اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

پرورش فرهنگ سازمانی خوب در استارت آپ ها

فرهنگ چیست؟ فرهنگ مجموعه ای از ارزش هاست که نحوه رفتار اعضای یک گروه و کارکنان را تعیین می کند. فرهنگ سازمانی خوب می تواند در طولانی مدت به موفقیت کسب وکار کمک کند و فرهنگ سازمانی بد، با اثرگذاری مخرب، خیلی زود سازمان را به نابودی می کشد. شاید توجه به فرهنگ سازمانی از نظر بعضی در استارت آپ ها، به ویژه استارت آپ های کوچک در مراحل اول کار، مسئله ای لوکس به نظر برسد، اما این مرحله بهترین زمان برای ساخت فرهنگ سازمانی است که دوام استارت آپ شما را تضمین می کند.
به نوشته فوربز، ساخت فرهنگ شرکت مثل بزرگ کردن فرزند است. هرچه دیرتر برای القای ارزش های درست اقدام کنید، کار شما سخت تر است، چراکه اثرگذاری شما کمتر می شود. اگر در سال های نخست زندگی فرزندتان، ارزش های درست را به او یاد بدهید، می توانید انتظار داشته باشید  در ادامه تصمیم های درستی بگیرد و در مسیر درست حرکت کند. در سازمان هم همین طور است. اگر شما مطمئن شوید گروه بنیانگذار ارزش های درست را درک کردند، در مورد افراد بعدی که به گروه اضافه می شوند و باید همین ارزش ها را پیاده کنند، کمتر نگران خواهید بود. درواقع فرهنگی که در گروه بنیانگذار وجود دارد، همراه با کسب وکار شما، بزرگ می شود.
گروه بنیانگذار در استارت آپ ها نقش دی ان ای را برای شرکت بازی می کنند. آن ها در فرایند استخدام، آموزش درگیرند و رفتار خوب یا بد آن ها مثل مهره های دومینو بر آینده شرکت اثر می گذارد  و توقف آن بسیار دشوار است.
درباره ارزش هایی که کسب وکار شما به جامعه منتقل می کند، آگاه شوید. اجازه دهید هم گروهی های شما اهمیت مشکلی را که استارت آپ حل می کند، درک کنند. این، به گروه شما هدف می دهد و انگیزه های آنان را بالا می برد. معنا بخشیدن به کار، کمک بزرگی برای شما برای عبور از بحران های دشوار است بنابراین ارزش هایی که می خواهید در چنین شرایطی به آن پایبند بمانید را فهرست کنید و اطمینان پیدا کنید افرادی که قصد استخدام آن ها را دارید، برای اجرای این ارزش ها مناسبند.
اگر می خواهید فضای شرکت را سرگرم کننده و خلاق نگه دارید، استخدام افراد باز و خلاق  به جای کارکنانی با علاقه به دستورالعمل های بورکراتیک در اولویت است.
برای اطمینان یافتن از استخدام افراد درست، یک فرایند چندمرحله ای برای اضافه شدن کارکنان به گروه طراحی کنید.
 هیچ وقت به ارزش ها خیانت نکنید. برای مثال اگر از روابطی شبیه روابط خانوادگی در محیط شرکت دم می زنید، زمانی که شرایط سخت شد، نباید برای کاهش هزینه ها کارکنان را اخراج کنید.
اگر سخت کوشی را به عنوان یکی از ارزش های شرکت مطرح می کنید، خود هم باید سخت کوشانه کار کنید. چرا کارکنان باید به ارزش هایی بچسبند که خود شما به آن پایبند نیستید؟
 اینکه برای کارکنان به یک الگو تبدیل شوید،  یک گام مهم و حیاتی در موفقیت کسب و کار است. بعید است فهرست ارزش های شما برای همه کارکنان در همه موقعیت ها جامع و آموزنده باشد، به ویژه که استارت آپ شما به طور مداوم درحال بزرگ شدن است و مسئولیت های بیشتری را به دیگران تفویض می کنید.
هر انسان زنده تجسمی از مجموعه ارزش هایی است که به آن پایبند است. رهبران بر روند فعالیت کارکنان اثر مستقیم دارند. بنابراین آن ها مهم ترین الگو در هر سازمانی برای کارکنانند. بسیاری از ارزش ها روی کاغذ فهرست نمی شود اما  کارکنان با نگاه کردن به رفتار مدیران این ارزش ها را درک می کنند. به همین دلیل، هر ارزش و فرهنگی که دوست دارید به شرکت تزریق کنید را شخصی سازی کنید.
اما برای چه ارزش هایی باید تلاش کرد؟ پاسخ به این پرسش به ۲ دلیل دشوار است. نخست،  مجموعه ارزش ها و فرهنگ مورد نظر یک گروه، برای گروه دیگری مناسب نیست. دوم،  بعضی ارزش ها قابل سازگاری با یکدیگر نیست. برای مثال، شما در رویارویی با خطر چه می کنید؟ نمی توان در یک زمان نوآور و خطرپذیر بود. نمی توان از کارکنانی که آن ها را به دلیل افزایش سطح ریسک فعالیت شرکت تنبیه کرده اید، انتظار خلاقیت داشت. کدام یک از این دو برای شما و شرکت ارزشمند تر است؟ برای هر ارزشی مجموعه ای از هزینه ها و فواید وجود دارد و محیطی که در آن کار می کنید نقش تعیین کننده ای در انتخاب ارزش های مورد نظر ایفا می کند.
خلاصه اینکه برای ساخت یک فرهنگ سازمانی مناسب در استارت آپ باید به این سه نکته توجه کنید.
۱.خیلی زود شروع کنید.
۲.ارزش های درست را انتخاب کنید.
۳.به عنوان رهبر کسب وکار به فردی نمونه در عمل به ارزش هایی تبدیل شوید که از آن دم می زنید.  
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن