اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

احتمال کاهش ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری صادرات ایران

سفیران باران – نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به بحران به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا که تجارت جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده است، لذا پیش‌بینی می‌شود که صادرات ایران بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کند که بیشتر شامل صادرات محصولات پتروشیمی، فولاد، معدن و… می‌شود.

 پدرام سلطانی با اشاره به پیش‌بینی سازمان تجارت جهانی از کاهش ۱۳ تا ۳۲ درصدی حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰، اظهار داشت: با توجه به شرایط به وجود آمده به نظر می‌رسد که این کاهش عملکرد حتی از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز شدیدتر خواهد بود و به این ترتیب تجارت جهانی عقب‌گردی ۱۵ ساله را تجربه می‌کند. البته بسیاری از تحلیل‌ها می‌گوید که پس از عبور کرونا، بیش از ۲۰ درصد از کاهش رخ داده جبران خواهد شد.

وی با اشاره به تغییراتی که تجارت ایران تحت تاثیر کرونا تجربه خواهد کرد، افزود: بر اساس آمارها، ما در سال ۹۸ بیش از ۴۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم، اما با توجه به کاهش صادرات در سطح جهانی، صادرات ایران نیز افت خواهد کرد و برآورد ما این است که باید خود را برای کاهش ۳۰ درصدی ارزش صادرات آماده کنیم.

به گفته نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، احتمال آنکه تحت تاثیر کرونا، صادرات ایران بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کند وجود خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن