اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اتوبوس هنوز مهم است

در یک دهه گذشته، شکل تحرک در جهان تغییر کرده است. با ظهور استارت اپ هایی مثل اوبر، دیدی و گرب، و تغییر حمل و نقل شخصی با اسکوترهای الکترونیکی و سیستم های خودکار تسلا، حرکت انسان از یک نقطه به یک نقطه دیگر، متحول شده است. اما براساس پژوهش های انجام شده درباره تغییرات اقلیمی، تغییر حمل و نقل در دو دهه اخیر، تناسبی با هشدارهای زیست محیطی درباره گرم شدن کره خاکی ندارد.
با این حال، استارت اپ ها در سراسر جهان، هم چنان بزرگترین امید بشر به یافتن راهی برای مقابله با تغییرات اقلیمی از مسیر فناوری اند. در سال ۲۰۱۹، دو کارآفرین تصمیم گرفتند برای مقابله با تغییرات اقلیمی، انقلابی در جهان ایجاد کنند. حسین عبدالکریم، از موسسان سابق راکت اینترنت و آی. ام شوشا، از فعالان فناوری، استارت آپ باسر(Bussr) را راه اندازی کردند. با دسترسی به تجربه ای وسیع از ساخت و مقیاس بندی محصولات، رشد و درآمدزایی در شرکت های اینترنتی، باسر می تواند به فراهم کنندگان حمل و نقل شهری در بازار آسیای جنوب شرقی، کمک کند تا خدمات خود را دیجیتالی عرضه کنند.
۶۰ درصد از جمعیت جهان در آسیا زندگی می کند و سهم آسیای شرقی از کل جمعیت جهان، ۸.۵ درصد است. حجم بالای سفر در  کشورهای آسیای شرقی، باعث بروز مشکلات لجستیکی بسیاری شده است. مردم باید به محل کار یا سوپرمارکت بروند و با زندگی ۵۰ درصد از جمعیت آسیای شرقی در شهرها، می توان حدس زد که چرا ترافیک سنگینی در این کشورها ایجاد می شود. حتی ۵۰ درصد دیگر جمعیت هم برای شرکت حمل و نقل چالش آفرینند. تعیین مسیر و فروش بلیت به روش های قدیمی، اگر دیجیتالی شود، مشکلات زیادی حل شده است.
باسر اپلیکیشنی ایجاد کرده که مسافران و شرکت های حمل و نقل، همه انتخاب ها از زمانبندی برای سفر، برنامه ریزی تا پرداخت و دیگر نکات را در یک برنامه انجام می دهند.
راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی برای حمل و نقل برنامه ریزی، عملیات ها و تحلیل داده ها را پوشش می دهد. ثابت شده که این راه حل ها در کاهش ترافیک، رشد سفرها و افزایش بهره وری و بهینه سازی موثر است. با یک اپلیکیشن که برنامه حرکت اتوبوس ها و خرید بلیت را عملیاتی کرده است، دولت ها می توانند تحرک در شهرها را بهتر مدیریت کنند چراکه دسترسی ها افزایش یافته و حجم ترافیک و آلودگی هوای ناشی از حمل و نقل شهری هم کاهش پیدا می کند.
براساس داده های بین المللی، سهم حمل و نقل از تولید گازهای گلخانه ای ۵۰ درصد است. هرچند اتوبوس ها هم در این میان بی تقصیر نیستند اما سهم آن ها در تولید گاز گلخانه ای از خودروها، دوچرخه ها و دیگر وسایل نقلیه کمتر است، به ویژه اگر اتوبوس پر باشد. هرچه افراد بیشتر از اتوبوس استفاده کنند، میزان تولید گازهای گلخانه ای کمتر می شود.
باسر برای رشد آماده است. بخش حمل ونقل در آسیای جنوب شرقی، نزدیک به ۲۷۹ میلیارد دلار ارزش دارد و انتظار می رود، این رقم در دهه های آینده بیشتر شود. حمل ونقل و حرکت از عوامل عمده در پیشرفت اقتصادهاست و توسعه آن برای اقتصادهای رو به رشد در آسیای جنوب شرقی، ضروری است. هرچه اقتصادها بیشتر رشد کند، بخش حمل و نقل هم بیشتر رشد می کند. باسر برای استفاده از فرصت این بازار، از شرکت هایی مثل لیفت، زوم، پی پل، فیس بوک، برد فورد و … سرمایه جذب کرده است. این شرکت با جذب سرمایه لازم به دنبال هدایت بازار و توسعه گروه خود در مهندسی، محصول، طراحی، رشد و همکاری است. نکته مهم اینکه هر دو بنیان گذار باسر، تجربه و دانش فنی کافی در زمینه حمل و نقل را دارند.
اما باسر چه می کند؟ این اپلیکیشن راه حل های خرید بلیت و پرداخت را عرضه می کند. هم چنین به مسافران و رانندگان اپلکیشن هایی را برای کاهش دغدغه حمل و نقل در کل شهرها پیشنهادهایی می دهد. این اپلیکیشن برای سیستم عامل های اندروید و آی او اس در دسترس است. در ۳۷۰ شهر در آسیای جنوب شرقی، مسافران در ۲۵۰۰ مقصد از باسر استفاده کردند. هم چنین تعداد کاربران شبکه باسر به بیش از شش هزار نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده است. باسر به خدمات دهندگان حمل ونقل، مسافران و رانندگان این امکان را می دهد تا به الگوی ترافیکی در شهرها برسند و برای تنظیم خدمات و حرکات خود با این الگو، به منظور کاهش هزینه های حمل و نقل تلاش کنند. شرکت های حمل و نقل می توانند با دریافت گزارش های ماهانه از مقاصد عمده در حرکت های درون شهری، برای پیش بینی آینده اقدام کنند. علاوه بر این، تنظیم بهینه برنامه های سفر شهری با کمک باسر، به کاهش ترافیک کمک می کند. این در مورد اتوبوس ها هم صادق است و به کاهش انتشار گاز های گلخانه ای ناشی از حمل و نقل کمک می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن