اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

«سرباز ماهر»، طرحی برای مهارت‌آموزی جوانان و ورود به بازار کار

منبع: ایرنا

قرارگاه مهارت‌آموزی با نهادهای مختلفی از جمله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارائه آموزش‌ها همکاری می‌کند.

در طرح سرباز ماهر، به افرادی که مشغول گذران دوره سربازی خود هستند آموزش‌های مختلف فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود. سربازان با به پایان رساندن هر یک از دوره‌های مهارت‌آموزی گواهی کسب مهارت دریافت می‌کنند و به‌راحتی می‌توانند وارد دنیای کار شوند.
در این طرح، توانایی‌ها و استعداد سربازان شناسایی شده و با توجه به میزان تحصیلات و رشته‌ تحصیلی، در دوره‌های فنی و حرفه‌ ای مختلف بر اساس علاقه‌شان شرکت می‌کنند. این دوره ها به توان افزایی و افزایش تجربه کسب و کار سربازان کمک شایانی می‌کند. در همین راستا پس از پایان خدمت، تسهیل‌گری لازم و زمینه‌سازی برای کارآفرینی و اشتغال این قشر ایجاد می‌شود.
طرح سرباز ماهر از سه دوره مختلف تشکیل شده است؛ دوره قبل از خدمت که در این دوره با توجه به یک سری مشاوره‌های شغلی توانایی سربازان مورد سنجش قرار می‌گیرد، دوره حین خدمت که در زمان سربازی با ارتقای سطح توانایی سربازان برای ورود به بازار کار به آنان کمک می‌شود و در آخر دوره پس از خدمت که به شروع کار آنان کمک شده و امکانات لازم برای آغاز شغلی جدید، در اختیارشان قرار می‌گیرد.
همچنین در اجرای  طرح مهارت آموزی سربازان وظیفه مقرر شد برای کارکنان وظیفه‌ای که قبل از اعزام به خدمت وظیفه دارای یک تخصص فنی خاص بوده‌اند یا در مدت خدمت سربازی با به‌کارگیری تخصصی در نیروهای مسلح در عمل مهارت لازم را در فعالیت مربوطه کسب کرده‌اند و در عین حال فاقد گواهی‌نامه تخصصی هستند، گواهی‌نامه رسمی صادر شود.
این دوره‌ها توسط سازمان فنی و حرفه ای برگزار می‌شود. ثبت‌نام طرح سرباز ماهر به صورت اینترنتی و از طریق سامانه smaher.ir انجام می‌شود. هدف اصلی این سامانه، مکانیزه کردن طرح جامع مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه است. در این طرح با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی کشور، در نظر است با انجام مشاوره شغلی و ارائه دوره‌های مهارتی متناسب با توجه به منطقه جغرافیایی آنان، توانمندی جوانان کشور در دوران خدمت سربازی افزایش یابد.
سامانه سرباز ماهر با پیوند دادن متقاضیان، موسسه‌های آموزشی (خصوصی و دولتی) و مراکز ارزیابی مهارتی، زمینه بهره‌گیری آموزش مهارتی متناسب با نیاز بازار را برای جوانان فراهم کرده است و افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه و تکمیل مراحل ثبت‌نام، مدارک و گواهینامه‌های معتبر (اخذ شده از طریق سامانه یا دوره‌های گذرانده از قبل) را ارائه کنند تا پس از ارزیابی و صحه‌گذاری توسط مراجع ذی‌ربط، از امتیازات و مشوق‌های بدو ورود به خدمت بهره‌مند شوند.

سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از متولیان ارائه مهارت
برپایه این گزارش، سازمان فنی و حرفه ای یکی از مهمترین نهادها در ارائه آموزش های مهارتی به سربازان است که بیشترین همکاری را با قرارگاه مهارت‌آموزی دارد در این زمینه آموزش‌هایی که برای نیروهای مسلح برای سربازان درنظر گرفته شده است بر اساس هر استانداردی در هر دوره‌ی آموزشی‌ای یک بودجه بندی زمان بندی اجرا می شود که شامل آموزش عملی و تئوری می‌شود، آموزش‌های سازمان به طور کلی از آموزش‌های کوتاه مدت ۳۰ ساعته تا آموزش‌های بلند مدت ۱۳۰۰ ساعت را شامل می شود.
در این زمینه، مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: به‌طور متوسط آموزش‌های این سازمان در حوزه‌ پادگان برای سربازان نزدیک به ۱۰۰ ساعت است که از دوره‌های کوتاه‌مدت‌ بین ۴۰ تا ۵۰ ساعت تا دوره‌های میان‌مدت ۱۵۰ تا ۱۶۰ ساعت را شامل می‌شود.
«حبیب عرفان‌منش» بیان‌داشت: مدارک سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مدارک بین‌المللی در حوزه مهارت آموزی است که یک مدرک منحصر به فرد محسوب می‌شود.
وی اضافه‌کرد: گواهینامه‌ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بین المللی محسوب می‌شود که قابل ترجمه خواهد بود و در خارج از کشور قابل ارائه است.
به گفته این مقام مسوول، گواهینامه‌ مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان مدرکی است که برای صدور مجوزهای شغلی و مجوزهای صنفی کاربرد دارد و این مدارک برای افرادی که به دنبال طرح‌های کارآفرینی و شغلی و نیز تسهیلات اشتغال هستند مزیتی محسوب می‌شود و نیز بانک‌های عامل در صورتی که افراد دارای گواهینامه‌ی مهارت باشند، آنان را در ارائه تسهیلات در اولویت قرار می‌دهند.
آموزش فنی و حرفه‌ای به ۵۴ هزار و ۷۲۷ سرباز
مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۵۴ هزار و ۷۲۷ سرباز مهارت‌های فنی و حرفه ای را فرا گرفتند، افزود: ۳۵ هزار و ۸۵۶ سرباز در کارگاه‌های آموزشی و ۱۸ هزار و ۸۷۱ سرباز در محیط کار واقعی این آموزش‌ها را فرا گرفتند.
وی بیان‌داشت: چهار میلیون و ۳۶۴ هزار و ۵۸۸ نفر- ساعت در کارگاه‌ها و ۲ میلیون و  ۸۴۸ هزار و ۱۱ نفر- ساعت در محیط های واقعی کار، آموزش های فنی و حرفه ای ارائه شده است.
به گفته عرفان‌منش، نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد از سربازان موفق به کسب دریافت گواهینامه مهارت شده‌اند.
وی خاطرنشان‌کرد: پارسال ۸۶ هزار سرباز دوره‌های آموزشی را سپری کردند که این افراد ۱۴ درصد کل آموزش دیدگان را شامل می‌شوند.
مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه اکنون هفت‌هزار کارگاه فنی و حرفه ای در سطح پادگان‌ها فعال است، افزود: در این کارگاه‌ها به سربازان در رشته‌های شغلی مختلف آموزش ارائه می‌شود.
وی ادامه‌داد: سربازان در بخش‌های اقتصادی مختلف شامل صنعت، خدمات، کشاورزی، فرهنگ و هنر می‌توانند آموزش‌ها را کسب کنند.
عرفان‌منش با تاکید بر اینکه امیدواریم تا سه سال آینده سرباز بدون مهارت نداشته باشیم، گفت: هدف از ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان، کمک به اشتغال پذیری و تسهیل ورود آنان به بازار کار پس از اتمام دوره خدمت سربازی است.

سربازان نخبه به سوی اشتغال پایدار
امروزه مهارت‌آموزی یکی از مهمترین نیازهای بازار کار است و کسانی که دارای تخصص و مهارت در رشته‌ای باشند زودتر جذب بازار کار می‌شوند. در این باره معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت از موفق بودن به‌کارگیری سربازان نخبه در طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار خبر داد.
«برات قبادیان» بیست و ششم مهرماه امسال در حاشیه سومین جشنواره ایده‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۱ طرح کلیدی ملی را تدوین کرده و در دست اجرا دارد.
به گفته وی، در این طرح نخبگان به جای اینکه دو سال دوره سربازی خود را در مراکز نظامی بگذرانند، در زمان صلح دوره سربازی خود را در مراکز تحقیق، توسعه و طراحی واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری می‌گذرانند و توان خود را برای حل مساله و ایجاد نوآوری و فناوری در این واحدها به‌کار می‌گیرند که معتقدیم بسیاری از مسائل موجود در واحدهای صنعتی و معدنی ما با همین طرح حل و فصل خواهد شد.
امروزه ورود به بازار کار نیاز به تجربه و تخصص دارد، توانمندسازی و آماده کردنسربازان برای ورود به دنیای کار و افزایش سطح مهارت‌های تخصصی آنان باعث کاهش آمار بیکاری و استفاده بهینه از زمان نیز می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن