اتحادیه جهانیان
آینده نگر
داستان اینترنت از خستگی یک مرد شروع می شود. مردی به نام رابرت تیلور در واشنگتن دیسی که از سه رایانه برای انجام سه پروژه استفاده می کرد. او از اینکه نمی توانست از سه رایانه برای انجام یک پروژه استفاده کند، خسته بود و همین به ایده اجرای ارتباط رایانه ها برای انجام کارهای متعدد منجر شد. ایدهای که نخستین آجر از بنای بزرگ اینترنت بود.
اینترنت شیوه های کار کردن، برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری اطلاعات را به طور کامل تغییر داده است. سازماندهی ایده های مردم در سراسر جهان، با ظهور اینترنت تغییر کرده است. گزارش موسسه مکنزی در سال ۲۰۱۱ نشان داد سهم اینترنت از رشد اقتصاد جهان در پنج سال منتهی به سال ۲۰۱۱، به ۲۱ درصد رسیده است و این سهم اکنون، و در سال ۲۰۲۱ همچنان رو به افزایش است. در سال ۲۰۰۵ خبری از شبکه های اجتماعی نبود و فیسبوک نخستین گام هایش را برای جذب کاربران برمی داشت. در سال ۲۰۱۱، تنها ۸۰۰ میلیون نفر کاربر در سراسر جهان به فیسبوک وصل شدند و اکنون و در سال ۲۰۲۱، تعداد کاربران شبکه های اجتماعی به ۴۲۰ میلیارد کاربر رسیده است. براساس گزارش مکنزی، در سال ۲۰۱۱ جهان در آستانه انتقال به عصر اقتصاد دیجیتال و توسعه روزافزون اینترنت قرار داشت. در آن سالها هنوز خدمات پرداخت و پلتفرمهای آن در اینترنت رونق امروز را نداشت. در سال ۲۰۱۱، ۲ میلیارد نفر از مردم جهان به اینترنت وصل بودند و سالانه ۸ تریلیون دلار مبادله مالی به طور دیجیتال و در بستر اینترنت انجام میشد. اکنون و در سال ۲۰۲۱، تعداد کاربران اینترنت به ۴.۶۶ میلیارد نفر رسیده است که ۵۹.۵ درصد از کل جمعیت جهان را شامل می شود. همچنین از کل مجموع کاربران فعال در اینترنت، ۹۲.۶ درصد از طریق ابزارهای سیار مثل موبایل به اینترنت وصل میشوند.
اینترنت در اقتصادها مثل سکوی پرتاب عمل کرد. از زمان آغاز توسعه اینترنت رشد ناخالص داخلی کشور با توسعه اقتصاد دیجیتال گره خورد و با آن رشد کرد. بررسیهای مکنزی در سال ۲۰۱۱ نشان داد سهم اینترنت به طور میانگین از تولید ناخالص داخلی اقتصادهای بزرگ ۳.۴ درصد است و سهم اینترنت از رشد اقتصاد جهانی به ۷۰ درصد میرسد. براساس گزارش مکنزی، اگر اینترنت یک بخش جدا از اقتصاد بود، میشد گفت سهم آن از اقتصاد جهانی بزرگتر از سهم صنایعی مثل انرژی و بخش کشاورزی است. سهم اقتصادی اینترنت در رشد اقتصاد جهان از تولید ناخالص داخلی کشورهایی مثل اسپانیا و کانادا هم بیشتر گزارش شده است و نکته مهم اینکه سرعت رشد آن از رشد تولید ناخالص داخلی کشوری مثل برزیل بیشتر است.
مکنزی در گزارش خود در سال ۲۰۱۱ نوشت در پنج سال گذشته، سهم اینترنت در رشد اقتصادی کشورهای منتخب ۱۰ درصد بوده است که این سهم در پایان دوره پنج ساله به ۲۱ درصد رسیده و دوبرابر شده است. بنابراین میتوان گفت با در نظر گرفتن دو دوره پنج ساله پس از انتشار این گزارش مکنزی، میتوان سهم اینترنت در رشد اقتصاد جهانی را بیش از ۷۰ درصد در نظر گرفت.
افزایش سهم اینترنت در رشد اقتصادی کشورهای مختلف در حالی است که حتی در کشورهایی مثل مالزی، ترکیه و مکزیک، که در آغاز قرن بیست و یکم، سطح متوسطی از رشد اقتصادی و نفوذ اینترنت را ثبت کرده بودند، نقش اینترنت در توسعه اقتصادی کشورها با درجهای کمتر از اقتصادهای بزرگتر اما پایدار گزارش شده است. در اقتصادهایی مثل هند، برزیل و چین، سهم اینترنت طی ۱۵ سال ۷ درصد و طی ۵ سال ۱۱ درصد گزارش شده است که این سهم اکنون، با توجه به خیز فناورانه کشورهایی مثل هند و چین، رو به رشد و بیش از ۵۰ درصد است.
به طور مشخص، اینترنت تغییر سطح زندگی مردم در کوتاه مدت را در قرن حاضر، ممکن کرده است. اینترنت در ۱۵ سال، ۵۰۰ دلار به سرانه تولید ناخالص داخلی افزوده است. این دستاوردی است که در قرن نوزدهم در ۵۰ سال حاصل شده است. این به معنای تغییر استانداردهای زندگی با سرعت بالا در کشورهای توسعه یافته و کشورهای درحال توسعهای است که به نقش اینترنت در اقتصادهایشان بیشتر بها میدهند.
از دیگر آثار اینترنت در اقتصادها، احیای فعالیتهای اقتصادی سنتی است. اینترنت بستر انتقال کسب وکارها از شیوه های سنتی به شیوههای مدرن را فراهم کرده است و این صرفا شامل کسب وکارهای آنلاین نمی شود. تغییری که اینترنت در خردهفروشیهای بزرگ ایجاد کرده صرفا شامل چگونگی خرید و فروش کالا نیست بلکه زنجیره مدیریت محصول و خدمات، در مرحله طراحی، تولید و توزیع با ظهور اینترنت تغییر کرده است. حتی کسب وکارهای کوچک هم این فرصت را یافتند تا با اتکا به اینترنت از نیروی کار جهانی استفاده کنند.
بررسی موسسه مکنزی در سال ۲۰۱۱ از کسب وکارهای کوچک و متوسط نشان داد کسب وکارهایی سنتی که لزوما خود را به عنوان کسب وکارهای اینترنتی تعریف نمی کنند، بیشترین منفعت را از توسعه اینترنت برده اند. در واقع اینترنت سطح بالاتری از بهره وری را در این کسب وکارها ایجاد کرده است. هرچند ظهور فناوری های تازه می تواند مشاغل بسیاری را نابود کند، اما تجربه توسعه اینترنت نشان داد فناوری اینترنت، نه نابودکننده شغلها بلکه آفریننده آنهاست. اینترنت نه فقط خالق مشاغل تازهای مثل توسعهدهندگان بازی، طراحان و خدمات دهندگان فضای وب، بلکه سازنده مشاغل تازه در صنایع مختلف هم هست. یک بررسی در اقتصاد فرانسه نشان داد در یک دوره ۱۵ ساله، اینترنت ۵۰۰ هزار شغل را در اقتصاد این کشور از بین برده است اما در مقابل ۲.۴ میلیون شغل تازه ایجاد شده؛ یعنی ایجاد ۱.۲ شغل به ازای هر یک شغل که نابود شده است. همچنین بررسی موسسه مکنزی نشان داد تعداد مشاغل ایجادشده توسط اینترنت در مقابل هر یک شغل نابودشده ۲.۶ میلیون است.
کدام شغل ها متولد شدند؟
توسعه دهندگان وبسایت، سازنده انواع اپلیکیشن ها، مدیریت شبکه های اجتماعی، بهینه سازی لینک ها و مشاوره در زمینه سئو، طراحی وبسایت و خدمات ابری، مهندسی نرمافزار، بلاگری و هماهنگی درون شبکهای از مشاغلی است که اینترنت ایجاد کرده است. در سال ۲۰۲۱، ۳.۲ میلیارد کاربر تلفن هوشمند در سراسر دنیا از محصولات صنایع برنامهسازی استفاده میکنند و ۱.۱۴ میلیارد کاربر تبلت در سراسر جهان بازاری جذاب برای سازندگان برنامه، توسعه دهندگان بازی و اپلیکیشن ایجاد کرده است. سایت بیلدفایر مینویسد گزارش ها نشان می دهد نیمی از مردم آمریکا هر ۱۲ دقیقه تلفن هوشمند خود را بررسی میکنند و برای ۱۰ درصد از مردم این زمان به ۴ دقیقه رسیده است. ۸۸ درصد از زمانی که مردم صرف بررسی تلفن هوشمند خود می کنند به مصرف اپلیکیشن ها مربوط است. پدیدهای که پیش از اینترنت، توسعه آن و ایجاد تلفن های هوشمند معنایی نداشت. پیشبینیها نشان میدهد صنعت برنامه های موبایل به ارزشی بیش از ۹۳۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۳ میلادی برسد. اکنون تعداد برنامه های قابل دانلود، تنها از فروشگاه موبایلی اپل یعنی اپ استور به ۱.۹۶ میلیون برنامه رسیده است و در گوگل پلی، ۲.۸۷ میلیون اپلیکیشن برای دانلود در دسترس کاربران است. آمار استاتیستا از میزان دانلود برنامههای موبایلی نشان میدهد سهم ابزارها در کل برنامه ها در میزان دانلود و استفاده ۹۹.۸۱ درصد بوده است. برنامههای ارتباطات مثل پیامرسان ها در بین کاربران تلفن های هوشمند اندروید ۹۹.۹۳ درصد نفوذ دارد. برنامههای کسب وکار، اپلیکیشنهای پخش و اصلاح تصویر، سفر، شبکههای اجتماعی، بهره وری، موزیک و صدا، سرگرمی، خبر و نشریات، عکاسی، کتاب و منابع، سبک زندگی، امور شخصی، بازی های معمول، بازی های معمایی، خرید، بازی های اکشن و آب و هوا در رتبه های بعدی قرار دارند.
کمپ کسب وکارها
با افزایش روزافزون تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان، بدون ترتیب هر اقتصاد و کسب وکاری بدون توجه به این ظرفیت جهانی، محکوم به شکست یا محروم از فرصتهای بینالمللی است. شبکه جهانی اینترنت فرصتی را برای صادرات انواع محصولات و خدمات به مردم در نقاط دور و نزدیک جهان فراهم کرده است. اما مردم جهان در اینترنت چه میکنند. آخرین آمارها از سایت دیتا ریپورتال نشان می دهد بیشترین استفاده مردم جهان از اینترنت به جست وجوی محتوا مربوط است. درواقع ۶۳.۳ درصد از کاربران اینترنت در جهان دلیل آنلاین شدن خود را جستوجوی اطلاعات اعلام کرده اند. ارتباط با خانواده و دوستان با سهم ۵۶.۶ درصدی از مراجعات کاربران اینترنت، در جایگاه دوم است. میزان نفوذ شبکههای اجتماعی در زندگی مردم نشان می دهد سهم ارتباط با دوستان و خانواده ممکن است بیش از این هم افزایش پیدا کند. بعضی تخمینها میگوید تعداد کاربران شبکههای اجتماعی در سراسر جهان به ۳.۷۸ میلیارد نفر رسیده است. این رقم ممکن است تا سال ۲۰۲۵، به ۴.۴۱ میلیارد کاربر برسد. محبوب ترین کاربرد دیگر اینترنت در جهان، دریافت اخبار و اطلاعات درباره رویدادهاست. ۵۵.۶ درصد از کاربران اینترنت به این دلیل آنلاین میشوند. داده ها نشان می دهد مراجعه مردم جهان به دلیل اخبار صرفا محدود به سایتها و رسانههای سنتی و قدیمی خبری مثل سیانان و نیویورک تایمز نمی شود. مردم جهان علاقه دارند اخبار را از سایر پلتفرم های دیجیتال مثل یاهو و گوگل دریافت کنند. سرگرمی با ۵۲.۵ درصد سهم از استفاده کاربران جهان، دیگر کاربرد مهم اینترنت است. تماشای فیلم ها و نمایش های درخواستی مردم از طریق vodها از کاربردهای مهم اینترنت در سالهای اخیر است. جستوجو درباره اینکه چطور باید کارها را انجام داد، یافتن ایدههای تازه و الهام بخش، دسترسی و گوش دادن به موزیک، جستوجوی محصولات و برندها، پرکردن اوقات فراغت یا جستوجوی عمومی، آموزش و مطالعه مربوط به اهداف، از دیگر کاربردهای اینترنت برای مردم جهان است. کاربردهایی که باعث شده کسب وکارهای بسیاری حول آن شکل بگیرد.