اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اتحادیه جهانیان ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

آینده نگر

 داستان اینترنت از خستگی یک مرد شروع می ‏شود. مردی به نام رابرت تیلور در واشنگتن دی‏سی که از سه رایانه برای انجام سه ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏پروژه استفاده می‏ کرد. او از اینکه نمی‏‏ توانست از سه رایانه برای انجام یک پروژه استفاده کند، خسته بود و همین به ایده اجرای ارتباط رایانه‏ ها‏‏ برای انجام کارهای متعدد منجر شد. ایده‏ای ‏‏که ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏نخستین آجر از بنای بزرگ اینترنت بود. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
اینترنت شیوه ها‏‏ی کار کردن، برقراری ارتباط و به اشتراک‏ گذاری اطلاعات را به طور کامل تغییر داده است. سازمان‏دهی ایده‏ ها‏‏ی مردم در سراسر جهان، با ظهور اینترنت تغییر کرده است. گزارش موسسه مکنزی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ در سال ۲۰۱۱ نشان داد سهم اینترنت از رشد اقتصاد جهان ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در پنج سال منتهی به سال ۲۰۱۱، به ۲۱ درصد رسیده است و این سهم اکنون، و در سال ۲۰۲۱ همچنان‏‏ رو به افزایش است. در سال ۲۰۰۵ خبری از شبکه‏ ها‏‏ی اجتماعی نبود و فیس‏بوک ‏‏نخستین گام ها‏‏یش را برای جذب کاربران برمی‏ داشت. در سال ۲۰۱۱، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏تنها ۸۰۰ میلیون نفر کاربر در سراسر جهان به فیس‏بوک ‏‏وصل شدند و اکنون و در سال ۲۰۲۱، تعداد کاربران شبکه‏ ها‏‏ی اجتماعی به ۴۲۰ میلیارد کاربر رسیده است. براساس گزارش مکنزی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، در سال ۲۰۱۱ جهان در آستانه انتقال به عصر اقتصاد دیجیتال و توسعه روزافزون اینترنت قرار داشت. در آن سال‏ها‏‏ هنوز خدمات پرداخت و ‏پلت‏فرم‏ها‏‏ی آن در اینترنت رونق امروز را نداشت. در سال ۲۰۱۱، ۲ میلیارد نفر از مردم جهان به اینترنت وصل بودند و سالانه ۸ تریلیون دلار مبادله مالی به طور دیجیتال و در بستر اینترنت انجام می‏شد. اکنون و در سال ۲۰۲۱، تعداد کاربران اینترنت به ۴.۶۶ میلیارد نفر رسیده است که ۵۹.۵ درصد از کل جمعیت جهان را شامل می ‏شود. همچنین‏‏ از کل مجموع کاربران فعال در اینترنت، ۹۲.۶ درصد از طریق ابزارهای سیار مثل موبایل به اینترنت وصل می‏شوند.
اینترنت در اقتصادها مثل سکوی پرتاب عمل کرد. از زمان آغاز توسعه اینترنت رشد ناخالص داخلی کشور با توسعه اقتصاد دیجیتال گره خورد و با آن رشد کرد. بررسی‏ها‏‏ی مکنزی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ در سال ۲۰۱۱ نشان داد سهم اینترنت به طور میانگین از تولید ناخالص داخلی اقتصادهای بزرگ ۳.۴ درصد است ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏و سهم اینترنت از رشد اقتصاد جهانی به ۷۰ درصد می‏رسد. براساس گزارش مکنزی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، اگر اینترنت یک بخش جدا از اقتصاد بود، می‏شد گفت سهم آن از اقتصاد جهانی بزرگ‏تر از سهم صنایعی مثل انرژی و بخش کشاورزی است. سهم اقتصادی اینترنت در رشد اقتصاد جهان از تولید ناخالص داخلی کشورهایی مثل اسپانیا و کانادا هم بیشتر گزارش شده است و نکته مهم اینکه سرعت رشد آن از رشد تولید ناخالص داخلی کشوری مثل برزیل بیشتر است.
مکنزی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ در گزارش خود در سال ۲۰۱۱ نوشت در پنج سال گذشته، سهم اینترنت در رشد اقتصادی کشورهای منتخب ۱۰ درصد بوده است که این سهم در پایان دوره پنج ساله به ۲۱ درصد رسیده و دوبرابر شده است. بنابراین می‏توان گفت با در نظر گرفتن دو دوره پنج ساله پس از انتشار این گزارش مکنزی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، می‏توان سهم اینترنت در رشد اقتصاد جهانی را بیش از ۷۰ درصد در نظر گرفت.
افزایش سهم اینترنت در رشد اقتصادی کشورهای مختلف در حالی است که حتی در کشورهایی مثل مالزی، ترکیه و مکزیک، که در آغاز قرن بیست و یکم، سطح متوسطی از رشد اقتصادی و نفوذ اینترنت را ثبت کرده بودند، نقش اینترنت در توسعه اقتصادی کشورها با درجه‏ای ‏‏کمتر از اقتصادهای بزرگ‏تر اما پایدار گزارش شده است. در اقتصادهایی مثل هند، برزیل و چین، سهم اینترنت طی ۱۵ سال ۷ درصد و طی ۵ سال ۱۱ درصد گزارش شده است که این سهم اکنون، با توجه به خیز فناورانه کشورهایی مثل هند و چین، رو به رشد و بیش از ۵۰ درصد است.
به طور مشخص، اینترنت تغییر سطح زندگی مردم در کوتاه مدت را در قرن حاضر، ممکن کرده است. اینترنت در ۱۵ سال، ۵۰۰ دلار به سرانه تولید ناخالص داخلی افزوده است. این دستاوردی است که ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در قرن نوزدهم در ۵۰ سال حاصل شده است. این به معنای تغییر استانداردهای زندگی با سرعت بالا در کشورهای توسعه یافته و کشورهای درحال توسعه‏ای ‏‏است که به نقش اینترنت در اقتصادهایشان بیشتر بها می‏دهند.
از دیگر آثار اینترنت در اقتصادها، احیای فعالیت‏ها‏‏ی اقتصادی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏سنتی است. اینترنت بستر انتقال کسب وکارها از شیوه‏ ها‏‏ی سنتی به شیوه‏ها‏‏ی مدرن را فراهم کرده است و این صرفا شامل کسب وکارهای آنلاین نمی ‏‏شود. تغییری که اینترنت در خرده‏فروشی‏ها‏‏ی بزرگ ایجاد کرده صرفا شامل چگونگی خرید و فروش کالا نیست بلکه زنجیره مدیریت محصول و خدمات، در مرحله طراحی، تولید و توزیع با ظهور اینترنت تغییر کرده است. حتی کسب وکارهای کوچک هم این فرصت را یافتند تا با اتکا به اینترنت از نیروی کار جهانی استفاده کنند.
 بررسی موسسه مکنزی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در سال ۲۰۱۱ از کسب وکارهای کوچک و متوسط نشان داد کسب وکارهایی سنتی که لزوما خود را به عنوان کسب وکارهای اینترنتی تعریف نمی‏‏ کنند، بیشترین منفعت را از توسعه اینترنت برده‏ اند. در واقع اینترنت سطح بالاتری از بهره وری را در این کسب وکارها ایجاد کرده است. هرچند ظهور فناوری‏ ها‏‏ی تازه می ‏تواند مشاغل بسیاری را نابود کند، اما تجربه توسعه اینترنت نشان داد فناوری اینترنت، نه نابودکننده شغل‏ها‏‏ بلکه آفریننده آن‏ها‏‏ست. اینترنت نه فقط خالق مشاغل تازه‏ای ‏‏مثل توسعه‏دهندگان بازی، طراحان و خدمات ‏دهندگان فضای وب، بلکه سازنده مشاغل تازه در صنایع مختلف هم هست. یک بررسی در اقتصاد فرانسه نشان داد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در یک دوره ۱۵ ساله، اینترنت ۵۰۰ هزار شغل را در اقتصاد این کشور از بین برده است اما در مقابل ۲.۴ میلیون شغل تازه ایجاد شده؛ یعنی ایجاد ۱.۲ شغل به ازای هر یک شغل که نابود شده است. همچنین‏‏ بررسی موسسه مکنزی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ نشان داد تعداد مشاغل ایجادشده توسط اینترنت در مقابل هر یک شغل نابودشده ۲.۶ میلیون است.
 کدام شغل‏ ها‏‏ متولد شدند؟
توسعه ‏دهندگان وب‏سایت، سازنده انواع اپلیکیشن ها‏‏، مدیریت شبکه‏ ها‏‏ی اجتماعی، بهینه ‏سازی لینک‏ ها‏‏ و مشاوره در زمینه سئو، طراحی وب‏سایت و خدمات ابری، مهندسی نرم‏افزار، بلاگری و هماهنگی درون شبکه‏ای ‏‏از مشاغلی است که اینترنت ایجاد کرده است. در سال ۲۰۲۱، ۳.۲ میلیارد کاربر تلفن هوشمند در سراسر دنیا از محصولات صنایع برنامه‏سازی استفاده می‏کنند و ۱.۱۴ میلیارد کاربر تبلت در سراسر جهان بازاری جذاب برای سازندگان برنامه، توسعه ‏دهندگان بازی و اپلیکیشن ایجاد کرده است. سایت بیلدفایر می‏نویسد گزارش ها‏‏ نشان می‏ دهد نیمی از مردم آمریکا هر ۱۲ دقیقه تلفن هوشمند خود را بررسی می‏کنند و برای ۱۰ درصد از مردم این زمان به ۴ دقیقه رسیده است. ۸۸ درصد از زمانی که مردم صرف بررسی تلفن هوشمند خود می‏ کنند به مصرف اپلیکیشن‏ ها‏‏ مربوط است. پدیده‏ای ‏‏که پیش از اینترنت، توسعه آن و ایجاد تلفن‏ ها‏‏ی هوشمند معنایی نداشت. پیش‏بینی‏ها‏‏ نشان می‏دهد صنعت برنامه ها‏‏ی موبایل به ارزشی بیش ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏از ۹۳۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۳ میلادی برسد. اکنون تعداد برنامه‏ ها‏‏ی قابل دانلود، تنها از فروشگاه موبایلی اپل یعنی اپ استور به ۱.۹۶ میلیون برنامه رسیده است و در گوگل پلی، ۲.۸۷ میلیون اپلیکیشن برای دانلود در دسترس کاربران است. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏آمار استاتیستا از میزان دانلود برنامه‏ها‏‏ی موبایلی نشان می‏دهد سهم ابزارها در کل برنامه‏ ها‏‏ در میزان دانلود و استفاده ۹۹.۸۱ درصد بوده است. برنامه‏ها‏‏ی ارتباطات مثل پیام‏رسان ‏ها‏‏ در بین کاربران تلفن‏ ها‏‏ی هوشمند اندروید ۹۹.۹۳ درصد نفوذ دارد. برنامه‏ها‏‏ی کسب وکار، اپلیکیشن‏ها‏‏ی پخش و اصلاح تصویر، سفر، شبکه‏ها‏‏ی اجتماعی، بهره‏ وری، موزیک و صدا، سرگرمی، خبر و نشریات، عکاسی، کتاب و منابع، سبک زندگی، امور شخصی، بازی ‏ها‏‏ی معمول، بازی‏ ها‏‏ی معمایی، خرید، بازی‏ ها‏‏ی اکشن و آب و هوا در رتبه‏ ها‏‏ی بعدی قرار دارند. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
 کمپ کسب وکارها
با افزایش روزافزون تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان، بدون ترتیب هر اقتصاد و کسب وکاری بدون توجه به این ظرفیت جهانی، محکوم به شکست یا محروم از فرصت‏ها‏‏ی بین‏المللی است. شبکه جهانی اینترنت فرصتی را برای صادرات انواع محصولات و خدمات به مردم در نقاط دور و نزدیک جهان فراهم کرده است. اما مردم جهان در اینترنت چه می‏کنند. آخرین آمارها از سایت دیتا ریپورتال نشان می ‏دهد بیشترین استفاده مردم جهان از اینترنت به جست ‏وجوی محتوا مربوط است. درواقع ۶۳.۳ درصد از کاربران اینترنت در جهان ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏دلیل آنلاین شدن خود را جست‏وجوی اطلاعات اعلام کرده‏ اند. ارتباط با خانواده و دوستان با سهم ۵۶.۶ درصدی از مراجعات کاربران اینترنت، در جایگاه دوم است. میزان نفوذ شبکه‏ها‏‏ی اجتماعی در زندگی مردم نشان می‏ دهد سهم ارتباط با دوستان و خانواده ممکن است بیش از این هم افزایش پیدا کند. بعضی تخمین‏ها‏‏ می‏گوید تعداد کاربران شبکه‏ها‏‏ی اجتماعی در سراسر جهان به ۳.۷۸ میلیارد نفر رسیده است. این رقم ممکن است تا سال ۲۰۲۵، به ۴.۴۱ میلیارد کاربر برسد. محبوب ‏ترین کاربرد دیگر اینترنت در جهان، دریافت اخبار و اطلاعات درباره رویدادهاست. ۵۵.۶ درصد از کاربران اینترنت به این دلیل آنلاین می‏شوند. داده ‏ها‏‏ نشان می ‏دهد مراجعه مردم جهان به دلیل اخبار صرفا محدود به سایت‏ها‏‏ و رسانه‏ها‏‏ی سنتی و قدیمی خبری مثل سی‏ان‏ان و نیویورک تایمز نمی ‏‏شود. مردم جهان علاقه دارند اخبار را از سایر ‏پلت‏فرم‏ ها‏‏ی دیجیتال مثل یاهو و گوگل دریافت کنند. سرگرمی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏با ۵۲.۵ درصد سهم از استفاده کاربران جهان، دیگر کاربرد مهم اینترنت است. تماشای فیلم‏ ها‏‏ و نمایش ‏ها‏‏ی درخواستی مردم از طریق vod‏ها‏‏ از کاربردهای مهم اینترنت در سال‏ها‏‏ی اخیر است. جست‏وجو درباره اینکه چطور باید کارها را انجام داد، یافتن ایده‏ها‏‏ی تازه و الهام‏ بخش، دسترسی و گوش دادن به موزیک، جست‏وجوی محصولات و برندها، پرکردن اوقات فراغت یا جست‏وجوی عمومی، آموزش و مطالعه مربوط به اهداف، از دیگر کاربردهای اینترنت برای مردم جهان است. کاربردهایی که باعث شده کسب وکارهای بسیاری حول آن شکل بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن