اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کرونا باعث رونق مشاغل فری‌لنس شده است

شیوع ویروس کرونا، بازار نیروی کار را در جهان ویران کرده است. اقداماتی که کارفرمایان برای کاهش هزینه‌ها انجام داده‌اند، باعث شده افراد زیادی بیکار شوند، مرخصی‌های اجباری افزایش یابد و ساعت کار هم با کاهش روبه‌رو شود. بااین‌حال، بازار فری‌لنس‌ها به رونق افتاده است و حتی این بخش از نیروی کار با افزایش تقاضا روبه‌رو شده است. سی‌ان‌بی‌سی با استناد به گزارش موسسه فری‌لنسر گزارشی درباره رونق این‌گونه مشاغل نوشته است.

طبق این گزارش، شروع شغل‌های فری‌لنس در ماه آوریل تا ژوئن در مقایسه با سه ماه اول سال، ۲۵ درصد افزایش‌یافته است. این مطالعه سه‌ماهه حرکات بازار نیروی کار از ۵۰ مورد از برترین شغل‌ها و کاهش شغل‌های دیگر در بازار جهانی که شامل آمریکای شمالی، اروپا و آسیا می‌شود را دنبال کرده است.

روند صعودی نشان‌دهنده تغییر در چشم‌انداز مشاغل جهانی پس از شیوع کووید ۱۹ است، چراکه کارفرمایان دوباره بودجه‌ها را ارزیابی کرده و برای نیروی کار جدید تصمیمات جدید گرفته‌اند.

مدیرعامل موسسه فری‌لنسر به سی‌ان‌بی‌سی گفت: این وضعیت نشان‌دهنده علاقه روزافزون کارمندان به سمت کار مستقل است.

به گفته او، در حالی کووید ۱۹ محرک جنبش فری‌لنس ها بوده است، این رشد نشان می‌دهد که تقاضای زیاد نشان می‌دهد که افراد بالاخره به سمت شروع کسب‌وکار فری‌لنس خود، طبق شرایط کاری خود و درآمد خود هستند.

براساس این گزارش، به‌این‌ترتیب مشاغل فری‌لنس در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ با رشد ۴۱ درصدی به ۶۰۵ هزار مورد رسیده است.

در همین حال به گزارش سازمان جهانی کار سازمان ملل، کاهش تعداد ساعات کاری در سه ماه دوم امسال، به‌اندازه ۴۰۰ میلیون شغل تمام‌وقت بوده است.

بری، مدیرعامل موسسه فری‌لنسر می‌گوید: من پیش‌بینی می‌کنم که این بحران به‌راحتی به سال ۲۰۲۱ هم کشیده می‌شود و یک تغییر پایدار در کار در خانه و استفاده از فری‌لنسرها در کسب‌وکار ایجاد خواهد شد.

 *سریع‌ترین رشد مشاغل فری‌لنس

مشاغلی که بیشترین تقاضای کارفرمایی و فری‌لنسی را در سه ماه دوم سال داشته‌اند، عمدتاً مشاغلی با ارتباط مستقیم با کرونا بوده‌اند.

مشاغل مربوط به مدل‌سازی ریاضی، بیشترین افزایش را در سه ماه دوم سال داشته است. این مشاغل ۹۹.۶ درصد رشد کرد و به ۱۶۵۰۱ شغل رسید. آمار و تجزیه‌وتحلیل داده هم پیشرفت چشمگیری داشته و با ۷۵ درصد افزایش رقم ۷۳۹۷ شغل را نشان می‌دهد.

اکثر این تقاضا از نهادهایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، دولت‌ها، مشاغل و سازمان‌های رسانه‌ای که به‌طور فزاینده به «تفسیر، تحلیل و گزارش» داده‌ها در بازار نیاز دارند رخ‌داده است. این داده‌ها شامل بستری‌ها، میزان مرگ‌ومیر، آزمایش‌ها، تأثیر بیماری در بازار می‌شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن