اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رمدسیور ایرانی در آستانه توزیع در بازار

جهش های ژنتیکی ویروس ها در سه دهه گذشته و اپیدمی سارس، مرس و ابولا نشان می دهد در آینده چالش همه گیری ویروس ها برای بشر محتمل است. بنابراین توسعه فعالیت های علمی و استفاده بیشتر از ظرفیت های تحقیق و توسعه مورد توجه کشورهاست. تولید داروی رمدسیور به‌محض تایید وزارت بهداشت و درمان کشور توسط شرکت روناک دارو در ایران  آغاز شده و اکنون در حال طی مراحل ثبتی است تا در بیمارستان‌های کشور به‌طور گسترده توزیع شود.
 سعیدملکی مدیرعامل شرکت روناک دارو، تولیدکننده داروی رمدسیور در ایران در این باره گفت: «اغلب داروهایی را در سبد تولیداتمان قرار دادیم که نمونه داخلی نداشته است یا در تولید پیشگام بودیم یا در بین نخستین تولید کنندگان قرار گرفتیم. ضمن اینکه فعالیت ما در رابطه با داروهای آنتی وایرال_ضد ویروس و قارچ_ است که از نظر تکنولوژی تولید در دسته‌بندی داروی رمدسیور قرار می‌گیرد و به نحوی مشابه است. بخش  R&Dما سال‌هاست روی این داروها کار می‌کند که بتوانیم آن‌ها را تولید کنیم مانند آسیکلوویر، وریکونازول که الان در بازار داریم و تقریبا از نظر تکنولوژی تولید مشابه‌اند. بنابراین روی این نوع از داروها از قبل کار می‌کردیم. به‌محض اینکه موضوع کرونا در کشور مطرح شد متناسب با کارکردهایی که قبلا داشتیم، به‌عنوان یک شرکت با تفکر ملی خواستیم کمکی کنیم و از چند ماه قبل بدون دستوری از بالا روی این دارو فکر و کارکردیم».
این فعال اقتصادی ادامه داد: «یکی از نکاتی که ما استفاده کردیم استفاده صحیح از فرصت بود. ضمن اینکه تلاش کردیم دانش و تکنولوژی را هم‌زمان داشته باشیم و به بلوغ برسانیم. زیرا که زمان سریع می‌گذشت، بیماران مبتلا می‌شدند. در دنیا هم روی داروهای مختلف از جمله رمدسیور کار می‌کردند و هم‌زمان با آن‌ها و نه عقب‌تر، ما نیز به این دارو رسیدیم».
ملکی در ادامه با اشاره به اینکه نگاه صادراتی در مجموعه تولیدکننده این دارو وجود دارد گفت: «خیلی از کشورها هم در حال حاضر از ما درخواست کردند. امیدواریم که برنامه صادراتی خوبی هم داشته باشیم». به گفته ملکی داروی رمدسیور این شرکت در مرحله طی فرایند ثبت پرونده در وزارت بهداشت برای توزیع در بازار است.
پیش از این ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو از تلاش شرکت های ایرانی تولیدکننده دارو برای تولید رمدسیور خبر داده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن