اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ضرورت انعکاس اقدامات مثبت اتاق‌ها در فضای بین‌الملل

در نشست نمایندگان رابط اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل، بر ضرورت سازماندهی نمایندگان اتاق‌ها برای برنامه‌ریزی‌های آتی و ضرورت فعال‌تر شدن همکاری بیشتر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی با اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور مطرح شد.

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل با اشاره به این که انتقال مطالب مهم مربوط به تجارت بین‌المللی به اتاق‌های بازرگانی کشور امری مهم و ضروری است، توضیح داد که برگزاری جلسات دوره‌ای ماهانه و آموزشی و گسترش تعاملات بین اتاق‌های بازرگانی کشور و کمیته‌های ملی سایر کشورها از اهم اهداف تشکیل این شبکه ارتباطی است.

محمد خزاعی اقدامات مقدماتی و برنامه‌های اولیه برای نمایندگان رابط را از سه طریقِ ١) ارسال اطلاعات و آخرین مسائل مطرح توسط اتاق بازرگانی بین‌الملل در حوزه‌های مختلف، ٢) حضور در دوره‌ها و سمینارهایی که توسط کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل برگزار می‌شود، و ٣) تاکید بر شرکت نمایندگان رابط اتاق‌ها در کنفرانس‌های بین‌المللی و تلاش برای مشارکت در مباحث مرتبط با قانون‌گذاری‌های معمول در اتاق بازرگانی بین‌الملل به ترتیبی که حافظ منافع ملی کشور باشد، عنوان کرد.

او با اشاره به یکی از نقش‌‌های اتاق بازرگانی بین‌الملل که قانون‌گذاری و وضع مقررات است، عنوان کرد که این اتاق در اغلب موارد نظرات کشورهای عضو را دریافت می‌کند. از این رو کمیته ایرانی ICC در نظر دارد تا در این موارد، از طریق نمایندگان رابط، نظرات و پیشنهادهای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور را دریافت و به اتاق بازرگانی بین‌الملل منتقل کند.

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل تاکید کرد که باید ترتیبی داده شود تا گزارش اقدامات مثبت انجام شده توسط اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با تایید ریاست اتاق‌ها، در سطح ملی و بین المللی منعکس شود. محمد خزاعی با اشاره به لزوم ارتباط ‌شبکه‌های تجاری بین‌المللی توسط هر استان با کشورهای همسایه گفت: باید همکاری اتاق‌های سراسر کشور، زمینه استفاده بیشتر از خدمات اتاق بازرگانی بین‌الملل فراهم شود به نحوی که در توسعه تجارت و افزایش صادرات کشور موثر باشد.

محمد خزاعی افزود: این اقدام همچون بذری است که کاشته شده و باید آرام آرام رشد کند تا با این ترتیب بتوانیم سطح توانمندی‌های بین‌المللی و حرفه‌ای در مذاکرات تجاری و دفاع از حقوق فعالان اقتصادی کشور را افزایش دهیم.

همکاری اتاق تهران و آکادمی آموزشی اتاق بازرگانی بین‌الملل

هم‌چنین حسام حلاج که به عنوان نماینده اتاق تهران در کمیته ایرانی ICC  حضو دارد، با اشاره به ضرورت و اهمیت همکاری نزدیک اتاق‌های استانی با این کمیته عنوان کرد که اتاق بازرگانی بین‌المللی از طریق شبکه دفاتر ملی در بیش از ۱۰۰ کشور و هم‌چنین همکاری نزدیک با سازمان‌های بین‌المللی فرصت‌های مغتنم و کم‌نظیری را جهت تشریک مساعی و انتقال تجربیات در اختیار اتاق‌های بازرگانی محلی قرار می‌دهد.

معاون امور بین‌الملل اتاق تهران افزود: به عنوان مثال اتاق بازرگانی بین‌الملل در مواجهه اخیر با شیوع ویروس کرونا، دستورالعمل‌های موجز و کاربردی را برای صاحبان کسب و کار به منظور مقابله با ویروس کرونا، حفظ سلامت و بهداشت کارمندان و مواجهه حداقلی با آسیب‌های مالی و جانی این همه‌گیری وضع و پیشنهاداتی اجرایی به منظور حمایت از کسب وکارها جهت بهره‌برداری دولت‌ها ارائه کرد.

حلاج با تاکید بر این که اتاق تهران به عنوان اتاق پیشرو در حوزه تعامل با اتاق بازرگانی بین‌المللی از چهار سال قبل و با عضویت در شورای گواهی مبدا، سنگ بنای این همکاری را بنا نهاد، ادامه داد: اخیرا با پیگیری‌های به عمل آمده، اتاق تهران موفق به اخذ موافقت آکادمی آموزشی این نهاد بین‌المللی در امر ارائه دوره‌های متنوع آموزشی به فعالان اقتصادی و اعضای اتاق شده است. امیدواریم این قبیل همکاری‌ها از طریق مشارکت بیشتر میان کمیسیون‌های مشورتی کمیته ایرانی و کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران، استفاده از ظرفیت‌های داوری ICC برای تقویت مرکز داوری تازه تاسیس اتاق تهران و همچنین حضور فعالانه در رویدادهای متنوع ICC افزایش یابد.

حلاج هم‌چنین عنوان کرد که اتاق بازرگانی تهران آمادگی کامل خود را جهت میزبانی جلسه آتی نمایندگان رابط اتاق‌ها با کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد پیشگیری از شیوع کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام کرده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن