اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

شیوع کرونا هزینه حمل و نقل را ۳۰۰ برابر گرانتر کرد

نایب‌رئیس‌کمیسیون‌صادرات و واردات اتاق بازرگانى فارس با بیان اینکه شیوع کرونا باعث‌شده هزینه‌هاى حمل و نقل کالاها به دیگر کشورها حدود ۳۰۰ برابر گرانتر شود، گفت: در حال حاضر صادرات محصولات کشاورزى استان به دیگر کشورها چندان ارزش افزوده‌اى براى صادرکنندگان ایجاد نمى‌کند.

به گزارش تین نیوز، هادى حنایى جهرمى در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به محدودیت هاى صادراتى که براى حمل بار در بنادری مانند بندرعباس، بندر لنگه و … وجود دارد، افزود: در حال حاضر محصولات کشاورزى و کالاها با محدودیت به کشورهاى حوزه خلیج فارس صادر مى شود.

نایب رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانى فارس در ادامه با بیان اینکه روزانه تنها ۴ لنج مى تواند محصولات کشاورزى و کالاها را از بنادر به دیگر کشورها حمل کند، بیان کرد: در این میان، تنها کانتینرهاى یخچال دار هستند که بدون محدودیت مى‌توانند محصولات را به دیگر کشورها انتقال دهند.

مشکل افزایش هزینه هاى حمل و نقل براى صادر کنندگان

وى با اشاره به اینکه افزایش هزینه هاى حمل و نقل مشکلاتى را براى صادر کنندگان ایجاد کرده است، ادامه داد: مشکلات موجود و به تبع آن شیوع کرونا باعث شده که هزینه هاى حمل و نقل کالاها به دیگر کشورها حدود ۳۰۰ برابر گرانتر شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانى فارس خاطر نشان کرد: متاسفانه هیچ نظارتى بر روى قیمت و هزینه هاى حمل و نقل کالاها و محصولات به دیگر کشورها انجام نمى‌شود که این مهم مشکلاتى را براى صادر کنندگان و فعالان اقتصادى ایجاد کرده است.

این فعال اقتصادى در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در فصل صادرات محصولات کشاورزى استان به دیگر کشورها قرار داریم، افزود: نباید فراموش کرد که کشورهاى حوزه خلیج فارس در فصل تابستان به دلیل اینکه کشاورزى ندارند به شدت نیازمند محصولات کشاورزى ایران مانند سبزى و صیفى هستند.

نایب رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانى فارس با اشاره به اینکه محدودیت‌هاى موجود و خودتحریمى ها باعث شده که صادر کنندگان با مشکلات عدیده اى مواجه شوند، ادامه داد: متاسفانه این مهم باعث توقف فعالیت صادرکنندگان شده است.

کاهش صادرات محصولات استان فارس

عضو اتاق بازرگانى فارس با اشاره به اینکه میزان صادرات محصولات استان فارس به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکلات موجود باعث شده که میزان صادرات محصولات استان به شدت کاهش یابد بطورى که در حال حاضر اگر حدود ۵۰ درصد سال گذشته صادرات داشتیم به مراتب شاهد وضع بهترى در استان بودیم.

حنایى ادامه داد: بیشتر مراکز تجارى مانند رستوران‌ها و… در کشور دبى محصولات‌شان را از ایران و استان فارس تامین مى کردند، اما شیوع کرونا و مشکلات ناشى از آن سبب شد که در این بخش به شدت با مشکل مواجه شویم.

وى در ادامه با اشاره به مشکلاتى که کاهش صادرات محصولات استان براى کشاورزان و تولید کنندگان ایجاد مى کند، گفت: جهت وضع محصولات کشاورزى استان در فروردین ماه نامه اى را به مسئولان در تهران و سازمان صمت فارس، سازمان جهاد کشاورزى استان ارسال کردم و در آن خواستار برنامه ریزى دقیق و مدونى براى کشاورزان شدم.

بحران مازاد تولید محصولات کشاورزى در آینده ای نه چندان دور

حنایى در ادامه با بیان اینکه در ماه هاى آینده با بحران مازاد تولید محصولات کشاورزى در استان مواجه خواهیم شد، گفت: با توجه به اینکه تیرماه اوج فصل تولید محصولات کشاورزى استان است و به دلیل بارش‌هاى مناسب در سال جارى، بى شک در آینده اى نه چندان دور با پدیده مازاد تولید محصولات مواجه خواهیم شد.

نایب رئیس‌کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانى‌فارس بیان کرد: اگرچه بعضى از سازمان‌ها جهت افزایش آمارهاى سازمانى به دنبال افزایش میزان تولید محصولات هستند، اما نباید فراموش کرد که نبود برنامه در بخش صادرات و فروش، مشکلاتى را براى کشاورزان بوجود خواهد آورد.

نایب رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورى فارس با بیان اینکه مشکلات اقتصادى که در تمام دنیا به دلیل شیوع کرونا ایجاد شده است باعث شده در بخش صادرات با مشکلات عدیده‌اى مواجه شویم، گفت: اگرچه بیشتر محصولات استان فارس به کشورهاى حوزه خلیج فارس صادر مى‌شد اما متاسفانه شیوع کرونا سبب شده که در این بخش هم با مشکل مواجه شویم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن