اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

روند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه تسریع ‌می‌شود

روند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه تسریع ‌می‌شود

اتاق بازرگانی ایران در راستای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران و جامعه حسابداران رسمی ایران در خصوص پنجره واحد برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه در گام اول اقدام به راه‌اندازی سامانه پنجره واحد به آدرس rahsar.ir کرده است؛ بر همین اساس شرکت‌های متقاضی ‌می‌توانند با مراجعه به تارنمای رهسار در بخش «ورود شرکت» نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. پرونده متقاضیان، مشروط به کامل بودن اطلاعات با ورود به فاز دوم بر اساس زمان ثبت‌نام اولویت‌بندی خواهد شد.

 در هفته‌های گذشته، کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران جلسات مشترکی را با دیگر کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران به منظور بررسی چگونگی تسریع در پذیرش شرکت‌های بخش خصوصی در بازار سرمایه و تامین مالی آنها از این بازار برگزار کرد. اکنون پیگیری‌های صورت گرفته در اتاق تهران و ایران به راه‌اندازی پنجره واحد برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه در پارلمان بخش خصوصی منتهی شده است.

 به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره ضرورت راه‌اندازی این سامانه گفت: بازار سرمایه در ماه‌های اخیر هم از نظر ارزش بازار و هم از نظر تعداد فعالان و حجم معاملات افزایش چند برابری را تجربه کرده است. اما از سوی دیگر به رغم افزایش چشمگیر ارزش بازار و معاملات، بخش واقعی اقتصاد از حیث تامین مالی از بازار سرمایه بهره کافی کسب نکرده و رقم ناچیزی از این ظرفیت صرف تامین مالی شده است.

او پایین بودن میزان تامین مالی از بازار سرمایه را ناشی از اشکالات بنیادی و اساسی دانست و در این باره توضیح داد: بخشی از این ایرادات، به بنگاه‌ها باز ‌می‌گردد. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل ساختاری که از گذشته تاکنون حفظ کرده‌اند، صورت‌های مالی شفافی نداشته و آمادگی لازم برای پذیرش در بورس را ندارند. بازار سرمایه نیز در بخش پذیرش دچار یک بروکراسی پیچیده و کمبود زیرساخت و نیروی کافی بود. اما در این شرایط برای جلوگیری از تلاطم و البته برای عمق‌بخشی به بازار، لازم است پذیرش شرکت‌ها در بورس تسریع شود. در این زمینه مباحث بسیاری مطرح شد که چگونه شرکت‌ها نسبت به پذیرش در این بازار ترغیب شوند و از سوی دیگر، فرایند پذیرش نیز با سرعت بیشتری انجام گیرد. لذا طی توافقی چهارجانبه که میان اتاق ایران، شرکت بورس، شرکت فرابورس ایران و جامعه حسابداران رسمی به عمل آمد، سامانه هوشمندی به نام رهسار طراحی شد و به بهره‌برداری رسید. کارکرد اصلی این سامانه، سنجش میزان آمادگی شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه است.

سلاح‌ورزی ادامه داد: کارکرد دیگر این سامانه آن است که شرکت‌های بورسی از جمله بورس تهران و شرکت فرابورس در ‌می‌یابند که چه تعداد شرکت با چه اولویتی و با چه میزان آمادگی، متقاضی پذیرش در بورس هستند که در نهایت سازوکار پذیرش شرکت‌ها و تامین مالی آنها از بازار را تسریع شود. شرکت‌ها نیز با ورود به این سامانه و بررسی اطلاعات‌شان متوجه ‌می‌شوند امکان پذیرش در چه بازاری را دارا هستند و چه ایرادات و ضعف‌هایی در اطلاعات آنها وجود دارد. متقاضیان ورود به بازار سرمایه ‌می‌توانند اطلاعات اولیه‌ای که برای پذیرش در بازار لازم است، از جمله صورت‌های مالی سال‌های قبل، اطلاعات هویتی شرکت و اقلام دیگری مانند میزان فروش و تعهدات و برنامه آتی را وارد کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

 او یکی از ویژگی‌های این سامانه را اتصال به سیستم جامعه حسابداران رسمی عنوان کرد و گفت: شکل‌گیری این سامانه مورد اقبال سازمان بورس قرار گرفته و پس از رونمایی از آن، طی دو هفته گذشته امور فنی اتصال سامانه‌ها در حال نهایی شدن است. شرکت‌های بخش خصوصی هم استقبال نسبی از این سامانه داشته‌ و بارگذاری اطلاعات‌شان روی این سامانه را آغاز کرده‌اند. این امیدواری وجود دارد که به زودی شرکت‌هایی که بیشترین آمادگی را دارند، وارد فرایند پذیرش شوند. ضمن آنکه شرکت فرابورس تهران در حال تدارک تابلوی جدیدی است که نام این شرکت‌ها را به عنوان شرکت‌های سهامی عام ثبت شده در بورس در این تابلو درج کند. البته فرایند فروش سهام این شرکت‌ها به مردم مستلزم احراز شرایط کافی، نظارت‌پذیری و ارزش‌گذاری و کارهای مربوط به آن است.

او ادامه داد: برنامه ما این بود که فرآیند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه از شهریور ماه آغاز شود و این بستگی به شرکت‌ها دارد. البته مصوبه‌ای که شورای عالی بورس در شورای هماهنگی سران سه قوه گذراند، تسهیل‌کننده، فرآیند پذیرش است. به موجب این مصوبه، شرکت‌هایی که درسال ۱۳۹۹ پذیرش شوند، صرفاً صورت‌های مالی منتهی به آخرین سال آنها از سوی سازمان امور مالیاتی مورد رسیدگی قرار ‌می‌گیرد. در عین حال، پیش از این، فرآیند پذیرش در قالب یک میز و آن هم در سازمان بورس متمرکز بود اما اکنون به منظور تمرکززدایی، اختیار پذیرش را به شرکت‌های بورسی اعطا شده و شرکت‌های بورس تهران و فرابورس، میز‌های پذیرش و تعداد جلسات را افزایش داده‌اند و این‌ها به تسهیل پذیرش کمک خواهد کرد.

سامانه رهسار
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن