اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دولت به دنبال کنترل دستوری قیمت خودرو؛ مردم نگران قیمت‌ها

وزیر صمت گفت: باید واقعیت را پذیرفت در دوره‌ای کالا‌ها با ارز 4200 تومان وارد می‌شد، اما در حال حاضر رقم ارز به رقم نیمایی تبدیل‌شده است، بنابراین گرانی دور از انتظار نیست.

اختلاف شدید در ستاد تنظیم بازار با شورای رقابت بر سر مشخص کردن قیمت خودرو و ابلاغ نشدن میزان رشد قیمت‌ها به‌خصوص خودروهای پرتیراژ باعث شده تا خودروسازان اعلام کنند فعلاً تمایلی به عرضه خودروهای تولیدشده به نرخ‌های سال گذشته ندارند و همین موضوع باوجود رکود شدید بازار باعث شده تا قیمت خودرو به‌خصوص خودروهای پرتیراژ مانند پراید، تیبا، پژو ۲۰۶ و… با رشد چشم‌گیری روی کاغذ و در آگهی‌های اینترنتی مواجه شوند. خودروسازان می‌گویند سال گذشته هم دولت اجازه نداد آن‌ها نرخ کارخانه‌ای قیمت خودرو را باوجود میانگین تورم بیش از ۴۰ درصدی آن‌چنان‌که می‌خواستند تغییر دهند و حالا در شرایط کنونی که خودروسازان با مشکلات بسیار پساکرونا و تحریم روبه‌رو هستند، حاضر نیستند خودروهای را به قیمت سال گذشته به فروش برسانند و می‌گویند باید قیمت‌های جدید اعلام شود. از طرف دیگر بیماری کرونا در چین در ماه‌های گذشته قبل باعث شده تا تولید قطعات خودرو کاهش شدیدی پیدا کند؛ همچنین کند شدن تجارت خارجی چالش‌هایی را برای تأمین مواد اولیه بسیاری از کارخانه‌ها ازجمله خودروسازان به وجود آورده که درنهایت به کاهش شدید تولیدات خودرو منجر شده است. از ابتدای سال جاری شرکت‌های خودروسازی اصرار دارند که هرچه سریع‌تر شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار قیمت‌های جدید خودروها را اعلام کنند تا آن‌ها عرضه خودرو را شروع کنند ولی اختلاف‌های شدیدی که بر سر قیمت‌گذاری در شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار وجود دارد باعث شده قیمت‌های جدید هنوز کشف نشوند.

رحمانی وزیر صنعت چند روز پیش‌گفته بود:«سال گذشته خودروسازان افزایش قیمت نداشتند، اما بازار تلاطم‌های بسیاری داشت؛ در سال جاری هم بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی مقررشده است تیراژ تولید بیشتر شود و در این صورت با افزایش تولید بسیاری از مشکلاتی که الآن به آن اشاره شد، هم حل می‌شود.» او با اشاره به اینکه درباره میزان رشد قیمت خودرو هنوز به نتیجه نرسیده‌اند گفت:« باید واقعیت را پذیرفت در دوره‌ای کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شد، اما در حال حاضر رقم ارز به رقم نیمایی تبدیل‌شده است، بنابراین گرانی دور از انتظار نیست.» اما وزیر صنعت در حالی نیمه‌های هفته گذشته این حرف‌ها را زد که روز آخر هفته قیمت خودروها بار دیگر رشد چشم‌گیری داشت و قیمت‌ها پرواز کرد تا جایی که قیمت پراید به ۹۰ میلیون تومان رسید. قیمتی که البته وزیر صنعت آن را نامتعارف می‌خواند و دستور داده با آن برخورد شود. رحمانی به رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دستور داد تا با برخی قیمت‌های غیرمتعارف و فاصله‌دار نسبت به قیمت واقعی خودرو در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه، با همه متخلفان این موضوع با جدیت تمام و قاطعانه برخورد کنند و مراتب را رسماً به مردم اطلاع‌رسانی کنند.»

همچنین رئیس‌جمهوری حسن روحانی هم‌عصر روز جمعه به وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد تا افزایش قیمت خودرو هرچه سریع‌تر ساماندهی شود. او در گفتگو با رضا رحمانی گفت:« افزایش قیمت خودرو به این شکل خلاف مصوبه ستاد اقتصادی دولت بوده و قابل‌پذیرش نیست و وزارت صمت موظف است سریع برای کنترل این موضوع ورود کرده و با هرگونه اقدام متخلفانه در افزایش قیمت خورد برخورد شود.» دراین‌بین البته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، تعطیلی مراکز شماره‌گذاری خودروها را هم از دیگر دلایل افزایش قیمت خودرو اعلام می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن