کمپین نفس

بروز تبعات میان مدت اقتصادی کووید ۱۹ پس از دو ماه

تبدیل وعده‌ها به دستورالعمل با پیگیری‌های تیم «کمپین نفس»/ بروز تبعات میان مدت اقتصادی کووید ۱۹ پس از دو ماه

 

دبیر کارگروه بررسی تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ کمپین نفس با اشاره به تبعات کوتاه مدت و میان مدت شیوع این ویروس گفت: کمپین نفس به دنبال تبدیل وعده های دولت به دستورالعمل است تا بنگاه ها بتوانند زمان لازم برای انجام تعهدات را بدست آورند.

علیرضا  شمس‌فرد در گفتگو با اکسپورتنا با اشاره به تبعات منفی از شیوع ویروس کووید ۱۹ بر کسب و کارها و به طورکلی بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: هدف اصلی این کارگروه بررسی و طبقه بندی این مشکلات و ارائه راهکار برای حل آن است.

وی اهداف کارگروه متبوعش را به دو دسته کوتاه مدت و میان مدت تقسیم کرد و گفت: اهداف کوتاه مدت مرتبط با کسب و کارهایی است که هم اکنون گرفتار شرایط سخت اقتصادی شدنده اند؛ چراکه به دلیل ماهیت فعالیت آنها میزان فروش با کاهش همراه شده و باید پرداخت‌هایی به صورت نرمال داشته باشند که درآمدهای آنها به دلیل شیوع این ویروس تحت تاثیر قرار گرفته است.

دبیر کارگروه بررسی تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ ادامه داد: کمپین نفس بر این باور است که اقتصاد یک زنجیره به هم پیوسته است و این ویروس بسیاری از کسب وکارها را در مرحله دوم یعنی در میان مدت دچار بحران خواهد کرد.

وی تاکید دارد که در میان مدت مواردی مانند مشکلات مالیاتی، تامین اجتماعی و حفظ نیروی کار کسب و کارها را تحت تاثیر خود قرار می دهد که صدمه‌های زیادی را به اقتصاد کشور وارد کرده و آثار آن را پس از گذشت مدت زمانی بیش از یک ماه مشاهده خواهیم کرد.

شمس‌فرد معتقد است که نمی توان برای آثار کوتاه مدت و میان مدت ویروس کووید ۱۹ زمان مشخصی اعلام کرد؛ اما به صورت کلی می توان گفت که آثار کوتاه مدت آن تا یک ماه آینده و آثار میان مدت از ماه دوم تا ششم و پس از اتمام بحران کووید ۱۹ خواهد بود.

به گفته وی، اکنون تمرکز کارگروه بررسی تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ بر آثار کوتاه مدت است؛ چراکه بنگاه های اقتصادی به صورت ماهانه باید اقساط خود را به بانک‌ها پرداخت کنند و این بازپرداخت ها با مشکل مواجه شده است.

دبیر کارگروه بررسی تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ ادامه داد: موضوعی که در کارگروه یاد شده به دنبال آن هستیم تغییر در زمان بازپرداخت اقساط به تعویق افتاده است که با رایزنی‌های صورت گرفته با بانک مرکزی قول مساعد این امر گرفته شده است.

وی مسایل مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده را نیز از مشکلات شرکت های نیمه تعطیل کنونی دانست و گفت: بسیاری از شرکت ها در روزهای پایانی سال توان انجام به موقع تکالیف مالیاتی و ارزش افزوده خود را ندارند و حتی ارسال گزارش های خرید و فروش فصلی نیز با مشکل مواجه شده است.

شمس‌فرد درباره پیشنهادهای بخش خصوصی به دولت توضیح داد: اکنون تمدید خودکار دفترچه های بیمه خدمات و کارت‌های بانکی به مدت سه ماه از جمله مواردی بود که از سوی کارگروه بررسی تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ کمپین نفس به دولت ارائه شد و همچنین مهلت استفاده بسیاری از بخشنامه‌های دولتی صادر شده از جمله مزایده ها و بخشودگی های مالیاتی تا پایان سال بوده که تلاش کردیم به مدت سه ماه آنها را به تعویق بیاندازند.

وی افزود: در مرحله بعد به دنبال تامین مالی بنگاه هایی هستیم که در این مدت با مشکل مواجه شده اند اما به دلیل معضلات مالی دولت در این مورد هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده ایم.

دبیر کارگروه بررسی تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ اظهارکرد: مسئله اصلی در این کارگروه این است که دولت بعد از گذر از مرحله بحران وعده های خود را به دست فراموشی نسپارد و تمام موارد را به دستورالعمل، بخشنامه و قانون تبدیل کند که روند بسیار سختی است.

وی تاکید کرد: تاکنون بانک مرکزی تمدید کارت های بانکی به مدت سه ماه را ابلاغ کرده و قول به تعویق انداختن بازپرداخت وام های کسب وکار را در رسانه ها داده است اما هنوز به دستورالعمل تبدیل نشده است.

شمس‌فرد درباره خدمات سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: این سازمان دفترچه های بیمه خدمات درمانی را به صورت اتوماتیک برای مدت دو ماه یعنی تا پایان فروردین ماه تمدید کرده است.

به گفته وی، در ایام اخر سال زمان اعتراض به برگه های تشخیص است که توسط هیات های حل اختلاف تامین اجتماعی و اداره دارایی صورت می‌گیرد و برای به تاخیر انداختن این موارد هنوز بخشنامه ای صادر نشده است؛ اما قول مساعد همکاری در این زمینه را به کمپین نفس داده اند.

 

گفتگو: نیلوفر جمالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن