کمپین نفس

۴ هدف «کمپین نفس» برای مقابله با کووید ۱۹

حضور پررنگ بخش خصوصی در کنار وزارت بهداشت/۴ هدف «کمپین نفس» برای مقابله با کووید ۱۹

سخنگوی کمپین نفس از چهار هدف اصلی «کمپین نفس» برای مقابله با کووید ۱۹ خبر داد و گفت: بخش خصوصی برای جلوگیری از عوارض اجتماعی و اقتصادی این بیماری، بسیار پررنگ تر از قبل در کنار دولت و وزارت بهداشت حضور خواهد داشت.

فرزین فردیس در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا درباره دلایل تشکیل کمپین نفس توسط بخش خصوصی برای مقابله با کووید ۱۹ اظهار داشت: همه‌گیرشدن ویروس کووید ۱۹ در چند هفته گذشته، باعث ایجاد دغدغه‌های متفاوتی در عرصه‌ها و سطوح مختلف کشور شده است.

وی سطح اول مشکلات این بیماری را، ترس ایجاد شده در میان افراد جامعه دانست و گفت: با توجه به شیوع این بیماری، افراد نمی‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را مانند قبل ادامه دهند و کسب و کارهای خرد به دلیل کاهش ترددها و فعالیت‌های روزمره اجتماعی، دچار رکود شده‌اند که این امر، آسیب جدی به آنها وارد می‌کند.

سخنگوی کمپین نفس ادامه داد: شرکت‌ها و بنگاههای اقتصادی که همیشه اسفندماه، یکی از ماههای بسیار حیاتی و کلیدی کسب و کار خود را سپری کرده و بسیاری از رکود ماههای گذشته کسب و کارهای خود را در اسفندماه جبران می‌کردند، اکنون به دلیل این بیماری با ضربه سنگینی مواجه شده‌اند.

وی سطح دوم را مشکل توقف واردات دانست که امکان ایجاد بحران در ذخایر موجود کشور به ویژه مواد اولیه کالاهای بهداشتی و ضدعفونی‌کننده را که اکنون به شدت مورد نیاز است، فراهم می‌کند.

فردیس سطح سوم را مربوط به صادرات کشور دانست و عنوان کرد: اکنون صادرات کشور به ویژه صادرات غیرنفتی که شامل فعالیت صادرکنندکان کوچک، متوسط و بزرگ می شود، به دلیل بسته‌شدن مرزها و قرنطینه محموله‌های ایرانی توسط کشورهای دیگر متوقف شده و این در حالی است که صادرات، رگ حیاتی و شریان اصلی تامین ارز در شرایط تحریم کنونی است و در واقع راه نفس کشیدن در تنگناهای اقتصادی به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه نگاهی به موارد مطرح شده نشان می‌دهد که با یک بحران ملی مواجه هستیم، اظهار داشت: برای نجات از این بحران باید هرچه سریعتر برنامه ریزی کرد.

سخنگوی کمپین نفس تاکید کرد: پویش فعالان اقتصادی یا «کمپین نفس» با این هدف طراحی شده و نگاه آن تلاش برای کمتر کردن آثار و تبعات ویروس کووید ۱۹ بر بخش های اقتصادی کشور است.

به گفته وی، بخش خصوصی بر این باور است که تمام امکانات و توانمندی مدیریتی و اجرایی خود را به کار گیرد تا بتواند باری از روی دوش کشور بردارد که در این میان، به طور قطع، حاکمیت و دولت تلاش خود را در سطح فردی برای نجات دادن بنگاه ها از تنگناها انجام خواهند داد؛ اما برای مقابله با رکودی که با آن مواجه هستیم و جلوگیری از مرگ بنگاه ها و تلاش برای بقای آن تنها با اقدامات دولت قابل انجام نیست.

فردیس ادامه داد: از این رو بخشی از فعالان اقتصادی دغدغه‌مند بخش خصوصی از انتهای هفته گذشته، همفکری خود را آغاز کرده و با برگزاری جلسات کاری مختلف، برای راه‌اندازی این پویش تلاش کرده‌اند؛ ضمن اینکه تمامی این فعالیت‌ها، جلسات و همفکری‌ها در فضای مجازی صورت گرفته است؛ چراکه بر این باور بودیم که اگر بخواهیم از شیوع بیماری جلوی کرده و آسیب‌های آن را در درازمدت کمتر کنیم، باید رعایت بهداشت و مسایل ایمنی را از خودمان آغاز نماییم.

وی افزود: فعالان اقتصادی در پایان شب یکشنبه، پویش «کمپین نفس» را آغاز کرده و پس از برنامه‌ریزی ها، هفت کارگروه را در این کمپین طراحی کرده‌اند تا بتوانیم امکانات لازم برای نفس کشیدن و ایجاد هوای تازه در اقتصاد کشور را فراهم کنیم.

سخنگوی کمپین نفس از چهار هدف این کمپین خبر داد و گفت: اولین هدف این کمپین، تلاش برای آشنایی تمام بنگاه‌ها اعم از کوچک، متوسط و حتی بنگاهپهای بزرگ با مقوله بحرانی و پیامدهای ویروس کووید ۱۹است تا به آنها بگوییم چگونه و چطور می‌توانند هر چه بهتر از نیروی انسانی که با ارزش‌ترین دارایی‌های آنها است، محافظت کرده و در برخی از روندهای گذشته خود بازنگری کنند و با در نظر گرفتن دستورالعمل‌های توصیه شده جهانی، با کمترین خطر به بقای بنگاه خود ادامه دهند.

وی دومین هدف کمپین نفس را تلاش برای رایزنی با دولت دانست و اظها داشت: باید آثار و تبعات اقتصادی ناشی از این بحران ملی را شناسایی کرده و تلاش کنیم تا با رایزنی دولت و حاکمیت بخشی از این آثار و تبعات را به تاخیر انداخته و یا حل کنیم که بر این اساس، تهیه، جمع‌بندی و ارائه پیشنهادها به دولت برای تسهیل شرایط کار برای فعالان اقتصادی خرد و متوسط کشور در راستای ایجاد توانمندی جهت رفع برخی از دیون و تعهدات آنها که در شرایطی که رکود تشدید خواهد شد، در دستور کار قرار گرفته تا مشکلات را از پیش پای آنها بردارد.

فردیس سومین هدف کمپین یاد شده را رفع کمبود تجهیزات و مواد بهداشتی دانست و توضیح داد: بخش‌خصوصی در تلاش است تا بخشی از ملزومات و تجهیزات مورد نیاز صنعت کشور در حوزه بهداشت و سلامت، مجموعه وزارت بهداشت، درمانی و پزشکی و همچنین بیمارستان ها و کادر درمانی را با استفاده از امکانات این بخش حل کند.

وی ادامه داد: بخش‌خصوصی می‌تواند تامین برخی اقلام و موارد به صورت سریع از طریق واردات موردی را انجام داده و در اختیار دولت قرار دهد؛ ضمن اینکه توانایی دارد تا برخی از امکانات، تجهیزات و لوازم مورد نیاز را که در اختیار بخش خصوصی است را به صورت ویژه تحویل برخی نهادها قرار داده تا بتواند کار خود را به بهترین نحو انجام دهند.

سخنگوی کمپین نفس اظهار داشت: کمپین نفس بحث نوآوری و استفاده از فکر استارتاپ ها، مشابه آنچه در کشور چین رخ داد و تجربه این کشور در استفاده از استارت‌آپ‌ها را پررنگ تر خواهد کرد؛ ضمن اینکه بخش خصوصی تلاش دارد تا با استفاده از این رویکردها، باری را از روی دوش کادر درمانی و بیمارستان‌های معین مبارزه با کووید ۱۹ و مجموعه وزارت بهداشت و تمام ارگان‌ها و نهادهایی که در این حوزه فعال هستند، بردارد.

وی گفت: مبحث اطلاع‌رسانی به آحاد جامعه اقتصادی کشور، هدف بعدی است تا از همگیری بیشتر در استان ها جلوگیری شود و جامعه اقتصادی کشور با روش های مقابله بیشتر آشنا شده و باعث آگاهی بیشتر کل جامعه شوند.

به گفته فردیس، برای اینکه بتوانیم به این اهداف چندگانه دست پیدا کنیم، هفت کارگروه مختلف در کمپین تعریف شده که مسئولیت انها را همه کارآفرینان و مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی بر عهده گرفتند.

گفتگو: نیلوفر جمالی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن