اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

یک بحران جدی در تاریخ ۶۰ ساله اوپک

اوپک در ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۶۰ میلادی با عضویت ۱۳ کشور از جمله کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین تاسیس شد. اما در سالگرد ۶۰ سالگی اش، با چالش های بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کند.
 یک تحلیل گر اقتصادی در یونی کریدیت، سالگرد ۶۰ سالگی اوپک را، لحظه ای حساس در تاریخ این سازمان برشمرده است.  ادواردو کامپانلا گفت تاکنون توانایی اوپک در هدایت بازار نفت در راستای خواسته های این سازمان زیر سوال نرفته بود اما اکنون درباره نقش آفرینی اوپک در بازار نفت تردیدهایی ایجاد شده است.
 اوپک برای تشکیل نشست های منظم و اثر بخشی بر عرضه و تقاضا در بازار نفت شکل گرفته است. بیانیه های  این سازمان هنوز می تواند نوسانات عمده ای در قیمت نفت ایجاد کند، هرچند که در سال های اخیر این توانایی کمرنگ شده است. یکی از علت ها، اتحاد دیگر تولیدکنندگان نفت باهم در تشکیلاتی موسوم به اوپک پلاس است.
مقابله با افزایش عرضه نفت شیل ایالات متحده آمریکا از مهم ترین اهداف تولیدکنندگان غیراوپکی نفت موسوم به اوپک پلاس به شمار می رود. اوپک پلاسی ها هم چنین تلاش می کنند از بهم ریختگی عرضه در بازار نفت با هدف حفظ بازه قیمت مناسب جلوگیری کنند.
اوپک یک سوم از نفت جهانی را تامین می کند اما سهم اوپک پلاس ۵۰ درصد است که نفوذ بیشتری به آن می بخشد. با این حال بسیاری هم چنان به نفوذ اوپک بر بازار نفت باور دارند. کارلو آلبرتو دا کاسا از فعالان بازار نفت به خبرگزاری فرانسه در این باره گفت  افزایش تولید در کشورهای غیراوپکی و  فناوری های تازه استخراج شاید از نفوذ اوپک کم کند اما این سازمان هم چنان در بازار نفت نقش آفرینی می کند.
جنگ قیمت در بازار نفت، با همه گیری کرونا آغاز و قیمت نفت را به کمترین سطح ممکن رساند. حتی نفت سبک شیرین نیویورک در ماه آوریل منفی شد که نشان می دهد تولیدکنندگان برای خرید نفت به خریداران پول پرداخت کرده اند.
پس از سقوط بی سابقه بازار، اوپک پلاس تولید خود را به یک پنجم در ماه می کاهش داد. حرکتی که باعث شد قیمت نفت به سطح کنونی خود یعنی ۴۰ دلار برسد.  ایالات متحده آمریکا هم اکنون بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است که عرضه پرهزینه نفت شیل را برای کمک به مهار قیمت کنترل کرده است. در این شرایط و باتوجه به اثربخشی اوپک پلاسی ها و آمریکا در بازار نفت، اوپک چه اثری در این بازار دارد؟
پائولا رودریگز تحلیل گر انرژی هم مثل دیگر تحلیل گران به کاهش نفوذ و نقش آفرینی اوپک در سال های اخیر در بازار نفت اشاره می کند  اما همچنان باور دارد  که این سازمان نقش موثری در آینده بازار نفت ایجاد می کند چراکه کشورهای عضو اوپک هم چنان سهم بالایی از نفت خام جهان را در اختیار دارند.
 کشورهای عضو اوپک در میزان تولید کربن در آینده جهان اثرگذارند بنابراین نمی توان از نقش آفرینی اوپک در بازار نفت و اقتصاد جهان در سال های آینده صرفه نظر کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن