اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

گندم را در زمان مناسب بخریم

ایران در سال گذشته برای واردات گندم از روسیه قراردادی امضا کرد. قرار بود از این گندم برای تولید آرد در ایران و توسعه توان صادراتی در این بخش استفاده شود. اکنون این روند چطور ادامه دارد؟
کشورهای حوزه سی آی اس گندم مرغوبی تولید می کنند که برای مصرف کنندگان ایرانی مناسب است. مصرف کنندگان ایرانی هم به خرید این گندم تمایل دارند اما براساس طرح خودکفایی گندم و با هدف حمایت از تولید داخل، واردات گندم از دیگر کشورها محدود و ممنوع شده است. با این حال ممکن است به واردات گندم از دیگر کشورها برای پاسخ به مصرف داخل نیاز پیدا کنیم. نکته مهم در این بین، خرید به موقع و با قیمت مناسب است. اگر نیاز به واردات هر کالایی در آینده وجود دارد، باید آن را در زمان مناسب خریداری کرد و گندم هم از این قاعده مستثنی نیست.
چه زمانی برای خرید مناسب است؟
اگر دولت پس از  بررسی های کارشناسانه به این نتیجه می رسد  که باید گندم وارد کرد، باید آن را در اول فصل برداشت و  با کمترین قیمت از دیگر تولیدکنندگان بخرد. شرکت های بازرگانی دولتی و یا شرکت های بخش خصوصی می توانند در این زمان وارد شده و گندم را خریداری کنند. زمانی که گندم از مزارع برداشت و در سیلوی کشور تولیدکننده ذخیره شود، طبیعی است که قیمت آن ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کند اما اگر در زمان مناسب برای واردات کالایی خاص از جمله گندم تصمیم گیری شود، این هزینه به کشور تحمیل نخواهد شد. متاسفانه تجربیات قبلی از واردات گندم به کشور نشان می دهد، این هزینه به طور معمول به اقتصاد تحمیل شده است یعنی دولت ها در زمانی که باید، گندم را خریداری نکردند چراکه پیش بینی می کردند به واردات گندم نیازی است اما پس از مدتی این نیاز احساس شده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن