اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

«گنج مخفی » در زندگی کارآفرینان

نستوه جهان بین، مدیر پویش افرا

کارآفرینی، شنا کردن خلاف جهت رودخانه است. تغییر چشم انداز زندگی دیگران با وقف زندگی خود برای حرفه ای خاص، درون مایه کارآفرینی است. برخلاف بیشتر مردم، آسایش و رفاه در زندگی، در اولویت کارآفرینان نیست. معنایی دیگر در پس کنش های کارآفرین است، معنایی که از درون می جوشد و حقیقتی انکار ناشدنی است.
در دهه ها اخیر،  شکل تازه ای از کارآفرینی در اقتصادها ظهور کرده که آن را به عنوان کارآفرینی مدرن می شناسیم. فضای فرهنگی کارآفرینی مدرن، متاثر از جریان های فرهنگی است که پس از شکل گیری این نوع کارآفرینی در دره سیلیکون در ایالات متحده آمریکا ایجاد شده است. توسعه فناوری با توسعه کارآفرینی مدرن در همه کشورها همراه شده است، که می توان ورود ناخواسته جنبه های فرهنگی این نوع کارآفرینی را از پیامدهای آن دانست. باتوجه به تقابل جریان های فرهنگی در هر جامعه ای، می توان گفت  کارآفرینی مدرن در هر کشوری، اگر نتواند با ساختارهای فرهنگی بومی به سازگاری و تناسبی برسد، مغضوب شده و برچیده می شود. بنابراین توجه به نمونه های بومی موفق از کارآفرینان مدرن در کشور، تلاش برای نمود بیشتر هویت فرهنگی کارآفرینی مدرن در ایران و یافتن ویژگی های هویتی آن، یک الزام برای ادامه مسیر این نوع کارآفرینی در کشور ماست.
نظام فرهنگی کهن در ایران آمیخته ای از ایرانیت و اسلامیت است، مجموعه ای پایدار از هنجارهاست. در کنار آن، ساختارهای فرهنگی نو یا مدرن شکل گرفته و تعادل این دو، در کلیتی به اسم جامعه ایرانی، ضامن پایداری هر یک است. کارآفرینی مدرن و ابعاد فرهنگی آن هم، از این قاعده مستثنی نیست.
جناب مولانا سرود: «گنج مخفی خاک را تابان تر از افلاک کرد» و ما با نگاه به این شعر بامعنا، برنامه ای که  برای یافتن معنای زندگی کارآفرینان اجرا می کنیم را «گنج مخفی» نامیدیم. برنامه ای که در آن، حقیقت درونی و معنا در زندگی کارآفرینان را می جوییم. در دل «گنج مخفی» پویشی به نام افرا تعریف کردیم که در آن، در گفت وگو با کارآفرینان و دغدغه مندان کسب وکار، معنایی که از آن گفتیم را می جوییم. بخش خصوصی به عنوان حامی این حرکت فرهنگی وارد میدان شده است تا بدانیم آیا برداشت ما از جامعه کارآفرینی درست است؟ تا پاسخ دهیم از سبک زندگی کارآفرینان چه می دانیم؟
در پویش افرا پاسخ چنین پرسش هایی را می جوییم. استقبالی که تا امروز از پویش افرا انجام شد نشان می دهد، ما در جای درستی ایستادیم و دغدغه درستی داریم، دغدغه رسیدن به زبان مشترک و غبارزدایی از جامعه کارآفرینی مدرن کشور. دغدغه هویت یابی جامعه کارآفرینان مدرن کشور. دغدغه ای که حتی مورد توجه سرمایه گذاران هم قرار گرفته است و آن ها غیر از نکات مهارتی و حرفه ای، به ویژگی های شخصیتی و هویت کارآفرینان هم توجه می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن