اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کرونا با مشاغل آمریکا در ماه مارس چه کرد؟

وزارت کار ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد در ماه مارس سال ۲۰۲۰، ۷۰۱ هزار شغل از دست رفته است. این رقم، بیشترین میزان سوخت فرصت های شغلی در ۱۱ سال گذشته یعنی از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تا امروز بوده است.. با این وجود رویترز گزارش داده که بررسی ها در ماه مارس خیلی زود انجام شده و عمق فاجعه بیشتر و رقم بیکاری ها بالاتر است.
آمار ماه مارس نشان می دهد در اولین مراحل تعطیلی کسب وکارها در آمریکا به دلیل همه گیری کرونا، بیکاری سنگینی در صنایعی مثل هتلداری، رستوران ها، آموزش و گردشگری به طور کلی ایجاد شده است. مراکزی که به طور روزانه به مشتریان خود خدمات می دهند، به دلیل همه گیری کرونا خدمات دهی را محدود کرده یا به طور کلی تعطیل شده اند. نکته جالب اینکه در میانه بحران مربوط به سلامت، بخش مراقبت های بهداشتی از جمله بخش های آسیب دیده اقتصادی است.
در بخش اوقات فراغت و پذیرایی، ریزش ۴۵۹ هزار شغل در ماه مارس ثبت شده که در مجموع سهم ۶۵ درصدی از کل مشاغل از دست رفته در این ماه را به خود اختصاص داده است. این میزان ریزش شغل در یک ماه، دستاوردهای دوساله این صنایع در اشتغالزایی را از بین برده است. بیشترین میزان ریزش مربوط به مشاغل در رستوران ها و و کافه ها بوده است یعنی ۴۱۷ هزار شغل.
۷۶ هزار شغل در بخش سلامت و آموزش حذف شده است. ۲۹ هزار شغل در بخش دندان پزشکی و خدمات پزشکی از بین رفته و ریزش ۱۹ هزار شغل در بخش مراقبت های روزانه مثل مهدکودک ها ثبت شده است.
نرخ بیکاری  در ماه مارس  به ۴.۴ درصد افزایش یافته است. براساس نژاد و قومیت بیشترین رشد نرخ بیکاری مربوط به آسیایی ها و لاتین تبارها در امریکاست اما بیکاری در بین آمریکایی-آفریقایی ها و سفید پوستان هم رو به افزایش است. نرخ بیکاری هم اکنون برای سیاه پوستان ۶.۷ درصد است که ۶۵ درصد از نرخ بیکاری سفیدپوستان بیشتر ارزیابی می شود.
نرخ بیکاری نوجوانان ۳.۳ درصد بیشتر شده و به ۱۴.۳ درصد در ماه مارس رسیده است. برای جمعیت بین ۲۰ تا ۲۴ سال، نرخ بیکاری در امریکا ۸.۷ درصد است. این درصد بیشترین میزان ثبت شده برای بیکاری این جمعیت از سال ۱۹۵۳ تا مارس سال ۲۰۲۰ است.
بیکاری برای جمعیت ۲۵ تا تا ۳۴ سال با ۰.۴ درصد رشد، به ۴.۱ درصد رسیده است. نرخ بیکاری سنین ۴۵ تا ۵۴ سال هم ۰.۷ درصد بیشتر شده و به ۳.۲ درصد رسیده است.
کارگران با کمترین سطح تحصیلات در ماه مارس با نرخ بالاتری بیکار شده اند. نرخ بیکاری کارگرانی که دبیرستان نرفته اند، با رشد ۱.۱ درصدی به ۶.۸ درصد رسیده که بالاترین میزان در سه سال اخیر است. برای دارندگان مدارک دانشگاهی هم  نرخ بیکاری ۰.۶ درصد رشد کرده و به ۲.۵ درصد رسیده است. این بیشترین میزان رشد بیکاری برای این گروه از دهه ۱۹۹۰ تا امروز است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن