اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کدام صنعت نقش لوکوموتیو را در اقتصاد ایران بازی می کند؟

صنعتی شدن، از راهبردهای اساسی کشورهای درحال توسعه است اما داستان توسعه کشورها با صنعتی سازی اقتصادها ساده نیست. محدودیت های منابع درحالیکه انتظارات زیادی از صنایع وجود دارد، از دلایلی است که باعث شده اقتصاددانان مسئله صنعتی شدن را مورد کنکاش قرار داده و نظریه های مختلفی درباره آن ارائه کنند. تردید مهم درباره صنعتی شدن این است که کدام یک از بخش ها در اقتصادها می تواند نقش پیشتاز یا لوکوموتیو را در اقتصاد ایفا کند؟ کدام صنایع در کشورها پیشتازند و این صنایع را چطور باید شناسایی کرد؟ شناسایی این صنایع از حیث تخصیص درست منابع است که اهمیت دارد.
پژوهشگران ایرانی در یک بررسی با استفاده از ۹ معیار تلاش کردند صنایع پیشتاز ایرانی را شناسایی کنند. صادرات، ارزش افزوده، بهره وری انرژی، بهره وری نیروی کار، جبران خدمات کارکنان، تعداد شاغلان، تعداد بنگاه های اقتصادی فعال در هر زیر بخش، ارزش تولید و میزان سرمایه این ۹ معیار است. آن ها در پژوهش خود داده های ۲۳ صنعت منتخب را از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ بررسی کردند. یافته های آنان نشان داد صنایع مواد و محصولات شیمیایی بالاترین رتبه را به عنوان صنایع پیشتاز در کشور کسب می کند و صنایع مواد غذایی و آشامیدنی و فلزات پایه در جایگاه دوم و سوم است.
پژوهشگران براساس این یافته ها به سیاستگذاران توصیه کردند از ظرفیت این صنایع برای رشد اقتصادی کشور استفاده کرده و زمینه را برای ورود سرمایه خارجی و داخلی به این صنایع فراهم کنند. آن ها نوشتند با توجه به گستردگی این صنایع می توان با حمایت از صنایع پایین دستی می توان زمینه افزایش سهم این شرکت ها در بازارهای جهانی را فراهم کرد. هم چنین صنایع مواد غذایی، آشامیدنی و فلزات پایه  با ایجاد اشتغال و ارزش افزوده سهم به سزایی در رشد اقتصادی دارند.
برای مطالعه بیشتر مقاله «رتبه بندی صنایع تولیدی پیشتاز در ایران براساس روش ویکورفازی» را بخوانید. این مقاله در بهار ۱۴۰۰، در نشریه مجلس و راهبرد چاپ شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن