اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کدام توقف؟ کدام لغو اصل ۸۵؟

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که در یک ماه گذشته خبرساز شده بود، صبح امروز در یک جلسه غیرعلنی از حالت اصل ۸۵ خارج شد. بااین حال در جلسه علنی، مجلس دوباره تصمیم گرفت طرح را در کمیسیون مشترک بررسی کند.
براساس تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بود طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تهیه شده، مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شود. طرح های مشمول این اصل، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی نمی شود بلکه پس از بررسی در کمیسیون مربوطه به شورای نگهبان می رود تا پس از تایید این شورا، به طور آزمایشی ابلاغ و اجرا شود.
امروز در یک جلسه غیرعلنی، نمایندگان مجلس هشتادوپنجی شدن این طرح را لغو کردند. لغو هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت به طور استمزاجی انجام شده است. رأی‌گیری استمزاجی نوعی رأی‌گیری است که در آئین‌نامه داخلی مجلس بیان نشده، بلکه عرفی در مجلس است که بر اساس آن رئیس قوه مقننه می‌تواند در شرایطی و برای پیشبرد بهتر اداره پارلمان از آن استفاده کند. باتوجه به این مسئله، لغو هشتادوپنجی شدن طرح صیانت منوط به بررسی آن در صحن علنی مجلس است. این بررسی انجام و سرانجام، طرح صیان از فضای مجازی در کمیسیون مشترک ماندگار شد.
طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، از سوی بسیاری از فعالان اقتصادی، کارآفرینان  و کارشناسان مخل توسعه فرصت های کسب وکار در کشور شناخته شده است. این طرح که یکی از اصلی ترین مفاد آن ایجاد محدودیت برای دسترسی کاربران ایران به شبکه های اجتماعی خارجی است، اعتراض کاربران در فضای مجازی را هم برانگیخته است. براساس طرح صیانت از فضای مجازی، خدمات دهندگانی مثل شرکت های فیس بوک و گوگل باید برای ادامه خدمات در ایران از نهادهای نظارتی داخل مجوز بگیرند.
باوجود همه اعتراض ها به این طرح، طرح صیانت از فضای مجازی درهفته نخست تیرماه پس از یک بار اعلام خروج از دستور کار مجلس، مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شد. هم چنین تصمیم امروز نمایندگان بر خروج طرح از وضعیت این اصل به معنای کنار گذاشتن طرح یا توقف بررسی آن در مجلس شورای اسلامی نبوده است.   

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن