اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کاهش تورم اصلی ترین وظیفه دولت است

مهدی تقوی

قیمت دلار در بازار آزاد رو به افزایش گذاشته و دلایل مختلفی برای آن طرح می کنند اما ریشه اصلی نوسان بازار دلار در تحریم های سخت آمریکا علیه فروش نفت ایران است. به طور مشخص، قیمت دلار تابعی از مکانیزم عرضه و تقاضاست و شیر آن هم دست دولت است. اصلی ترین منبع دلار در بازار آزاد کشور، درآمدهای نفتی دولت هاست. اگر در روز دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت صادر کنیم  و ارز خارجی مناسبی در اختیار دولت قرار بگیرد، بازار آزاد هم نوسان های جزیی تری را به خود  می بیند. اما زمانی که دلار نفتی به سختی به دست دولت می رسد، انتظاری جز از افزایش قیمت در بازار را نمی توان داشت. دولت مسئول واردات کم هزینه دارو و اقلام مختلف از جمله کالای اساسی است و در زمان کمبود دلار، مسیرهای هدر رفت آن را مسدود می کند و از هزینه های غیرضرور می کاهد.  قیمت هم تابعی از عرضه و تقاضاست.  هرچه عرضه کاهش یابد اما تقاضا ثابت بماند و یا رشد کند، قیمت بالاتر می رود.
دولت تلاش می کند برای جبران کسری بودجه ناشی از کاهش درآمدهای نفتی فشار مالیات را بیشتر کند اما مالیات راه حل مشکلات دولت نیست. دولت در دریافت مالیات تنها قشر حقوق بگیر و کارمند را می شناسد درحالیکه افرادی با درآمد های کلان خارج از دایره مالیات دهندگان قرار می گیرند. نکته دیگر تورم بالای۴۰ درصد است که به کوچک شدن سفره مردم انجامیده. ارزش دستمزد حقوق بگیران و کارگران روز به روز درحال کاهش است، با وجود چنین فشاری دولت می خواهد از چه کسانی بیشتر مالیات بگیرد؟ تورم همه چیز حقوق بگیران را از بین برده است و مهم ترین کار دولت  کاهش تورم است. 
اولین و اصلی ترین راه حل در بهبود وضع اقتصاد کشور کاهش فشارهای خارجی است. پیش از ترامپ ایران نفت خود را صادر می کرد اما این روزها، حتی کشورهای اروپایی به عنوان مشتریان سنتی نفت ایران هم قادر به خرید آن نیستند. فشار تحریم های آمریکا و جریمه های آن بر کشورهای اروپایی هم زیاد است و بنابراین چالش های بین المللی ما تا بودن ترامپ جدی است. باید دید در آینده چه رخ می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن