کارخانه جهان
اکونومیست/ ترجمه نسیم بنایی/ آینده نگر
هر سال بیش از ۲۰۰هزار خریدار از کشورهای مختلف جهان به کنتونفیر میرفتند، یکی از بزرگترین نمایشگاههای تجاری جهان که هر سال برگزار میشود. اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، این برنامه به صورت آنلاین برگزار شد. این نمایشگاه آنلاین تا ده روز برقرار بود. این نمایشگاه همیشه به نوعی نقشی تعیینکننده در وضعیت اقتصادی چین داشته و یکی از بازوهای اقتصادی چین به شمار میآمدهاست. برگزاری آن به صورت مجازی هم نشاندهنده اهمیت آن بود اما باز هم قدرت برگزاری حضوری را نداشت. بیش از ۲۵هزار غرفهدار به صورت آنلاین دور هم جمع شدند و در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. اکثر آنها از کارخانه خودشان با مشتریان، چت میکردند و محصولات را میفروختند.
هریک از فروشندهها تلاش میکردند به صورت آنلاین محصولات خود را به نمایش بگذارند. همه آنها هم سعی داشتند به نوعی شیوه کار با محصولات خود را به صورت آنلاین برای مشتریان توضیح دهند تا در نهایت موفق به فروش آنها شوند. برخی از آنها هم غولهایی هستند که حالا مجبور شدهاند محصولات خود را به این شیوه به فروش برسانند.
در میان شرکتهایی که در این نمایشگاه حضور داشتند، تولیدکنندگان موتور و خودروهای برقی هم حضور داشتند. برخی هم تولیدکننده دستگاههای قهوهساز و وسایلی شبیه به آن بودند. عدهای هم لوازمی مثل اسباببازی حیوانات خانگی تولید میکردند. حتی اگر برخی از آنها آماتور بودند و نمیتوانستند قوی عمل کنند، باز هم در مجموع، قدرتمند به شمار میآمدند. اما این نمایشگاه قدرت یک کشور را نشان میدهد: چین. این کشور، جایی است که ۲۸درصد از کل تولیدات جهان در آن صورت میگیرد. این رقم برابر است با مجموع تولیدات آمریکا، جامائیکا و آلمان با هم. نکته جالب این است ویروس کرونا هنوز وجود دارد و بدون تاثیر منفی نیست.
چین بازارِ خودش است
چین به عنوان قدرت بزرگ در عرصه تولید، مزیت مهمی هم در بازار دارد. این کشور در حقیقت خودش بازار خودش است. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان آمریکایی، ترامپ را وادار میکنند رابطهاش را با چین حفظ کند. آنها به چین، نه فقط به چشم تولیدکننده، بلکه به چشم یک بازار بزرگ هم نگاه میکنند. به همین دلیل است که ترامپ را تحت فشار قرار میدهند تا از این طریق به بازار چین برسند. البته آنها نمیخواهند فرصتهای خود را بسوزانند. پس به نوعی با چین ارتباط میگیرند که بتوانند از بازار این کشور بهره ببرند. به هر حال جنگ تجاری میان چین و آمریکا در جریان است. اما شرکتها همچنان تلاش دارند روابط خود را حفظ کنند. طی ۱۸ ماه گذشته ارزش شرکتهای خارجی در چین به بالاترین میزان خود در یک دهه اخیر رسید. به همین دلیل است که شرکتهای آمریکایی به دنبال چین و حفظ رابطه با این کشور هستند.
همانطور که واضح و مشخص به نظر میرسد، مشکلات اقتصادی اخیر، برای چین هم گران تمام شدهاست. صادرات آنها ۸درصد کاهش پیدا کردهاست. با این حال، باز هم وضعیت چین در مقایسه با سایر نقاط جهان، بهتر است. دلیلش هم این است که این کشور در برخورد با ویروس کرونا، عملکرد موفقیتآمیزی داشتهاست. البته برخی از رقبای چین طی چند مدت اخیر تلاش کردهاند از موقعیت پیشآمده، نهایت بهره را ببرند. برای مثال ژاپن یا برخی از کشورهای اروپایی تمام تلاش خود را کردهاند تا در زمینه صادرات رکوردشکنی کنند. رکوردهایی هم شکستهاند اما هیچکدام در موقعیتی نیستند که در برابر چین، برتری داشته باشند.
مهمترین نکته این است که دیگر کشورها در برابر ویروس کرونا نسبت به چین، آسیبپذیرتر هستند. به همین دلیل است که با ادامه این وضعیت، نمیتوان امید داشت که دیگر کشورها بتوانند چین را از میدان رقابت بیرون کنند. در واقع انتظار میرود که چین همچنان یکی از قویترین تولیدکنندگان در جهان باقی بماند. این کشور حتی نمایشگاه خود را تعطیل نکرده و به صورت آنلاین آن را برگزار کردهاست تا قدرت خود را در این زمینه به نمایش بگذارد. این یعنی، چین از مسیری که در پیش گرفته، باز نمیگردد. چینیها میگویند وضعیت جدید برای آنها کمی سخت است اما به هر حال به آن عادت میکنند و در نتیجه با همین روشهای جدید مثل فروش آنلاین، دوباره در مسیر موفقیت گام برخواهند داشت.