اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چه الگویی برای کار در صنعت فناوری خوب است؟

اوبر و لیفت برای پیروزی در مقابل کارکنان خود صدها میلیون دلار پول خرج کردند و این خرج کردن ها در نهایت نتیجه داد. پیش از آغاز سال نوی میلادی، کارکنان در اقتصاد گیگ  تلاش خود را برای پیروزی در مقابل تاکسی یاب های اینترنتی و غول هایی مثل اوبر و لیفت آغاز کردند. این شرکت ها هم بیکار ننشستند و برای کاهش مسئولیت های خود در قبال کارکنانی که آنان را پیمانکار شناسایی می کنند، پول زیادی خرج کردند. با توجه به پیروزی آن ها در همه پرسی اخیر، به نظر می رسد این پول خرج کردن ها نتیجه داده است.
از نظر مدافعان حقوق کارگران، رشد اقتصاد گیگ آسیب هایی برای جامعه کارگری درپی دارد. آن ها در نهایت توانستند در کالیفرنیا قانونی را برای حمایت از حقوق صدها هزارنفر از شاغلان دراین حوزه به تصویب برسانند. این قانون که AB5 نامیده شد، به کارگران در شرکت هایی مثل لیفت، اوبر، پستمیت و دوردش کمک کرد تا به طور قانونی به منافعی مثل حداقل حقوق و پرداخت در روزهای بیماری برسند. هرچند تصویب این قانون، پیروزی برای نیروی کار در اوبر و لیفت به نظر می رسید اما به دلیل اثری که بر وضعیت کار آزاد گذاشت، مورد انتقاد قرار گرفت. هم چنین شرکت های بزرگ برای به چالش کشیدن این قانون تلاش گسترده ای را آغاز کردند. ائتلافی متشکل از این شرکت ها شکل گرفت که به طور عمده توسط اوبر رهبری می شد. آن ها اعلام کردند برای پیشبرد نظر خود صندوقی باپشتوانه ۱۰۰ میلیون دلاری راه اندازی کرده اند.
در نهایت تلاش این شرکت ها نتیجه داد و آن ها تواستند از پرداخت مالیات و پیروی از قانون کار معاف شوند. رسیدن به این نتیجه ۲۲۴ میلیون دلار هزینه برای آن ها درپی داشت. اکنون تردیدها درباره ادامه مسیر صنعت فناوری و اقتصاد گیگ افزایش یافته است. اینکه چه الگویی برای حمایت از کارکنان در این صنعت خوب است، باید بیش از همیشه بررسی شود. باید دید در آینده اتحادیه های کارگری از چه مسیری برای احقاق حقوق کارکنان در این شرکت ها وارد کارزار می شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن