اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اعداد و ارقام، ماموریت استارت آپ را کنترل می کنند

اتلن لو، فوربز

در سال های گذشته مدیر مالی چند استارت آپ بودم و برای عبور از فرازونشیب ها در نبردی که آغاز کرده بودند، آماده شان می کردم. در سال های کارم، استارت آپ هایی را دیدم که به راحتی شکست می خورند چرا؟ برنامه ریزی نامشخص و اجرای ضعیف.
برنامه ریزی برای استارت آپ ها نباید مثل فیل هوا کردن به نظر برسد. یک برنامه ریزی خوب، ساده و در عین حال مناسب است. اما چطور؟ پاسخ، خلق یک مدل مالی خوب است. بنیانگذاران اغلب از مسائل مالی استارت آپ ها غافلند. آن ها بیشتر بر ساخت محصول و پیدا کردن فرصت  در بازار تمرکز می کنند. اما  امور مالی، قلب یک کسب وکار است. بگذارید بیشتر بگویم.
مدل مالی استارت آپ چیست؟
مدل مالی استارت آپ، جنبه عدد و رقمیِ  نقشه  کسب وکار است. زمانی که شما نقشه کسب وکار را تدوین می کنید، باید سنجه های کلیدی و فرضیاتی را بسازید که در فرایند اجرای نقشه کسب وکار آزمایش می شود. درواقع شما مدل مالی را در نقشه کسب وکار می گنجانید تا استارت آپ را هدایت کنید  و هم چیز را قابل محاسبه نگه دارید. علاوه بر این، مدل مالی یک راه ساده برای ارتباط گرفتن سرمایه گذاران و هیئت مدیره با استراتژی های کسب وکار و مانع تخریب ارتباط آن هاست.  
چرا داشتن مدل مالی برای استارت آپ شما ضروری است؟
نخست، مدل مالی به شما این فرصت را می دهد تا شرکت را با اتکا به سنجه های کلیدی که در اولویت و قابل محاسبه است، پیش ببرید. هم چنین، مدل های مالی شما را در مقایسه بخش های مختلف کسب وکار مثل بازار، منابع انسانی و دیگر بخش ها در یک بخش توانمند می کند. درواقع، شما از مقیاس های مالی به عنوان یک معیار استاندارد برای بررسی همه بخش های کسب وکار استفاده می کنید.
چطور باید یک مدل مالی بسازید؟
گام نخست در ساختن یک مدل مالی تهیه  نقشه است. نقشه ای که همه نکات کلیدی و فرضیه ها را در بر می گیرد. پس از این، شما باید ارتباط عددی بین این متغیرها را پیدا کنید. مثل نرخ تبدیل در بخش های مربوط به جذب مشتری، یا نرخ ریزش یا رویگردانی مشتری در اشتراک های پیشنهادی.    
محتوای مدل مالی باید براساس پرسش هایی درباره کسب وکار تهیه شود که کسب وکار شما تلاش می کند به آن پاسخ دهد. بنابراین باید با سنجه های کلیدی آغاز و با فرضیه ها ادامه دهید. برای مثال، اگر می خواهید  اثرگذاری هزینه های متفاوت تبلیغات را ببینید، می توانید تبلیغات در کانال های پرطرفدار را بیشتر کنید و آن هایی که عملکرد کمتری دارد را کنار بگذارید. در این مورد، ما ارزش طول عمر مشتری یعنی پیش بینی سود خالص از هر مشتری را می دانیم و هزینه های جذب مشتری را محاسبه کرده ایم. بنابراین، به سنجه ای که آن را جست وجو می کنیم، می رسیم.
کار شما با ساختن یک مدل مالی تمام نمی شود. شما باید دقت مدل مالی را با موشکافی فرضیه ها و محرک هایی که دارید، تجدید کنید و ببینید متغیرهای بیشتری از دل آن ها بیرون می آید؟
 یادتان نرود، دقت و تناسب مدل مالی، بهم مربوط است. می گویند هیچ مدلی ۱۰۰ درصد دقیق نیست اما بعضی مدل ها مفیدتر از بقیه است.
نمونه هایی از مدل مالی استارت آپ ها
یک مدل مالی خوب برای استارت آپ ها شامل مدل هزینه مشتری، پیش بینی سود و زیان و تحلیل های دوام کار شرکت با در نظر گرفتن ثابت بودن هزینه ها و درآمدهاست.  
مدل جذب مشتری، بینش استارت آپ ها برای یافتن مسیرهایی که به جذب بیشترین تعداد مشتری می انجامد را شکل می دهد. مهارت تخصیص منابع در استارت آپ ها مهم ترین مزیت رقابتی است.
پیش بینی هزینه ها و درآمدها، نکته دوم است. زمانی که مدل جذب مشتری را آماده کردید، باید درآمدی که از سنجه های کلیدی عاید استارت آپ می شود را پیش بینی کنید. پیش بینی هزینه ها و درآمدها راهی عالی برای رسیدن به اهداف شرکت است. به عنوان بنیانگذار، می توانید درباره جنبه های مالی نقشه کسب وکار و برنامه ریزی برای رسیدن به تصویری بزرگتر هم فکر کنید.
تحلیل های بقا یا دوام را شاید بتواند اصلی ترین بخش مدل مالی یک کسب وکار دانست. پس از  پیش بینی هزینه ها و درآمدها، باید بدانید که به طور مشخص در هر ماه، چقدر پول از دست می دهید. اینجا می توانید مدت زمان ممکن برای ادامه کار را تخمین بزنید. افزایش سرمایه ها و نقاط عطف هم در این بخش قابل تنظیم است. مدیریت دوام استارت آپ یک مهارت است. به طور مداوم باید اهرم ها را برای صرف پول برای رشد استارت آپ و در عین حفظ منابع مالی تنظیم کنید.
نتیجه اینکه، مدل های مالی، حکم اتاق فرمان را برای استارت آپ ها دارد. حتی پیش از آغاز یک کسب وکار، مدل های مالی، گویا ترین ابزار برای بررسی این مسئله اند که آیا نقشه کسب وکار شما به یک بنگاه اقتصادی پایدار می رسد یا نه. مدل های مالی می توانند به شما برای تعیین اینکه چطور باید محصول را در بازار عرضه کنید و بروز کردن محرک ها کمک کنند. هم چنین باعث می شوند دید بهتری نسبت به کسب کار خود پیدا کنید.
وقتی یک استارت آپ را کلید می زنید، سرعت همه چیز است و مدل های مالی کمک می کند کسب وکارتان را با اتکا به سنجه های کمی پیش ببرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن