اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چه‌کسی ترامپ را شکست می‌دهد؟

اکونومیست

اولین انتخابات درون‌حزبی برای دموکرات‌ها برگزار شد. مردم در یکی از ایالت‌های آمریکا به پای صندوق‌های رای رفتند تا نامزد دموکرات مورد نظر خودشان را انتخاب کنند. این انتخابات روز سوم فوریه برگزار شد. هدف نهایی از این انتخابات کوچک هم، انتخاب کسی است که بتواند مقابل ترامپ بایستد و او را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شکست دهد. این انتخابات در ماه نوامبر برگزار خواهد شد. شکست ترامپ کار ساده‌ای نخواهد بود. نوسانات سیاسی در آمریکا زیاد بوده، ترامپ اقدامات ناخوشایند بسیاری داشته که حتی منجر به استیضاح او نیز شده‌است. اما هنوز هم راه برای انتخابات مشخص نیست. هنوز هم ترامپ می‌تواند پیروز میدان باشد. 
آرای ملی نشان می‌دهد که ترامپ محبوبیت چندانی در میان مردم ندارد. با این حال، او هنوز هم قوی‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری در آمریکا به شمار می‌آید، هنوز هم او کسی است که دیگران نمی‌توانند به راحتی با او رقابت کنند. هنوز هم نمی‌توان چهره‌ای را پیدا کرد که بتواند مقابل ترامپ بایستد و رئیس‌جمهوری آمریکا بشود. آرای مربوط به محبوبیت ترامپ اخیرا ۱۰درصد افول کرده و به نظر می‌رسد رتبه محبوبیت او باز هم کاهش پیدا خواهد کرد. اما این رتبه‌بندی‌ها دردی را دوا نمی‌کند و ریاست‌جمهوری را از او نمی‌گیرد. این یک نماینده دموکرات است که باید بتواند مقابل ترامپ بایستد. تاریخ هم نشان می‌دهد رای‌گیری‌ها در زمینه محبوبیت یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. یعنی امکان دارد که او شخصیت محبوبی نباشد اما باز هم در انتخابات ریاست‌جمهوری رای بیاورد و به کاخ سفید راه پیدا کند. یکی از مواردی که می‌تواند به رای آوردن ترامپ کمک کند، اقتصاد است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال رشد اقتصادی برابر با ۲درصد بوده‌است. شاید به همین خاطر است که رئیس‌جمهور در گذشته هم آرایی را کسب کرده و به ریاست‌جمهوری رسیده‌است. 
آنچه در انتخابات آمریکا تعیین‌کننده است، رای الکترال است، رای محبوبیت به هیچ‌عنوان در این زمینه تعیین‌کننده نیست. رای محبوبیت نمی‌تواند نشان دهد که چه کسی پیروز میدان خواهد شد. ترامپ به هر حال دست بالا را دارد. بسیاری از ایالت‌ها ظاهرا هنوز جمهوری‌خواه هستند و به این ترتیب شانس ترامپ برای رئیس‌جمهور شدن بسیار بیشتر است. بررسی‌های اکونومیست نشان می‌دهد که دموکرات‌ها راه درازی دارند تا بتوانند به کاخ سفید راه پیدا کنند. 
*رقابت سخت 
دموکرات‌ها به دنبال نامزدی هستند که بتواند ترامپ را در این انتخابات شکست دهد. اما هنوز نمی‌دانند چه کسی بهترین گزینه برای مقابله با ترامپ است. برخی نامزدها مثل الیزابت وارن و پیت بوتیجیج در برخی مقاطع وضعیت خوبی داشته‌اند. گاهی اوقات این نامزدها انعطاف زیادی از خود نشان داده‌اند و به همین دلیل برخی از دموکرات‌ها به این دو نامزد امیدوار بوده‌اند. جو باید و برنی سندرز هم ظاهرا با یکدیگر رقابت می‌کنند و تا همین چند وقت پیش تصور می‌شد این دو نامزد که هر دو هم سن بالایی دارند، رقیب یکدیگر به شمار می‌آیند. اما اکنون که برخی آرا منتشر شده، به نظر می‌رسد سندرز با فاصله زیادی، وضعیت بهتری نسبت به جو بایدن دارد. سندرز از یقه‌سفیدها حمایت می‌کند و به این ترتیب از رای آن‌ها در این انتخابات برخوردار است. او با تکیه بر همین رای‌دهندگان قصد دارد به جنگ با ترامپ برود. اما شیوه رقابت بایدن با سندرز از زمین تا آسمان فرق دارد و این می‌تواند روی نتیجه این انتخابات هم تاثیر بگذارد. 
آقای بایدن تاکنون رویکردی کاملا سنتی را در پیش گرفته‌است. او معتقد است دموکرات‌ها باید از رای‌دهندگان طبقه کارگر حمایت کنند. بایدن بر این باور است که طبقه کارگر آمریکایی در حق دموکرات‌ها لطف خواهد کرد و آن‌ها را در برابر ترامپ پیروز خواهد کرد. آن‌ها در سال ۲۰۱۶ رها شده بودند و در نتیجه خودشان هم حزب دموکرات را رها کرده بودند. اما اکنون دوباره به آن‌ها روی آورده شده‌است. آقای سندرز در مقابل تلاش دارد با شیوه‌ها و پیام‌های پوپولیستی موقعیت خود را پیش ببرد. تاکنون هم این رویه‌اش جواب داده و موفقیت‌هایی را به همراه داشته‌است. اما واقعا کدام‌یک از این دو نفر، رویکرد مناسب‌تری را در پیش گرفته و کدام‌یک در نهایت پیروز خواهد شد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد نامزدی که بیشتر با طبقه کارگر باشد و بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند، بیشتر احتمال دارد که به پیروزی دست پیدا کند. 
مطالعات نشان می‌دهد رفتارهای ایدئولوژیک یک نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند به قیمت باخت او در انتخابات ریاست‌جمهوری تمام شود. این اتفاقی است که در انتخابات سال‌های گذشته هم مشاهده شد. هر کسی که رویکرد متعادل‌تری داشته باشد بیشتر به محبوبیت می‌رسد و شاید این رویه بتواند آن فرد را در انتخابات به پیروزی برساند. 
ترامپ در سال ۲۰۱۶ تلاش کرد به قلب مردم نفوذ کند. او خودش را همراه آن‌ها نشان می‌داد. همین باعث شد به کاخ سفید راه پیدا کند. او هیچ‌یک از آرا را نادیده نمی‌گرفت و سعی می‌کرد به همه آن‌ها بها دهد. اکنون نیز کسی باید از جانب دموکرات‌ها بیاید که بتواند به شیوه او عمل کند تا بتواند در نهایت این شخص را شکست دهد. بعید است بایدن کسی باشد که بتواند ترامپ را شکست دهد اما سندرز هم عملکرد چندان درخشانی ندارد. دموکرات‌ها شرایط سختی برای مقابله با ترامپ دارند. 
*اکونومیست/ ترجمه آینده نگر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن