اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

۹ هزار برند کود کشاورزی تاکنون شماره ثبت گرفته اند

مهر

 رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب با بیان اینکه حدود ۹ هزار برند کود کشاورزی تاکنون شماره ثبت گرفته اند، اظهار داشت: از سال ۹۴ تا تیرماه امسال ۱۱۰۹ شرکت با ۱۰ هزار و ۹۶۶ برند کودی در پایگاه جامع مواد کودی این مؤسسه تقاضای ثبت کردند که از این تعداد ۴ هزار و ۵۶۵ برند کودی تولید داخل، ۵ هزار و ۹۴۷ برند وارداتی و ۴۵۴ مورد توزیعی بوده اند.
هادی اسدی رحمانی افزود: شماره ثبت ۵ رقمی برای کودهای تولید داخل و وارداتی و ۶ رقمی برای انواع کودهای توزیعی تخصیص می‌یابد و برای دو سال اعتبار دارند از این رو شرکت‌ها پس از دو سال باید نمونه کود خود را برای مؤسسهتحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ارسال کنند تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
وی ادامه داد: در صورتی که نمونه کود ارسالی، حائز شرایط و کیفیت باشد، شماره ثبت کود تمدید می‌شود.
اسدی رحمانی گفت: تاکنون ۲۰ درصد برند کودهای کشاورزی که از این مؤسسه تقاضای ثبت کرده اند معادل ۲۱۸۴ مورد رد شده اند و عمده دلایل رد این برندهای کودی به عدم تطابق ادعاهای متقاضیان ثبت با درصد عناصر غذایی موجود و یا در موارد نادر به آلوده بودن کودها به فلزات سنگین باز می‌گردد.
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تا پایان سال ۹۷ حدود ۸ هزار و ۴۹۵ برند کود شیمیایی، ۱۸۹۸ برند کود آلی و ۱۲۸ برند کود زیستی برای ثبت به این مؤسسه ارسال شده است.
وی تصریح کرد: برای اعتبارسنجی کودهای کشاورزی دربازار نیز شماره پیامکی هم اختصاص یافته که مشتریان این کودها می‌توانند شماره ثبت روی بسته بندی‌های کود را به سرشماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ ارسال و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.
اسدی رحمانی با بیان این که با اجرای برنامه ثبت و کنترل کیفی کودهای کشاورزی از سوی مؤسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی، میزان عدم تطابق نمونه کودهایی که شرکت‌ها برای ثبت معرفی می‌کنند، کاهش یافته است، اذعان داشت: در سال ۹۴ حدود ۳۶ درصد از نمونه کودهایی که برای ثبت معرفی شدند دارای عدم تطابق به لحاظ میزان موجودی عناصر غذایی و یا آلودگی به فلزات سنگین بوده اند که این میزان در سال ۹۷ به ۱۲ درصد کاهش یافته و از عرضه این کودها به بازار جلوگیری شده است.
وی افزود: کاهش عدم تطابق نشان می‌دهد که تولید کنندگان و یا وارد کنندگان کودهای کشاورزی، کیفیت کودهای خود را افزایش داده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن