اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چرا معاملات مسکن در آذرماه رونق گرفت؟

مهدی سلطان محمدی

حجم معاملات مسکن در آذرماه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. حجم معاملات در آذرماه سال ۹۸ نسبت به آبان ماه همین سال ۱۳۵ درصد افزایش و نسبت به آذرماه سال گذشته ۴۰ درصد رشد را نشان می دهد. اما چرا حجم معاملات در آذرماه افزایش یافت؟ بخشی از این رشد به تعادل نسبی بازار مسکن باز می گردد. بسیاری از خریدارانی که مترصد بودند قیمت ها به کمترین میزان ممکن برسد برای خرید مسکن اقدام کردند و فروشندگانی که منتظر فرصت مناسب برای فروش بودند و فکر می کردند دیگر شانس بهتری نخواهند داشت، اقدام به فروش کردند.
در شرایطی که افزایش قیمت بنزین به انتظار تورمی در جامعه دامن زد، بسیاری از فروشندگان به این نتیجه رسیدند که باید از فرصت فروش استفاده کنند و دیگر خریداران هم به این نتیجه رسیدند که قیمت پایین تر نمی آید. در یک فضای تورمی، انتظار از چندبرابر شدن قیمت ها به دلیل رشد قیمت بنزین بر روند معاملات مسکن اثر گذاشت. درحالیکه واقعیت های اقتصاد اثری بیش از ۲ تا ۳ درصد را بر تورم در اثر بنزین نشان نمی داد. حجم معاملات در آذرماه رشد کرد و قیمت ها هم ۸.۵ درصد نسبت به آبان ماه بیشتر شد با این حال بعید است رشد قیمت مسکن با این روند ادامه پیدا کند.
تحولات سیاسی می تواند در چشم انداز آینده مسکن اثر بگذارد. باتوجه به انتظارات تورمی و  کسری بودجه قابل توجه دولت مسکن سپر خوبی در مقابل افزایش تورم و کاهش ارزش پول به نظر می رسد. افزایش قیمت مسکن با شیب ملایم تا پایان سال ادامه دارد چراکه در شرایط تورمی قیمت هیچ کالایی ثابت نیست اما با توجه به چرخه رونق و رکود مسکن، و عمیق تر شدن شکاف بین درآمد خانوار و قیمت مسکن، انتظار نمی رود که مسکن همپای تورم یا فراتر از آن حرکت کند.
*مهدی سلطان محمدی 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن