اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چرا لینکدین مجبور است از چین برود؟

 شرکت لینکدین اعلام کرد به فعالیت خود در چین تا پایان سال جاری میلادی خاتمه می دهد. لینکدین دلیل پایان فعالیتش در دومین اقتصاد بزرگ جهان را محیط کار چالش برانگیز و نیاز به تطابق بیشتر اعلام کرده است. لینکدین در متنی در وبلاگش نوشت با اینکه این شرکت در کمک به کاریابی و فرصت های اقتصادی در چین موفق عمل کرده اما در جنبه های اجتماعی به اشتراک گذاری اطلاعات و اطلاع رسانی به همان اندازه موفق نبوده است. لینکدین اعلام کرده سایت قبلی خود را در چین در دسترس کاربران قرار می دهد. در این نسخه کاربران می توانند فرصت های شغلی را دیده و درخواست بدهند.
لینکدین، وابسته به شرکت مایکروسافت کار خود را در چین در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و در این سال به ۴ میلیون کاربر رسید. تا ژوئیه سال ۲۰۲۱، ۵۳ میلیون نفر در چین به عنوان کاربر لینکدین شناسایی شدند. بیشتر اعضای لنکدین در چین شامل کارکنانی می شود که در جست وجوی شغل در شرکت های چندملیتی اند یا تاجرانی که می خواهند در ارتباط با شرکت های بین المللی بمانند. هم چنین لینکدین از سال های اخیر از یک پتلفرم کاریابی به یک شبکه اجتماعی هم تغییر کاربری داده است.
لینکدین در سال های اخیر، حتی با وجود خروج بسیاری از شرکت های فناوری محور آمریکایی از چین، در این کشور ماند و به فعالیت خود ادامه داد. فعالیت لینکدین در این دوره تا حدودی موفقیت آمیز بوده است. مدیرعامل لینکدین پیشتر اعلام کرده بود تا جای ممکن محدودیت های مورد نظر دولت چین را بر محتوا اعمال کند. اما اکنون زمان خروج لینکدین فرارسیده است.
این شرکت در سال گذشته براساس قوانین فعالیت شرکت های خارجی در چین، ۴۰ کارمند به مجموع تعداد کارکنان خود در دفترهای پکن و شانگهای افزود که مجموع این افراد را به ۲۶۰ نفر رسانده است. برای بسیاری از کاربران در چین، لینکدین شبکه ای اجتماعی برای ارتباط با همکلاسی ها و همکاران در شرکت هایی خارج از کشور است و پتلفرم مرکزی چین، کمتر فاقد چنین کششی است.  
بعضی می گویند رویکرد لینکدین نسبت به فعالیت در چین ایده آل گرایانه بوده است چراکه چین قوانین سخت گیرانه ای برای فعالیت شبکه های اجتماعی در نظر گرفته است. اکنون با بالا گرفتن سطح سانسور برای لینکدین، اگر این شرکت چین را ترک نکند، به اعتبارش در دیگر کشورها خدشه وارد می شود چراکه سانسورهای امروز در چین، برخلاف ارزش های حقوق بشری مورد نظر در لینکدین است. دولت بایدن از خروج لینکدین از چین حمایت کرده است.
درماه های اخیر بعضی روزنامه نگاران اعلام کردند پروفایل ها آن ها در چین سانسور شده است. هم چنین بعضی پژوهشگران اعلام کردند نام آن ها برای مخاطبانشان قابل دیدن نیست.
آنچه در چین برای لینکدین رخ داده یک خطر همیشگی در کمین شرکت های چندملیتی است چراکه آن ها، اگر به محدودیت های مورد نظر دولت پکن تن بدهند، در کشور خود مورد انتقاد قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن