اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چالش های ویروسی بازار نفت شش روزه شد

معاملات آتی نفت برای ششمین روز از گسترش ویروس کرونا و افزایش تعداد قربانیان این بیماری دچار نوسان شده است. به گزارش رویترز، قیمت نفت خام برنت پیش از ساعت ۱۳ به وقت تهران، ۵۱ سنت کاهش یافت و به ۵۸.۸۱ دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت هم با افت ۳۲ سنتی، ۵۲.۸۲ دلار در هر بشکه معامله شد. از ماه می سال گذشته، این بدترین قراردادها در معاملات آتی نفت است که به دلیل گسترش بیماری کرونا در چین رخ می دهد.
ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها درباره سفر به چین به اتباع خود هشدار داده اند و تعداد قربانیان کرونا از مرز ۱۰۰ نفر عبور کرده است. مبتلایان به ویروس کرونا در چند کشور دیگر هم شناسایی شده اند.
سرمایه گذاران نفتی نگران اند محدودیت های سفر به چین و دیگر مشکلات ناشی از این بیماری بر رشد اقتصادی این کشور اثر گذاشته و تقاضا برای نفت خام را که به طور مستقیم با بخش تولید این کشور در ارتباط است، کاهش دهد. معاملات آتی نفت با گسترش ویروس کرونا درحالی تحت تاثیر قرار می گیرد که عرضه نفت خام کمتر از انتظارات کاهش یافته است.
ژاپن یکی از بزرگترین خریداران نفت جهان درباره خطرات ویروس کرونا بر اقتصاد خود و بازارهای مالی آسیا هشدار داده است. هرچند قیمت نفت در حال کاهش است اما عربستان سعودی و روسیه روز گذشته اعلام کردند که کشورهای عضو اوپک می توانند با هر نوع تغییر در طرف تقاضا هماهنگ شوند.
عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو اوپک، به دنبال کاهش تنش های ناشی از ویروس کرونا در بازار نفت هستند. اوپک و متحدانش در دسامبر گذشته توافق کردند میزان عرضه نفت خام خود را ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این توافق تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۰ معتبر است.
درحالیکه بازارهای جهان نگران از تقاضای نفت خام توسط چین است، دیگر چشم ها به لیبی دوخته شده یعنی جایی که  خروجی نفت آن نزدیک به ۷۵ درصد کاهش یافته است و به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. تحلیل گران می گویند تا زمانی که تولید نفت لیبی با مشکل رو به روست، اوپکی ها نباید برای تغییر عرضه دست به کاری بزنند.
اما چرا تقاضای چین تا این اندازه مهم است؟ آمار گمرک چین نشان می دهد واردات نفت خام این کشور از سال ۲۰۱۳ تاکنون روند صعودی را طی کرده است. چین در سال ۲۰۱۹ با ایجاد پالایشگاه های جدید واردات نفت خام را ۹.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ رشد داد. چینی ها در سال ۲۰۱۹، ۵۰۶ میلیون تن نفت خام خریدند و یعنی روزانه ۱۰.۱۲ میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرده اند. واردات روزانه نفت خام امریکا در سال  ۲۰۱۷، روزانه ۷.۹ میلیون بشکه بوده است.
تحلیل گران پیش بینی می کردند داغ شدن تنور جنگ تجاری و اختلاف اقتصادی چین و آمریکا در سال ۲۰۲۰ کار دست بازار نفت و دیگر بازارهای جهانی بدهد اما ویروس کرونا در یک هفته اخیر در اولین ماه سال جاری میلادی، صدرنشین اثرگذاری بر بازارهای مالی و نفت شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن