اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چالش های تلخ صنعت شیرینی

صنعت شیرینی و شکلات ایران که  برای صادرات یک میلیارد دلاری آن هدفگذاری شده، با چالش های ناشی از همه گیری کرونا و کاهش قدرت خرید مردم دست و پنجه نرم می کند.
به تازگی مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت اعلام کرده، صادرات محصولات شیرینی، شکلات و فرآورده‌های غلات در چهار ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر  ارزشی ۲ درصد و از نظر وزنی ۷ درصد رشد داشته است اما رییس انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات می گوید کرونا صادرات محصولات این صنعت را ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر کرده است.
در چندماه گذشته افت تقاضای داخل و محدود شدن فرصت های صادرات به دلیل کرونا باعث شد صنعتگران با وجود افزایش تورم تولید، از ثبات قیمت شیرینی و شکلات بگویند. محدودیت سهمیه روغن و خرید شکر با قیمت بالا از چالش های جدی تولیدکنندگان شیرینی و شکلات ایران است که پیامد تشدید آن، تهدید اشتغال در این صنعت است. هرچند دولت اعلام کرده ۱۳۵ هزار تن شکر توزیع کرده اما فعالان اقتصادی می گویند در عمل، شکری به خطوط تولید نرسیده و با وجود قیمت مصوب شش هزار و ۷۰۰ تومان برای هر کیلو شکر، این کالا با قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار تومان به دست آن ها می رسید. علاوه بر این تحریم ها هم باعث شده دسترسی تولیدکنندگان ایرانی به بعضی مکمل ها و ملزومات خارجی تولید به کمترین میزان ممکن برسید.
رییس اتحادیه بیسکویت، شیرینی و شکلات در این باره گفت: «به دلیل تحریم، واردات مواد اولیه و اسانس از اروپا متوقف شده و محصولاتی از کشورهای جنوب شرق آسیا همچون مالزی، اندونزی و چین جایگزین شده که کیفیتی به مراتب پایین تر دارند و به همین دلیل در مجموع کیفت محصولات شیرینی و شکلات نیز دستخوش تغییر شده است».
گفتنی است عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و ساحل عاج از عمده بازارهای صادراتی شکلات و شیرینی ایران است. شیرینی و شکلات ایرانی به ۶۶ کشور جهان صادر می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن