اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

پیش لرزه های FATF

رییس کل بانک مرکزی در واکنش به نزدیک شدن به پایان مهلت ایران برای تصمیم گیری درباره لوایح الحاق به پالرمو و CFT به مردم هشدار داد دارایی خود را در بازار ارز به خطر نیندازند. عبدالناصر همتی در یادداشتی در صفحه خود در یک شبکه اجتماعی از این گفت که سفته بازان و رانت جویان به دنبال نوسان گیری اند و برای این منظور در کانال های خود تبلیغاتی راه انداخته اند. همتی نوشت« دستاویز قرار دادن موضوع FATF برای اثرگذاری در نرخ ارز از طریق سفته‌بازان و فضای مجازی با واقعیات بازار و روند تأمین ارز در تجارت خارجی کشور و چشم‌انداز گشایش کانال‌های جدید همخوانی ندارد ضمن اینکه بانک مرکزی نظارت بر جریان پول و مبارزه با پولشویی را نیز در کنار مدیریت ارز با قوت ادامه خواهد داد». او از مردم خواست مراقب شگردهای جدید سودجویان باشند تا دارایی آن ها به بهانه FATF در معرض ریسک قرار نگیرد. اما امروز در بازارها چه گذشت؟
نرخ ارز که حرکت افزایشی خود را در دی ماه کلید زده است، یک هفته پس از نیمه بهمن ماه در کانال ۱۳ هزار تومان قرار گرفته است. امروز صرافی ملی و شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز از کاهش ۰.۰۳ درصدی تا  ۰.۰۶ درصدی نرخ نسبت به روز گذشته خبر دادند. براساس اعلام این سایت ها قیمت هر اسکناس دلار در بازار آزاد ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است درحالیکه فروشندگان کف بازار از خرید دلار به قیمت ۱۳ هزار و ۷۵۰ و فروش به قیمت ۱۳ هزار و۸۵۰ می گویند.  قیمت یورو هم در سایت ها ۱۵ هزار تومان اعلام شده است. دلار در بهمن ماه نوسان های جزیی را ثبت کرده است و این نوسان ها بر دیگر بازارها از جمله سکه اثر گذاشت.
امروز قیمت سکه امامی در معاملات تک فروشی ۵ میلیون و ۷۵ هزار تومان، سکه بهار آزادی، ۵ میلیون و ۴۷ هزار تومان و نیم سکه ۲ میلیون و ۵۷۲ هزار تومان است. ربع سکه یک میلیون و ۵۶۱ هزار تومان و سکه گرمی ۹۳۵ هزار تومان معامله شده است.
امروز شاخص کل بازار سهام هم با رشد یک هزار و ۷۷۶ واحدی در کانال ۴۵۴ هزار واحد آرام گرفت هرچند در ساعاتی به کانال ۴۵۵ هزار واحد رسید. معامله سهام صنایع پتروشیمی فارس، پالایش نفت وتهران، فولاد خراسان، سرمایه گذاری غدیر و خدمات انفورماتیک بیشتر اثر را در رشد شاخص کل داشت و در مقابل، معاملات سهام بانک ملت، مخابرات ایران، بانک پاسارگاد و پالایش نفت بندرعباس مانع رشد بیشتر شاخص کل شده است.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن