اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

واکسینه کردنِ جهان

ترجمه: نسیم بنایی، آینده نگر/ اکونومیست

آمار و ارقامی که این روزها از وضعیت ابتلا و مرگ‌ومیر کرونایی منتشر می‌شود، تا حدود زیادی قصه این بیماری را نشان می‌دهد. این قصه، پر از هشدار است. مهم‌ترین هشدار هم این است: تا زمانی‌که کشورهای فقیر به واکسن دسترسی پیدا نکنند، شاهد تراژدی‌های غم‌باری نظیر هند خواهیم بود. بیشمار انسان از دنیا خواهد رفت اگر واکسن به دست همه نرسد.
نگاهی به آمار و نمودارهای موجود، الگویی از این بیماری به دست ما می‌دهد. در حال حاضر بین ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تا ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سرتاسر جهان جان خود را بابت کرونا از دست داده‌اند. آمار رسمی از این رقم پایین‌تر است، اما حقیقت ماجرا می‌تواند وحشتناک‌تر و شبیه به این ارقامی باشد که اکنون گفته شد. می‌توان گفت به صورت متوسط، تاکنون ۱۰ میلیون نفر به صورت تخمینی بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفته‌اند. این رقم بیش از سه برابرِ رقمی است که به صورت رسمی اعلام شده و می‌تواند علامت هشدار باشد.
مهم‌ترین نتیجه‌ای که از پژوهش‌ها و بررسی نمودارها به دست آمده این است که بیماری کووید-۱۹ بیشتر به کشورهای فقیر یورش برده‌است. البته آمریکا و اروپا طبق آمار رسمی، ضربه‌های سنگینی نسبت به سایر کشورهای جهان از کرونا خورده‌اند. اما به نظر می‌رسد که وضعیت در این مناطق به صورت تدریجی در حال تغییر است.
اما اگر نگاهی دقیق‌تر به نمودارهای کرونایی بیندازید، متوجه خواهید شد که کرونا همه‌جا به صورت پراکنده حضور دارد، از کشورهای فقیر گرفته تا کشورهای ثروتمند. همه‌گیری در سرتاسر دنیا وجود دارد. نرخ مرگ‌ومیر در برخی از کشورهای ثروتمند به شکلی باورنکردنی بالا است. برخی از کشورهای فقیر هم نرخ مرگ‌ومیر زیادی را تجربه می‌کنند. این یعنی، کرونا به صورت پراکنده همه‌جا حضور دارد.
اما چطور می‌تواند این رویه را متوقف کرد؟ تنها راهکار واکسیناسیون است. اما در بازه زمانی کوتاه‌مدت، عموما کشورهای ثروتمند به واکسن دسترسی پیدا می‌کنند و برای کشورهای فقیر چندان خبری از واکسن نیست. برای اینکه چرخه ویروس در جهان روند کاهشی خود را شروع کند، چاره‌ای نیست جز اینکه واکسینه کردن جهان آغاز شود.
 *مازاد عرضه واکسن
اتفاق مثبتی که اکنون در جریان است این است که ذخایر واکسن جهان در حال افزایش است. تولیدکنندگان واکسن به سرعت در حال تولید واکسن هستند. ظرفیت تولید هم باید به قدری افزایش پیدا کند که همه مردم جهان بتوانند به واکسن دسترسی پیدا کنند. برخی تحلیل‌گران می‌گویند تا سال ۲۰۲۲ با مازاد عرضه واکسن کرونا مواجه خواهیم شد.
اما تا سال ۲۰۲۲ و مازاد عرضه راه درازی مانده‌است. فعلا جهان به واکسن نیاز دارد. دنیا به بازوهای کمکی نیاز دارد تا زودتر از این بیماری رهایی یابد. به همین خاطر است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده برای تولید واکسن کمک‌رسانی خواهد کرد. کارشناسان می‌گویند فعلا باید ظرفیت تولید واکسن را افزایش داد. به هر حال دولت‌ها باید وارد میدان شوند تا واکسن به قدر کافی تولید شود.
یکی از مهم‌ترین قدم‌های بعدی که از حالا باید به آن فکر کرد، حمل و جابه‌جایی واکسن است. باید به فکر تکنولوژی‌هایی باشیم که می‌توانند فرایند جابه‌جایی واکسن را تسهیل کنند. البته این اقدامات باید با صبر و حوصله انجام شود. تولیدکنندگان واکسن هم می‌دانند که چنین تکنولوژی‌هایی مورد نیاز است تا واکسن به راحتی در دسترس همگان قرار بگیرد.
وضعیت در کشورهای ثروتمند به زودی بهبود پیدا خواهد کرد. اما کشورهای فقیر هنوز در معضل هستند. نکته اصلی هم اینجاست که تا وقتی کشورهای فقیر واکسینه نشده‌اند، ویروس کرونا ریشه‌کن نخواهد شد و در نتیجه کرونا همچنان کشورهای ثروتمند را هم تهدید خواهد کرد. به همین خاطر است که باید برای بهبود وضعیت در همه نقاط جهان به صورت برابر تلاش کرد.
پیش‌بینی آینده کار ساده‌ای نیست. بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی کاملا آسیب‌پذیر هستند و کرونا می‌تواند به سادگی آن‌ها را از پای درآورد. آمار و ارقام هم صرفا نشان می‌دهد که وضعیت نسبت به آنچه می‌بینیم، بدتر است. می‌دانیم که دوره کرونا هنوز به سر نیامده‌است. واکسن می‌تواند بیاید و جان میلیون‌ها انسان را نجات دهد. تا آن زمان، جهان باید منتظر بماند هرچند صبر کردن در شرایط کرونایی، کار ساده‌ای نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن