اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

همه کجا رفتند؟

ترجمه: نسیم بنایی، آینده نگر/ اکونومیست

گردشگری در ترکیه مانند بسیاری از دیگر کشورها، با مشکلات زیادی مواجه شده‌است. در این کشور، غذاهای خوب و باکیفیتی وجود دارد، مردم محلی هم بسیار خوش‌برخورد هستند و با روی خوش از مهمانان و گردشگران استقبال می‌کنند. هربار که تعطیلاتی از راه می‌رسد، چشم‌انتظار مسافران هستند. طبیعت هم در این کشوری به قدری زیباست که گویی انتظار مسافران را می‌کشد، کوه‌های بلند و سواحل دریای سیاه همگی در انتظار مهمانان و مسافران هستند. بحران‌های اقتصادی در این کشور هم باعث شده ارزش ارز این کشور در برابر دلار، کاهش ۶۰ درصدی را طی دو سال تجربه کند. این یعنی لیر بسیار ارزان است. وقتی ارز کشوری در برابر دلار ارزان باشد، مسافران راحت‌تر می‌توانند به آن کشور سفر کنند چرا که همه‌چیز برایشان ارزان تمام می‌شود. هر مسافری می‌تواند اتاق لوکس و باکیفیت را در بهترین نقطه ترکیه با ارزان‌ترین قیمت برای خودش بگیرد. کافی است که رجب طیب اردوغان هم سیاست‌های درستی را در پیش بگیرد تا مردم روانه این کشور شوند.
این روزها، قرار است شاهد شگفتی‌هایی در ترکیه باشیم. از طرفی تعطیلات را داریم و مردم می‌خواهند به سفر بروند و از طرف دیگر، کرونا مانعی بزرگ است که اجازه نمی‌دهد همه‌چیز به درستی اتفاق بیفتد. ترکیه قصد دارد صنعت گردشگری‌اش را حفظ کند چرا که به آن نیاز دارد. اقتصاد این کشور کاملا وابسته به گردشگری است. به همین خاطر است که پایان تعطیلی‌های کرونایی در این کشور اعلام شده تا مردم به خیابان‌ها بیایند و کار کنند. البته این تعطیلی‌های کرونایی با شرط‌های مختلفی برداشته شده‌است. برای مثال، مردم محلی به صورت کاملا استثنایی باید در خانه بمانند و اجازه ندارند از خانه‌های خود بیرون بیایند. اما آن دسته از افرادی که کسب‌وکار آن‌ها مرتبط با گردشگری است، می‌توانند از خانه بیرون بیایند و به کار خود ادامه دهند. خارجی‌ها هم به استانبول می‌آیند و به راحتی در خیابان‌ها قدم می‌زنند. اغلب آن‌ها هیچ ترس و نگرانی هم ندارند. آن دسته از مردم محلی که اجازه رفت‌وآمد ندارند و در واقع مجوزی برای رفت‌وآمد در دستشان نیست، باید جریمه ۳ هزار و ۱۸۰ لیری معادل ۳۸۰ دلاری را پرداخت کنند. رقمی که دولت برای جریمه مردم محلی در نظر گرفته از حداقل دستمزد ماهانه آن‌ها هم کمتر است. دولت بسیاری از موارد را ممنوع کرده و مردم واقعا نمی‌توانند به این راحتی به خیابان‌ها بیایند. فقط خارجی‌ها هستند که می‌توانند بدون نگرانی و سختی، در این کشور فعالیت کنند. گویی کرونا فقط مردم محلی را تهدید می‌کند و برای مسافران و گردشگران تهدیدی به شمار نمی‌آید.
 عجایب در ترکیه
البته قضیه در ترکیه از این هم جالب‌تر است. کسانی ‌که از پانزدهم مارس به ترکیه می‌روند اگر از چند کشور خاص از جمله بریتانیا به ترکیه سفر کنند، حتی نیازی نیست برگه تست منفی کرونا را در دست داشته باشند. در واقع می‌توانند بدون اینکه آزمایش کرونا داده باشند، به ترکیه بروند. وزیر خارجه این کشور هم اعلام کرده‌است که هر کسی با گردشگران خارجی در ارتباط است، در اولویت برای دریافت واکسن کرونا قرار دارد. از کارکنان هتل گرفته تا کسانی‌که در فرودگاه‌ها کار می‌کنند، همگی در اولویت دریافت واکسن قرار خواهند گرفت. البته فرایند واکسینه کردن مردم به کندی در این کشور پیش می‌رود. یکی از دلایل اصلی هم به بدقولی چین مربوط می‌شود. طبق قرارهایی که از قبل تعیین شده بود، چین باید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به ترکیه می‌فرستاد اما تاکنون تنها ۲۷ میلیون دوز واکسن به دست مقامات این کشور رسیده‌است.
ترکیه بیش از هر کشوری به درآمدهای حاصل از گردشگری خود نیازمند است. تا همین چند سال پیش، درآمدهای حاصل از این کار ۳۴.۵ میلیارد دلار بود. اما سال گذشته به دلیل شیوع کرونا این رقم به ۱۲.۶ میلیارد دلار رسید. همه‌گیری کرونا ضربه‌ای سخت به اقتصاد ترکیه وارد کرده‌است. در واقع صنعت گردشگری این کشور به کلی از بین رفته‌است. این کشور پیش از همه‌گیری کرونا هم با بحران شدید اقتصادی مواجه بود. اما اکنون با حضور کرونا، شرایط در این کشور وخیم‌تر شده‌است. امسال در فاصله ماه‌‌های ژانویه تا مارس در ترکیه، درآمدهای حاصل از گردشگری سقوط ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته‌است. روسیه بیش از سایر کشورها، گردشگر به ترکیه می‌فرستد اما این کشور هم پروازهای خود را به ترکیه محدود کرده‌است.
مهم‌ترین مسئله این است که مردم در ترکیه منتقد این وضعیت در این کشور هستند. آن‌ها می‌گویند دولت به درستی برای تعطیلی‌ها اقدام نکرده‌است. به همین خاطر است که هنوز نه خبری از ریشه‌کن شدن بیماری است و نه می‌توان امیدی به وضعیت صنعت گردشگری در این کشور داشت. ترک‌ها در خانه‌هایشان مانده‌اند اما خارجی‌ها به کشورشان می‌آیند و به عنوان گردشگر در سواحل این کشور قدم می‌زنند گویی خبری از کرونا نیست. همه این‌ها باعث شده مردم نسبت به این وضعیت، انتقاد داشته باشند، انتقادی که بعید است گوش شنوایی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن