اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

هزینه های سنگین طرح پابرجاست

طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که با ورود به شمول اصل ۸۵ قانون اساسی، (کنار گذاشتن از بررسی در صحن علنی و ارسال مستقیم از کمیسیون به شورای نگهبان و ابلاغ و اجرای آزمایشی) خبرساز شده بود، حالا با اسم دیگری ارائه شده است.
در هفته گذشته، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از مشکلات متعدد این طرح  نوشت و خواستار تخصیص زمان بیشتری برای اصلاح آن شد. با این حال نظر کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس از نظر حامیان طرح در کمیسیون مشترک، کمتر مورد توجه قرار گرفته  و با فاصله کمی از انتشار این گزارش کارشناسی، نسخه جدیدی از این طرح منتشر شده است.
در آخرین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت که روز گذشته برگزار شد، نمایندگان مجلس و حامیان طرح از تغییر نام طرح خبر دادند. طرحی که از صیانت به حمایت از حقوق کاربران تغییر نام داد، اکنون  با نام «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» منتشر شده است.
 بنابراین طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که در پاییز، نسخه های متعددی از آن منتشر شده بود، و حتی به ادعای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیچ متنی از آن به انتشار عمومی نرسیده بود، امروز با نام دیگری منتشر شده است.
اما در طرحی که با نام «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» می خوانیم، چه آمده است؟
در این طرح ۲۱ ماده ای، ­درآمد ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی خارجی، که در نسخه های قبلی، ملزم به دریافت مجوز از شورای مد نظر در قانون شده بودند، مشمول مالیات شده است.
هم چنین هرگونه تبلیغ و ترویج و اشاعه خدمات فضای مجازی فاقد مجوز در رسانه های دولتی و رسانه هایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند و دستگاه های اجرایی ممنوع است.
براساس ماده ۹ این طرح، کارگروهی برای مدیریت گذرگاه مرزی شکل می گیرد که متشکل از رییس مرکز فضای مجازی، نمایندگان وزارت ارتباطات، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات سپاه است. این کارگروه نسبت به امنیت ارتباطات و اطلاعات ترافیک ورودی و خروجی کشور در گذرگاه های ایمن مرزی مسئول است. براساس تعریفی که در این طرح ارائه شده، گذرگاه مرزی مجموعه نقاط اتصال شبکه ارتباطی خارج از کشور به داخل و بالعکس است که از طریق آن ها تبادل داده جریان می یابد. براساس تبصره ۳ ماده ۱۰ در این طرح، ایجاد و نگهداری و بهره برداری از این گذرگاه های ایمن مرزی توسط بخش خصوصی و غیردولتی ممنوع و در حکم تصرف در اموال دولتی است. این طرح می گوید کارگروه مدیریت گذرگاه ایمن مرزی موظف است ظرف مدت شش ماه بعد از لازم الاجرا شدن قانون، نسبت به انتقال دسترسی های بخش خصوصی به بخش دولتی که پیش از تصویب وجود داشته، اقدام کند.
در فصل ششم این طرح که عنوان حمایت از حقوق کاربران خدمات فضای مجازی را یدک می کشد، احراز هویت معتبر کاربران و حفظ اطلاعات آن ها مطابق با مصوبات شورای عالی فضای مجازی الزامی در نظر گرفته شده است.
براساس ماده ۱۹ این طرح هر گونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر و عرضه غیرمجاز نرم افزارها یا ابزارهای دسترسی بدون پالایش مثل وی پی ان و فیلتر شکن ممنوع بوده و مرتکب به حبس و جزای نقدی درجه شش محکوم می شود.   
از روز گذشته و همزمان با انتشار  طرح تازه  مربوط به صیانت از فضای مجازی، بعضی نمایندگان مجلس هم با انتقاد از تلاش های کمیسیون مشترک از به بن رسیدن طرح صیانت گفته اند. احمد علیرضابیگی، از اعضای کمیسیون امور داخلی مجلس و  غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی، از به بن رسیدن طرح و هزینه های سنگین آن خبر دادند. بن بستی که باید دید، حامیان طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی چه زمانی وجود آن را باور می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن