اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

حضور طالبان تاثیری بر تجارت ایران و پاکستان ندارد/ اجازه واردات برنج پاکستانی صادر شود

ایلنا

محمود تهی‌دست در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد تاثیر حضور طالبان در افغانستان بر تجارت ایران و پاکستان اظهار کرد: درست است که پاکستان از طالبان حمایت می‌کند اما به نظر نمی‌رسد روی کار آمدن طالبان در افغانستان تاثیر چندانی روی تجارت ایران و پاکستان داشته باشد. سال‌های قبل هم که طالبان در افغانستان بودند روال کار تجارت ایران با پاکستان عادی بود. طالبان نیز به ایران برای تامین کالا نیاز دارد و بسیاری از کالاهای خود را باید از ایران تامین کنند، بنابراین فکر نمی‌کنم که دست به تنش در مرزها بزند. پاکستان هم اینطور که طی سال‌های گذشته نشان داده چندان اهل تنش نیست، از آنجا که وضعیت امنیت مرزهای ما خوب است به نظر نمی‌رسد از این جهت مشکلی پیش بیاید.
وی افزود: الان وضعیت مرزهای ما با پاکستان خوب است و مشکلی ندارد، مرزهای افغانستان در ابتدای روی کار آمدن طالبان چند وقتی بسته شد اما الان آنها هم باز شده‌اند و در آن رفت و آمد وجود دارد. در مورد پاکستان هم تبادلات کالایی در جریان است، کم یا زیاد شدن آن بستگی به عواملی مانند نرخ ارز، کرونا، قیمت کالایی و … دارد.
تهی‌دست ادامه داد: باید دید که اصلا طالبان در افغانستان تثبیت پیدا می‌کنند یا خیر. شرایط طالبان در دنیا سخت است، قاعدتا هم نیاز دارند که نیازهای اساسی جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان را تامین کنند. بنابراین مجبور هستند از کشورهای هم‌مرز خود مانند ایران و پاکستان نیازهای خود را تامین کنند. پاکستان هم کمبودهایی در مواد غذایی و غیره دارد، بنابراین طالبان و همینطور پاکستان به کالاهای ما نیاز دارند. از همین روی در سبد کالایی صادراتی ما به افغانستان و پاکستان تغییری ایجاد نمی‌شود شاید میزان صادرات به افغانستان کمی افزایش پیدا کند اما صادرات به پاکستان روال عادی خود را خواهد داشت.
وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و پاکستان گفت: با توجه به افزایش قیمت کالا در کشور ما و روند افزایش نرخ ارز به نظر می‌رسد ارزش ریالی صادرات ما به پاکستان نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد. اما به طور کلی به عواملی که به آنها اشاره شد و همچنین تغییرات قوانین در کشور دارد. اینها بستگی به شرایط خودمان دارد وگرنه روند عادی ادامه پیدا می‌کند. اگر اجازه دهند که ما از پاکستان برنج وارد کنیم میزان مبادلات نیز افزایش می‌یابد.
عضو هیئت رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در این مورد توضیح داد: علت اینکه اجازه واردات برنج از پاکستان را نمی‌دهند، فصل برداشت برنج تولیدی کشور است. این چه قانونی است؟ انحصار درست کردن برای برنج ایرانی نتیجه‌ای جز این ندارد که مصرف‌کننده محصول را گران‌تر بخرد. باید اجازه داده شود که هم برنج خارجی وارد شود و هم برنج داخلی در بازار باشد تا در رقابت با هم قیمت‌ها متعادل شود. این حمایت از برنج‌کار نیست بلکه ظلمی است که به مصرف‌کننده می‌شود. با توجه به شرایط فعلی که کالای اساسی در کشور مورد نیاز است، اگر اجازه داده شود که برنج به صورت آزاد و نه بخشنامه‌ای از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان وارد کشور شود، بسیار مفید خواهد بود.
ور در ادامه خاطرنشان ساخت: همچنین گمرک میرجاوه را به عنوان مرز پایه قرار نداده‌اند و تجار باید از گمرک‌های بوشهر و بندرعباس استفاده کنند. چرا اینهمه هزینه‌های کار را افزایش می‌دهند؟ گمرک میرجاوه نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین راه است. گمرک‌های سیستان و بلوچستان با پاکستان هم‌مرز هستند اما متاسفانه اما می‌گویند برنج باید از گمرک بوشهر ترخیص شود. این موضوع هزینه حمل را برای واردکننده افزایش می‌دهد و دود آن هم به چشم خریدار و مصرف‌کننده می‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن