اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

نفت به امید کاهش عرضه اوپکی ها گران شد

قیمت نفت در روز دوشنبه بیش از یک درصد افزایش یافت. به گزارش رویترز این افزایش علامتی از رشد فعالیت های تولیدی در چین و تقاضای بیشتر سوخت بود. این امید وجود دارد که اوپکی ها در جلسه آتی خود در هفته جاری، سقف میزان عرضه نفت در سال آینده را کاهش دهد که این احتمال هم به نوبه خود بر بازار اثرگذاشته است.
معاملات آتی نفت خام برنت، با رشد ۶۶ سنتی قیمت همراه بود. این رشد ۱.۱ درصدی قیمت هر بشکه نفت خام برنت  را به ۶۱.۱۵ دلار رساند.
معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت هم با رشد ۷۵ سنتی قیمت همراه بود. این رشد ۱.۴ درصدی قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس را به ۵۵.۹۲ دلار رساند.
این رشد قیمت درحالی ایجاد شده که در روز جمعه، معاملات آتی وست تگزاس با افت ۵.۱ درصدی و معاملات آتی برنت با افت ۴.۴ درصدی قیمت همراه بود.
تحلیل گران دلیل این کاهش قیمت را اثرپذیری بازار از نگرانی ها درباره جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که ممکن است با توجه به حمایت ایالات متحده آمریکا از معترضان هنگ کنگی تشدید شود. چین و آمریکا بزرگترین خریداران نفت در جهان به شمار می روند.
فعالیت های تولیدی چین در ماه نوامبر پس از هفت ماه برای اولین بار رشد کرد و همین مسئله بر قیمت نفت در معاملات آتی روز دوشنبه اثر گذاشت.
مسئله دیگر امید به کاهش عرضه نفت از سوی اوپکی ها در سال آینده میلادی است. تقویت قیمت در معاملات آتی پس از این رخ داد که وزیر نفت عراق از احتمال کاهش ۴۰۰ هزار بشکه ای عرضه نفت روزانه اوپک و رساندن آن تا سطح ۱.۶ میلیون بشکه از سوی اوپکی ها و متحدانشان خبر داد.
انتظار می رود کشورهای عضو اوپک و متحدانی مثل روسیه کاهش عرضه نفت را تا ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی برای تعادل بازار نفت تمدید کنند و در جلسه هفته جاری در این باره تصمیم می گیرند.
براساس اولین توافق اوپکی ها قرار شد عرضه نفت به ۱.۲ میلیون بشکه در روز برسد. این توافق تا مارس ۲۰۲۰ معتبر است.
نشست وزرای نفت اوپک در پنج دسامبر مصادف با ۱۴ آذر در وین برگزار می شود. وزرای نفت بدون هیچ تغییری به توافق ادامه داده یا آن را عمیق تر خواهند کرد.
بررسی های رویترز نشان می دهد عرضه نفت اوپک در ماه نوامبر کاهش یافته است. کاهش تولید آنگولا به دلیل تعمیر و عدم افزایش عرضه عربستان سعودی برای تعادل بازار پیش از عرضه عمومی اولیه سهام آرامکو از دلایل این کاهش عرضه بوده است.
به طور متوسط اوپک در ماه گذشته میلادی ۲۹.۵۷ میلیون بشکه نفت در روز استخراج کرده که ۱۱۰ هزار بشکه از آمار ماه اکتبر کمتر است. اما ایالات متحده آمریکا با حفظ روند افزایش تولید تلاش کرده خلائی که اوپکی ها ایجاد کرده اند را پر کند. عرضه نفت آمریکا در ماه سپتامبر در رکوردی تازه به ۱۲.۴۶ میلیون بشکه در روز رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن