اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

نسل چهارم بازاریابی همه چیز را تغییر داده است

اینترنت، جهان بازاریابی را به طور کامل تغییر داده است. ظهور اینترنت در محیط تجاری مدرن به اندازه ای فراگیر شده که هیچ شرکت بزرگ یا کوچکی نمی توان آن را نادیده بگیرد. همانطور که ارتباط مصرف کنندگان با رسانه های اجتماعی گسترش پیدا می کند، تعامل با مصرف کننده هم به هر نحوی انجام می شود.  ارتباط با اینترنت آسان تر و قدرتمنمندتر از همیشه است. اثرگذاری اینترنت به اندازه ای زیاد شده که پژوهشگران رویکردهای تازه ای در  بازاریابی و بازرگانی را بر بستر آن دنبال می کند، که از جمله آن بازاریابی نسل چهارم است. آمیخته ای از  شیوه های نو در سبک و محتوا برای رقابت در بازار.
شبکه جهانی وب، انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقت، قیمت و خدمات تغییر داده است. برای رقابت در این محیط پیچیده، کسب وکارها مجبورند جدیدترین و جذاب ترین خدماتی که مشتریان می خواهند را در اختیار قرار دهند. امروز بسیاری از افراد از سایت های فروشگاه های الکترونیکی مختلف بازدید می کنند اما تعداد خریداران واقعی نسبت به حجم بازدیدکنندگان زیاد نیست. بنابراین مهم ترین مسئله شرکت ها این است که ریسک مصرف کننده را در خرید کالاهای الکترونیکی شناسایی کنند و با  نوآوری لازم برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری واقعی تلاش کنند.
برای تامین رضایت مشتری باید در درجه نخست از انتظارات و خواسته های وی به خوبی آگاه شد و با در نظر گرفتن این نیازها و انتظارات برای رفع آن تلاش کرد.  عوامل فیزیکی و مجازی متفاوتی بر رفتار مصرف کنندگان هنگام خرید اینترنتی اثر می گذارد و برای فروشنده شناسایی و درک این رفتارها به دلیل تنوع آن، دشوار است. پژوهشگران پیشنهاد می کنند فروشندگان در بازاریابی از روش های نو برای شناسایی طیف وسیعی از این رفتارها و تصمیم ها اقدام کنند.  
بازاریابی نسل چهارم، به طور مشخص بازاریابی است که می تواند در فضای تجاری مدرن به کمک بیاید. در این بازاریابی ترکیبی از تعامل آنلاین و آفلاین بین کسب وکار و مشتریان مد نظر است. تعامل دیجیتال به تنهایی دیگر در این اقتصاد دیجیتال کافی نیست. در واقع در یک دنیای آنلاین، تعاملات آفلاین می تواند یک مزیت رقابتی عالی باشد. در بازاریابی نسل چهارم، ترکیبی از سبک و محتوا مطرح است. هرچند در جهان امروز برندها باید منعطف باشند اما در یک دنیای فزاینده شفاف، اعتبار یک دارایی بسیار ارزشمند است. در نهایت بازاریابی نسل چهارم، توانایی اتصال ماشین را به دستگاه و هوش مصنوعی برای بهبود بهره وری بازاریابی ارتقا می دهد و استفاده از ارتباط فرد به فرد برای تقویت تعامل با مصرف کننده را تقویت می کند.
برای مطالعه بیشتر مقاله «بررسی آمیخته بازاریابی ۴.۰ بر قصد خرید و رضایت مصرف کنندگان اسنپ در ایران را بخوانید. این مقاله در نشریه مدیریت کسب وکارهای دانش بنیان در تابستان ۱۴۰۰ منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن