اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ناهماهنگی بانک ها برای اتباع افغانستانی مشکل آفرید

 روز پنج شنبه، اتباع افغانستانی ساکن ایران مقابل شعب بانک ها تجمع کردند. گویا کارت های بانکی این افراد مسدود شده و مشکلاتی را ایجاد کرده بود. این تصمیم چرا به طور ناگهانی اجرا شد و مشکل آفرید؟
انسداد کارت های بانکی اتباع خارجی در ایران ناشی از یک تصمیم ناگهانی نبود. براساس قانون مبارزه با پولشویی بانک مرکزی رسیدگی به حساب ها و شفافیت هرچه بیشتر تراکنش های مالی را در دستور کار خود قرار داده است. مقرراتی برای اجرای قانون پولشویی در نظام بانکی کشور وضع می شود و به بانک ها ابلاغ می شود. این مقررات باید برای کلیه حساب ها در بانک های ایرانی اعمال شود. بانک ها به عنوان مجریان قانون در اجرای این مقررات تاخیر می کنند و همین برای مشتریان چالش برانگیز شده است. از آنجایی که قوانین مربوط به پولشویی و نظارت بر حساب ها به سرعت در کشور در حال اجراست، این انتظار وجود دارد که بانک ها با هماهنگی بیشتر و اطلاع رسانی به مشتریان، فرایند اجرای مقررات تازه را تسهیل کنند. پیشتر انتقال وجه بیش از یک میلیارد به ارائه مدارک نیاز داشت اما اکنون و براساس ابلاغیه تازه بانک مرکزی، سقف انتقال به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. با اینحال بعضی بانک ها این سقف را رعایت نمی کردند و پس از ابلاغ عواقب عدم رعایت آن، به تعداد بانک های مجری این مقررات اضافه شده است.
تغییر مقررات در نظام بانکی صرفا در مسیر اجرای قانون پولشویی است که انجام می شود؟
بانک مرکزی مقررات مربوط به پولشویی را با وجود عدم تصویب لوایح باقی مانده از اف ای تی اف دنبال می کند چراکه پیشتر قانون مبارزه با پولشویی در کشور ما تصویب شده است. این قانون دست بانک مرکزی را برای کنترل تراکنش های حساب ها و هر نوع نقل وانتقال پولی باز گذاشته است. بخشی از اجرای مقررات مربوط به پولشویی با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی هم انجام می شود. در این بین هیچ تفاوتی بین حساب ایرانی و حساب مهاجران ساکن ایران وجود ندارد. هر حسابی به شرط قابل اعتبار بودن و داشتن کد شهاب امکان فعالیت، نقل وانتقال وجه و .. را دارد. اما باید حتما با داشتن کد شهاب فرایند رسیدگی و شناسایی صاحب حساب انجام شده باشد.
تا امروز اتاق ایران و افغانستان شکایتی به این دلیل دریافت نکرده است؟
مسئله ای از طرف شرکای تجاری افغانستانی با طرف های ایرانی در این باره مطرح نشده است. هر تبعه خارجی که شهاب دارد و از طرف بانک به عنوان صاحب حساب با آدرس  و کد مهاجرتی شناسایی شده، مشکلی ندارد. تعداد اتباع افغانستانی در ایران بالاست و به همین دلیل اعمال این مقررات برای آن ها چالش برانگیز شده است. بعضی از این افراد اجازه اقامت در ایران را دارند و بعضی مجوز اقامت ندارند و حساب های آن ها قدیمی است. همه این مسائل به مشکلات آن ها افزوده است. نکته مهم توجه به این نکته است که اجرای مقررات در کشور ربطی به خارجی و ایرانی بودن ندارد. هم چنین بین سرمایه گذار خارجی افغانستانی با دیگر کشورها تفاوتی نیست. نظام بانکی ایران مشغول سروسامان دادن به حساب هاست و مقررات مبارزه با پولشویی را به طور یکسان برای همه اجرا می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن