اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

موشکافی از کنجکاوی های جهانیان

تام استندج، از روزنامه نگارانی است که کنجکاوی همیشگی بشر را دستمایه کارهایش قرار داده است. او که معاون سردبیر مجله اکونومیست است، در کتابی به اسم کنجکاوی موشکافانه، به صدها چرا در موضوعات مختلف پاسخ داده است تا نشان دهد دغدغه همیشه بشر برای دانستن تا چه اندازه در روزنامه نگاری اقتصادی این روزها اصالت دارد.
مروری بر چراهای پاسخ داده شده در «کتاب کنجکاوی موشکافانه» نشان می دهد نویسنده در چه بازه گسترده ای به پرسش ها و دغدغه های جهانیان پاسخ داده است. تفاسیر غیرمنتظره، گرایش های عجیب و خاص، عشق و ازدواج، عجایبی مربوط به غذا، بیان حقیقت در لفافه، علم، بهداشت و محیط زیست، بررسی فنی، ورزش و فراغت، واژگان و خرد، جشن ها و تعطیلاتی که تغییر می کند، دسته بندی هایی است که چراها در آن پاسخ داده شده است.
«چرا چند همسری احتمال وقوع جنگ های داخلی را افزایش می دهد؟ چرا گره بند کفش خود به خود باز می شود؟ چرا در صحرای آفریقا اسپاگتی قاچاق می شود؟ چرا منشا بوقلمون، ترکیه نیست.؟ چرا جن گیری در فرانسه یک حرفه درحال رشد است؟ چرا چین طولانی ترین تاخیر در پرواز در جهان را دارد؟ کدام شهرها بالاترین میزان قتل را دارند؟ چرا سوئدی ها مالیات اضافه می دهند؟ چرا چاقی در کشورهای فقیر یک مشکل رو به رشد است؟ چرا بسته بندی غذا برای محیط زیست خوب است؟ چرا زنان دستمزد کمتری از مردان می گیرند؟ چرا شرکت ها وجود دارند؟ چرا مشاغل تولیدی قدیمی باز نمی گردند؟ آیا خون جوان می تواند پیر را جوان کند؟ چرا رفع مشکلات بهداشتی هند دشوار است؟ چرا چین از زباله های خارجی به سطوح آمده است؟ چرا گرگ ها به فرانسه باز می گردند؟ چرا بازیکنان تنیس فریاد می زنند؟ چگونه آب و هوا، دین و ساعات روز بر مصرف موسیقی کریسمس اثر دارد؟» از چراهای پاسخ داده شده در این کتاب است و به نظر می رسد، تنها جای این پرسش خالی است که چرا سیم هندزفری ها به طور خودکار در جیب و کیف مردم جهان گره می خورد؟
«کتاب کنجکاوی موشکافانه؛اکونومیست توضیح می دهد, آمار و ارقامی که دنیای ما را دگرگون می کند»، در انتشارات امین الضرب، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران منتشر شده است. این کتاب را سمیرا قزوینی ترجمه و کمال آقایی ویراستاری کرده است. «کنجکاوی موشکافانه» در تابستان سال ۱۴۰۰ منتشر شده است. نسخه الکترونیک این کتاب را اینجا دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن