اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

مناسبت های ملی و مذهبی مثل گذشته روی قیمت سکه اثر ندارد

محمد کشتی آرای

مناسبت های مختلف از جمله اعیاد در سال های گذشته از عوامل اثرگذار بر بازار سکه به شمار می آمد. به طور معمول انتظار این است که با نزدیک شدن به اعیاد مختلف ملی و مذهبی و تعطیلات تقاضا در بازار رشد کرده و این تقاضا بر قیمت سکه و طلا اثر بگذارد. از سوی دیگر با فرا رسیدن ایام عزاداری مثل محرم، انتظار می رفت که به دلیل کاهش تقاضا قیمت ها افت کند. با این حال طی یک سال گذشته بازار کمتر از این عوامل تاثیر پذیرفته است.
مناسبت ها دیگر اثری روی بازار ندارد. بازار راه خودش را طی می کند. اکنون بیشترین عامل اثرگذار بر وضعیت نرخ ها در بازار، قیمت ارز در بازار داخلی است. در واقع می توان گفت نوسانات ارزی به طور مستقیم بر قیمت طلا و سکه اثر می گذارد.  طی یک هفته گذشته به دلیل ثبات نسبی قیمت دلار، بازار طلا و سکه هم آرام بوده است. وضعیت امروز بازار هم حفظ شرایط موجود بود و قیمت ها اولا به دلیل ثبات قیمت دلار و دوما به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در یک شنبه تغییر چندانی نکرد.  
هرچند انتظار این بود که با توجه به نزدیک شدن به روز عید قربان، تقاضای سکه افزایش پیدا کند اما چنین پیش بینی تحقق نیافت و برعکس قیمت ها ۲۰ هزارتومان هم کاهش را نشان داد. می توان گفت این روند تا پایان هفته جاری ادامه پیدا می کند.
علت عمده عدم اثرگذاری مناسبت ها بر بازار طلا و تقاضا در بازار، شرایط معیشتی مردم و اقتصاد کشور است. با توجه به افزایش قابل توجه قیمت سکه نسبت به سال گذشته در بازار داخل، خرید سکه به عنوان هدیه برای مردم ممکن نیست. قدرت خرید مردم کاهش یافته و این مسئله خود را بر سبک زندگی آنان نشان می دهد. در شرایط کنونی حتی خرید ربع سکه و نیم سکه هم برای هدیه دادن برای مردم آسان نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن