اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

معمار هند معاصر چه کار خاصی کرد؟

آینده نگر

شاید یکی از جالب­ترین اقتصاددان­هایی که بتوانیم در جهان معاصر پیدا کنیم مانموهان سینگ باشد. دلیل اصلی این جذابیت هم این است که سینگ از معدود اقتصاددانانی است که به بالاترین مقام اجرایی رسیده‌اند: نخست‌وزیری. سینگ بین سال­های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ نخست‌وزیر هند بود. سینگ پس از کار در سازمان ملل متحد در دهه شصت میلادی وارد کار دولتی شد و اولین سمتش مشاوره وزارت بازرگانی و صنعت هندوستان بود. او طی دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی چندین موقعیت کلیدی را در دولت هند در اختیار داشت که از بین آن­ها می­توان به مشاور ارشد اقتصادی (از ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶)، رئیس بانک مرکزی (۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵) و رئیس کمیسیون برنامه­ریزی (از ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷) اشاره کرد.
کارنامه سینگ در دهه ۹۰ به مرحله جدید و حساس­تری رسید. در سال ۱۹۹۱، یعنی زمانی که اقتصاد هند درگیر یک بحران بسیار شدید بود، ناراسیما رائو، نخست‌وزیر این کشور که به تازگی انتخاب شده­بود به طرزی غافلگیرکننده سینگ را با سمت وزیر امور مالی وارد کابینه کرد، که تا آن زمان سابقه فعالیت سیاسی خاصی نداشت. اقدامات انجام‌شده در این مرحله بود که به دلیل آن­ها، سینگ به عنوان یکی از برجسته­ترین چهره­های امروزی هند شناخته می­شود. او طی این سال­ها علی‌رغم مخالفت شدیدی که با خود می­دید، اصلاحاتی اساسی را در اقتصاد هند ایجاد کرد که به واسطه آن­ها اقتصاد هند آزادتر شد. گرچه این اصلاحات تاثیر مثبتی در دفع بلای بحران داشتند و سینگ به عنوان یک رهبر اقتصادی مشهور در جهان شناخته شد، حزب متبوع او نتوانست در انتخابات سال ۱۹۹۶ برنده شود و سینگ سال­های انتهایی هزاره دوم را به عنوان یکی از چهره­های اصلی حزب بیرون از قدرت گذراند. این­که اقدامات سینگ چه بودند که هم با موفقیت اقتصادی روبه­رو شدند و هم به شهرت و محبوبیت او اضافه کردند، مسئله­ای است که تقریبا باید مورد به مورد دست‌کم از آن­ها نام برد.
*اصلاحات اقتصادی آقای سینگ
سینگ در سال ۱۹۹۱ به عنوان وزیر امور مالی هند، اقتصاد هند را از قید پروانه راج رها کرد. این پروانه یا لایسنس باعث شده­بود که هم رشد اقتصادی هند کند شود و هم به مدت دهه­ها فساد در بدنه اقتصاد این کشور رشد کند. با آزاد شدن اقتصاد هند، سرعت توسعه به شدت افزایش پیدا کرد و به همین دلیل زمانی که او به نخست‌وزیری این کشور رسید به تحریک رشد بازارها پرداخت و در این زمینه موفقیت بسیار زیادی هم تجربه کرد. سینگ همراه با وزیر امور مالی پیشین، در دورانی سمت کلیدی خود را داشته­اند که اقتصاد هند با نرخ رشدی ۸-۹ درصدی رشد کرده­است. در سال ۲۰۰۷، کشور هند به نرخ رشد ۹ درصدی رسید و در این زمینه دومین رشد سریع در بین اقتصادهای بزرگ جهان را به خود اختصاص داد.
در زمینه آموزش و درمان هم دولت سینگ برنامه بهداشت روستایی را در سطح ملی کلید زد که در آن نیم میلیون نفر کارگر در زمینه بهداشت در کشور فعال شدند. این اقدام دولت هند مورد تشویق اقتصاددان آمریکایی، جفری ساکس، قرار گرفت.
دولت سینگ به برنامه عظیم «چهارگوش طلایی» هم تداوم بخشید که قرار بود در آن بین چهار شهر کلان هند یعنی بمبئی، کلکته، دهلی و چنای که در چهار گوشه متفاوت این کشور قرار گرفته­اند، بزرگ­راهی کشیده شود. سینگ جدای از این مسائل بر روی اصلاح بخش­های مالی و بانکی هم تمرکز خاصی دارد و در کنار آن­ها بر روی این مسئله هم کار می­کرد که کمپانی­های بخش خصوصی را هم دستخوش اصلاحاتی اساسی کند. وزارت امور مالی او به سمت این مسئله حرکت می­کرد که دهقانان را از دیون خود خلاص کرده و از سوی دیگر به سمت سیاست­هایی صنعت­گرا تمایل نشان می­داد. دولت سینگ در سال ۲۰۰۵، مالیات بر ارزش افزوده را به جای مالیات بر فروش وارد نظام خود کرد.
البته دولت­های سینگ همیشه با آرامش روبه­رو نبوده­اند و زمانی که او در سال ۲۰۰۸ با ایالات متحده به توافق هسته­ای رسید، بسیاری از احزاب جبهه چپ دست از حمایت از او برداشتند و همین مسئله باعث شد که دولت او تا مرز سقوط هم پیش برود. در دوران نخست‌وزیری او گرچه رشد اقتصادی به خوبی مهیا بود اما مسائل نظیر امنیت وارد وضعیتی بسیار ضعیف شده­بودند. به هر صورت مانموهان سینگ از آن دسته سیاستمدارانی است که به احتمال زیاد نامشان در طول تاریخ هند به لحاظ میزان اهمیت در نزدیکی گاندی قرار بگیرد.
 
مانموهان سینگ
سینگ در اواخر تابستان سال ۱۹۳۲ در پنجاب هند به دنیا آمد که البته امروزه محل تولد او در پاکستان قرار دارد. همان­طور که گفته شد او بین سال­های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ نخست‌وزیر هند بود و اولین سیکی بود که به این سمت رسیده است. جدای از این مسئله همان­طور که می­دانید طول مدت هر دولت در هند ۵ سال است و سینگ پس از جواهرلعل نهرو اولین کسی بود که توانست دو دوره پشت سر هم به این سمت برگزیده شود. او که مدرک دکتری خود را از دانشگاه آکسفورد در رشته اقتصاد گرفته­است در سطح جهان به عنوان مردی آرام و قابل احترام شناخته می­شود.
 تغییر هند
سال: ۲۰۱۹
این کتاب بسیار جدید و بسیار حجیمِ پنج‌جلدی مجموعه­ای بسیار مبسوط درباره زندگی و کار مانموهان سینگ است. سینگ در این­جا به عنوان یک سیاست­گذار و یک سیاست­مدار معرفی می­شود که تاثیری بسیار عمیق بر کشور هند و اقتصادش گذاشته است. در این کتاب­ها سخنرانی­ها و مصاحبه­های برگزیده او به چاپ رسیده­اند که قدیمی­ترین آن­ها به دهه ۵۰ میلادی بازمی­گردد، یعنی زمانی که او در دانشگاه مشغول به تحصیل بود و در ادامه به دهه ۸۰ و ۹۰ یعنی سمت­های فرعی و وزارتی او، و در نهایت به قرن بیست­ویکم و نخست‌وزیری او هم می­رسد. اگر به تاریخ هند معاصر علاقه دارید و با حجم بالای ۳۲۰۰ صفحه­ای مشکلی ندارید، حتما این کتاب را بخوانید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن