اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران بررسی شد: نگرانی از تعیین عوارض صادراتی روی فرآورده‌های کشاورزی

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران با بررسی برنامه‌های این کمیسیون و تعیین مسایل اولویت‌دار برای پیگیری، نسبت به اعلام خبری مبنی بر احتمال وضع عوارض صادراتی روی محصولات کشاورزی و لبنی ابراز نگرانی کردند.

 اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در پنجمین نشست خود، پیرامون ترسیم نقشه راه فعالیت‌ها و برنامه‌های این کمیسیون در دوره نهم هیات نمایندگان اتاق تهران به بحث و گفت‌و‌گو نشستند. این نشست پس از انتخابات دوباره کرسی ریاست کمیسیون و تعیین محمدرضا فرشچیان به جای کاوه زرگران برگزار شد. زرگران به دلیل کسب کرسی ریاست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران از ریاست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران انصراف داد و با انتخاب اعضای کمیسیون، فرشچیان ریاست این کمیسیون را برای دوره پیش رو به دست گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این جلسه اعضای کمیسیون دیدگاه‌های خود درباره اهداف و برنامه‌های آتی را مطرح کردند و در عین حال، نسبت به موضوع اعمال عوارض روی صادرات فرآورده‌های کشاورزی واکنش نشان دادند.

طبق آنچه که حسن رکنی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه خبر داد، در این وزارتخانه و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی برای تعیین عوارض صادراتی روی برخی فرآورده‌ها از جمله شیرخشک و محصولات لبنی در حال بحث است. وی در این رابطه به جلسه‌ای اشاره کرد که به تازگی در وزارت جهاد کشاورزی درباره تعیین عوارض صادراتی روی محصولات کشاورزی و غذایی برگزار شده ‌است و نگرانی خود از تصویب این پیشنهاد را با فعالان بخش‌خصوصی حوزه کشاورزی در میان گذاشت.

به گفته وی، وزیر جهاد کشاورزی با تعیین عوارض صادراتی روی فرآورده‌های کشاورزی و غذایی موافق نیست اما در این وزارتخانه تلاش زیادی برای اعمال این عوارض در جریان است.

رکنی در عین حال تصریح کرد که در صورت اعمال عوارض صادراتی، تجارت محصولات کشاورزی بار دیگر تجربه تلخ سال‌های گذشته را مرور خواهد کرد و صادرات این بخش به شدت کاهش خواهد یافت. به گفته وی، طی سال گذشته نزدیک به یک میلیون تن محصولات لبنی از ایران به بازارهای هدف صادرات شد و این در حالی است که همچنان بازار این فرآورده‌ها در خارج از کشور خواهان محصولات ایرانی است.

در همین رابطه، فعالان اقتصادی حاضر در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، با انتقاد از تصمیم احتمالی برای تعیین عوارض صادرات روی فرآورده‌های کشاورزی، مصوب کردند که طی نامه‌ای اعتراضی از سوی اتاق تهران به وزارت جهاد کشاورزی، مراتب نگرانی بخش‌خصوصی از وضع عوارض روی صادرات محصولات کشاورزی را اعلام کرده و این نکته را یادآوری کنند که این رویکرد، خلاف قوانین و مقررات حاکمه است و در صورت تعیین عوارض، صادرات بخش کشاورزی در شرایطی که تحریم‌ها فشار حداکثری بر تجارت خارجی ایران وارد کرده‌است، متوقف خواهد شد.

در این نشست همچنین اعضای کمیسیون بر دعوت از تشکل‌های مختلف بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی به جلسات کمیسیون تاکید کردند.

به گفته آنان، یکی از برنامه‌های این کمیسیون در دوره جدید، بررسی و پژوهش روی صادرات فرآورده‌های کشاورزی و نیز زنجیره تولید در این حوزه خواهد بود و طی هم‌فکری با مدیران بنگاه‌های تولیدی و صادراتی و همچنین دعوت از مدیران دولتی از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت،معدن و تجارت، چارچوب‌های آن قابل تعیین است.

همچنین در این جلسه رویکرد کمیسیون در دوره جدید نسبت به دعوت از صاحبان بنگاه‌های خوش‌نام و خوش‌حساب در حوزه‌های مالیات و تامین اجتماعی، مورد نقد و بررسی اعضا قرار گرفت و فعالان اقتصادی حاضر در این نشست بر دعوت از این افراد برای حضور در جلسات آتی کمیسیون و معرفی آنان و رویکردهایی که در حوزه کسب‌و‌کار خود در پیش گرفته‌اند، مورد تاکید قرار دادند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن