اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

مصوبه مجلس درباره لایحه تجارت با سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری مغایر است

منبع: فارس

 سیدعباس موسوی از قضات با سابقه و قاضی فعلی دیوان عالی کشور درباره لایحه تجارت گفت: من فکر می‌کنم که در مصوبه مجلس در خصوص لایحه تجارت، مجلس به جای نظر دولت، بیشتر نظر خودش را اعمال کرده است که این موضوع این امکان را به شورای نگهبان می‌دهد تا مبتنی بر اصل ۷۴ قانون اساسی این لایحه را رد بکند.
وی افزود: سابقه تقنینی کشور و مناسباتی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان جاری بوده است حاکی از آن است که شورای نگهبان کمتر با مصوبه‌ای به دلیل مغایرت با اصل ۷۴ قانون اساسی مخالفت کرده است.
قاضی دیوان عالی کشور اضافه کرد: البته لایحه تجارت به اندازه‌ای ایرادات کلی و جزئی دارد که شورای نگهبان برای رد لایحه تجارت، نیازی به ایراد اصل ۷۴ ندارد.
موسوی خاطر نشان کرد: به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران تجاری و قضات کشور، مصوبه مجلس در خصوص لایحه تجارت کمکی به سامان بخشی و گشایش مناسبات تجاری کشور نمی‌کند و مزیتی نسبت به قانون فعلی تجارت ندارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بخشی از لایحه تجارت در مجلس مصوب شده است و بخشی دیگر تصویب نشده است؛ حال معلوم نیست که اگر شورای نگهبان مصوبه مجلس در خصوص لایحه تجارت را تایید کند اما از آن طرف باقی مانده لایحه تجارت در مجلس جدید معطل بماند، آن وقت این اختلاف به وجود آمده چگونه حل خواهد شد.
این قاضی با سابقه کشور خاطر نشان کرد: البته مصوبه مجلس در خصوص لایحه تجارت ایرادات مختلفی داشته و با سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری و اصل شفاف بودن مقررات هم تطبیق ندارد و بر همین اساس بعید می‌دانم که شورای نگهبان آن را تایید کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن