اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ما به سفر می‌رویم!

ترجمه: نسیم بنایی، آینده نگر/ اکونومیست

شیوع کرونا باعث شد ابتدا روش قرنطینه در پیش گرفته شود. اما زندگی در جریان است و سفر هم بخشی از الزامات زندگی است. به این ترتیب باید فکری برای سفرهای امن در شرایط کرونایی می‌شد. در نهایت همه فعالان در این عرصه به این نتیجه رسیدند که باید سفرها را دیجیتالی‌تر از گذشته برگزار کنند. در واقع باید از فناوری‌های دیجیتالی نهایت بهره را گرفت تا مردم بتوانند سفری سالم را تجربه کنند.
کسانی‌که می‌خواهند به سفرهای بین‌المللی بروند باید سالم باشند. حتی پیش از تهیه بلیت، باید ابتدا از سلامتی آن‌ها اطمینان حاصل شود. راه‌های بسیاری هم وجود دارد که مقامات از طریق آن‌ها می‌توانند از سلامتی شهروندان اطمینان حاصل کنند و بعد مجوز سفر به‌ویژه سفرهای بین‌المللی را برای آن‌ها صادر کنند. قرنطینه‌های طولانی‌مدت اکنون به پایان رسیده و همه به مرور از خانه‌های خود بیرون می‌آیند. مردم از پرواز کردن وحشتی ندارند اما از رسیدن به مقصد بعدی واهمه دارند. در واقع خیلی سخت نیست که مردم را دوباره سوار هواپیما کنید اما باید به آن‌ها اطمینان بدهید که مقصد هم برایشان امن است. البته اکثر مردم در اروپا پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده‌ای نزدیک به سفر خواهند رفت. نکته مهم این است که مسافر بیمار باید شناسایی شود. اگر او را شناسایی نکنند، می‌توانند چندین مسافر دیگر را هم مبتلا کند.
شرکت‌های هواپیماسازی تلاش دارند وضعیت را به گونه‌ای پیش ببرند که مردم با اطمینان و احساس امنیت در این وسایل حمل‌ونقل بنشینند. مطالعاتی هم در این زمینه صورت گرفته که مسافران به چه صورت در هواپیما بنشینند تا خطر کمتری آن‌ها را تهدید کند. اقداماتی هم برای پرواز امن صورت گرفته‌است. برخی خطوط هواپیمایی حتی تلاش کرده برخی صندلی‌ها را به کلی خالی نگه دارند. صف بستن برای استفاده از سرویس بهداشتی در اکثر خطوط هواپیمایی ممنوع شده‌است. هر خطوط هواپیمایی، قوانینی را برای مسافران در نظر گرفته‌است. از این طریق تلاش شده جلوی بروز مشکل و شیوع بیماری گرفته شود.
اکنون وضعیت کشورهاست که اهمیت دارد. از میان ۲۲۰ کشور جهان، ۵۰ کشور هنوز مرزهای خود را باز نکرده‌اند. سفرهای هوایی به این کشورها هنوز هم ممنوع است. در سایر کشورها هم کرونا هنوز حضور دارد و در رفت‌وآمد است. به این ترتیب محدودیت‌ها برای سفر همچنان در جریان است. واکسن‌هایی که موثر باشند می‌توانند امید را زنده کنند. اما این صنعت تا همین حالا هم خیلی صبر کرده‌است. بیش از این نمی‌تواند صبوری کند. در حال حاضر با محدودیت‌های کرونایی ۱۹۸ میلیون شغل به خطر افتاده‌اند. این مشاغل تا تابستان در همین وضعیت باقی خواهند ماند.
 سفرهای ایده‌آل
مرزهای بسته مهم‌ترین مانع بر سر راه صنعت گردشگری و هواپیمایی هستند. اما این صنعت تلاش دارد دوباره هواپیماها را در آسمان‌ها به پرواز درآورد. پرواز کردن در حال حاضر با مشکلات بی‌شماری همراه است. در بسیاری از کشورها مسافران پیش از سفر باید آزمایش بدهند و ثابت کنند به کرونا مبتلا نیستند. اکثر مواقع هم هزینه آزمایش‌ها را خود مسافران باید پرداخت کنند. بسیاری از کشورها تست پی‌سی‌آر را اجباری کرده‌اند که هزینه آن در سفر گاهی ۵۰ تا ۱۵۰ دلار می‌شود. این یعنی مسافران حسابی به دردسر می‌افتند.
هنوز خبری از آزمایش‌های سریع و واکسیناسیون همگانی نیست. در نتیجه باید با این شرایط کنار آمد. البته موسسه جهانی هواپیمایی درخواست کرده همه فعالان در این عرصه دور هم جمع شوند و با هم نظامی مشخص و دقیق برای آزمایش‌گیری پیش از سفر، در نظر بگیرند. برای اینکه چنین نظامی جواب بدهد، همه مسافران باید همکاری کنند. در واقع قرار است برخی مسائل به موارد ضروری و الزامی برای سفر تبدیل شوند. برخی شرکت‌های دیجیتالی هم به میدان آمده‌اند تا به کمک اپلیکیشن‌های خود، سلامتی مسافران را به شکلی دقیق‌تر رصد کنند.
بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتالی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. سیستم‌های مختلفی طراحی و معرفی شده‌اند که همگی می‌توانند به نوعی به کاهش انتقال ویروس کرونا از طریق مسافران کمک کنند. انتظار می‌رود شرایط سخت امروز، مقدمه‌ای باشد برای بهبود شرایط در آینده. در واقع پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه‏چندان دور پیشرفت‌هایی حاصل شود که همه آن‌ها از محل همین کرونا بوده‌است. سفرهای ایده‌آل در راه هستند. شاید امروز وضعیت خوب نباشد اما آینده بدون تردید به نفع صنعت هواپیمایی خواهد بود. مسافران دوباره عزم سفر خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن