اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

مالیات ستانی از خانه های خالی اجاره بها را پایین می کشد؟

با همه گیری بیماری کرونا و توقف بسیاری از فعالیت های اقتصادی از جمله مراجعه حضوری مردم به بنگاه ها و انجام معاملات مسکن، می توان گفت که سال ۹۹ برای این بازار تازه از اردی بهشت ماه آغاز شده است. آیا می توان ۹۹ را سال آرامش بازار مسکن دانست؟ هرچند بازار مسکن همگام با تورم پیش می رود اما پیامدهای اقتصادی کرونا ممکن است به ترمز فروشندگان و موجران تبدیل شود. با توجه به کاهش درآمد شاغلان در اصناف و توسعه بیکاری ناشی از توقف فعالیت های اقتصادی، قدرت خرید خانوار بیش از همیشه کاهش پیدا کرده و همین زمینه نزولی شدن قیمت مسکن را فراهم کرده است. متوسط قیمت مسکن هم در فروردین ماه ۲.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. این روند تا چه زمانی ادامه پیدا می کند؟ آیا اجاره بها هم مشمول کاهش قیمت می شود؟
به گفته رییس اتحادیه املاک تهران، مصطفی قلی خسروی «نبود تقاضا زمینه کاهش قیمت مسکن را فراهم کرده است. قیمت مسکن در حال کاهش است، فعلا نه واحدهای صنفی لوازم خانگی، نه فروشنده لباس و نه هیچ یک از فعالان بازار اجناس خود را نفروختند پس چطور می‌توانند خانه بخرند. نبود تقاضا و نخریدن مردم باعث شده که قیمت خانه ارزان شود».
 تحلیل گران می گویند وضعیت بازارهای دیگر هم بر بازار مسکن اثر دارد اما به دلیل ابهام در آینده فعالیت های اقتصادی و اثرگذاری کرونا بر کسب وکارها، واکنش دیگر بازارها و در پی آن بازار مسکن هم چنان نامشخص است. پیشتر مرکز پژوهش های مجلس هم از احتمال افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اجاره بها نوشته بود و اینکه دولت باید برای تقویت توان  خانوار وارد عمل شود.
راه حل دولت برای کاهش تنش در بازار اجاره، مالیات ستانی از خانه های خالی است، سیاستی که هنوز اجرا نشده اما اخباری از آماده سازی زیرساخت های آن منتشر شده است. معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی محمود علیزاده اعلام کرد با راه‌اندازی سامانه وزارت راه و شهرسازی دولت از  خانه‌ای که از سال ۹۵ به بعد خالی است، مالیات تمام این سال‌ها اخذ می کند. علیزاده گفت: «فرایند شناسایی خانه‌های خالی سخت است و ما نمی‌توانستیم به‌راحتی متوجه شویم که کدام خانه خالی است، اما با راه‌اندازی سامانه وزارت راه و شهرسازی این امکان ایجاد شده است».
باتوجه کاهش تقاضای مسکن و تضعیف قدرت خرید خانوارهای مرتبط با اصناف و کسب وکارها که به دلیل همه گیری کرونا به تعطیلی کشیده شدند، بعید است قیمت مسکن به رشد برسد اما باید دید دیگر عوامل موثر بر اجاره بها مثل اجرای طرح مالیات ستانی از خانه های خالی در سال ۹۹ به کجا می رسد و آیا می تواند بر درصد رشد اجاره بها اثر بگذارد. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن