اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

فیل مقابل اژدها

ترجمه: نسیم بنایی، آینده نگر/ اکونومیست

چینی‌ها یک بازی باستانی با نام گو دارند که در آن بازیکنان باهوش از خیر نبردهای کوچک می‌گذرند تا بتوانند به لحاظ استراتژیک دست بالا را داشته باشند. از سال ۱۹۶۹ به این سو که چین رسما با گرفتن تبت به همسایه هند تبدیل شد، این دو کشور پرجمعیت جهان یک بازی یکسان را بازی کرده‌اند. علیرغم این‌که به لحاظ قلمرویی اختلافات زیادی بین این دو غول آسیایی وجود دارد، اما رهبران این دو کشور حتی در نشستی که با هم داشتند هم صحبتی از این مسائل نکردند.
همین مسئله باعث شد که چند وقت پیش با خبر شوکه‌کننده و بسیار نگران‌کننده‌ای روبه‌رو شویم. مقامات نظامی هند اعلام کردند که بر اثر درگیری میان نیروهای هندی و چینی در دره گالوان واقع در شرق لاداخ، ۲۰ نیروی نظامی هند کشته شده‌اند. از سوی دیگر رسانه‌های هند همچنین گزارش دادند که در این درگیری ۴۳ نیروی نظامی چین نیز کشته یا مجروح شده‌اند.
در همین حال وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که چین از توافق مشترک دو کشور در ارتباط با احترام به خط واقعی کنترل فاصله گرفته است. آنوراگ سریواستوا سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: هند و چین برای کاهش تنش‌ها در مناطق مرزی در شرق لاداخ، مشغول مذاکره بوده‌اند. فرمانده‌های ارشد دو کشور در تاریخ ۶ ژوئن یک مذاکره مثبت داشته و برای کاهش تنش‌ها به توافق رسیدند. درحالی که ما انتظار داشتیم تنش‌ها به صورت صلح آمیز کاهش یابند، طرف چینی از توافق مشترک دو کشور در ارتباط با احترام به خط واقعی کنترل در دره گالوان فاصله گرفته است.
وی در ارتباط با درگیری خشونت آمیز نیروهای هندی و چینی گفت: این درگیری نتیجه اقدام یک جانبه چین برای تغییر وضعیت دره گالوان است. در این درگیری هر دو طرف متحمل تلفات شدند که در صورت رعایت توافقات پیشین از سوی چین، از این درگیری‌ها جلوگیری می‌شد.
از سوی دیگر چین، هند را متهم به عبور از مرز و آغاز درگیری با نیروهای چینی کرده است. جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: نیروهای هند دو بار از مرز عبور کردند و با تحریک نیروهای چینی به سوی آن‌ها حمله ور شدند. این اقدام به یک درگیری جدی میان نیروهای مرزی دو کشور تبدیل شده است.
وزیر امور خارجه چین این اقدام را یک حمله تحریک‏آمیز از سوی نیروهای هندی توصیف کرده است. وی گفت: چین به هند اعلام کرده است که نیروهای مرزی خود را کنترل کرده و از هرگونه اقدام یک طرفه که وضعیت مرزها را پیچیده‌تر می‌کند خودداری کند. چین و طرف هندی توافق کردند تا مسائل دو جانبه را از طریق گفت‏وگو برطرف کرده تا تنش در مرزها را تسهیل ساخته و صلح و آرامش را حفظ کنند.
تاریخچه و دلیل
این اولین درگیری جدی و شدید نیروهای هندی و چینی در مناطق مرزی مورد اختلاف از زمان بروز جنگ مختصر دو کشور در سال ۱۹۶۲ است. این حادثه همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که دو کشور بیش از یک ماه است در منطقه لاداخ در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده‌اند. مناقشه مرزی میان هند و چین یکی از جدی‌ترین مناقشه‌های مرزی میان دو کشور از سال ۲۰۱۷ تاکنون است. هند و چین در سال ۲۰۱۷ در منطقه دو کلم واقع در شرق هیمالیا شاهد تنش مرزی بودند که پس از ۷۳ روز و با دخالت رهبران دو کشور حل شد.
همچنین هند و چین در سال ۱۹۶۲ یک جنگ مختصر بر سر اختلاف‌های مرزی داشتند. ناظران نظامی معتقدند یکی از دلایل افزایش تنش‌های مرزی میان هند و چین، ساخت یک باند فرودگاه و همچنین جاده در نزدیکی مرزها با چین است. هند سعی کرده است تجهیزات و زیرساخت‌های خود در امتداد مرزهای مشترک با چین را گسترش دهد.
مقامات آگاه هندی اعلام کردند که با وجود مذاکرات میان مقامات نظامی دو کشور، هنوز ارتش‌های دو کشور حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند. دهلی نو معتقد است که نیروهای چینی به خاک هند تجاوز کرده‌اند و برای پایان تنش، باید به درون خاک چین عقب نشینی کنند.  از سوی دیگر چین می‌خواهد هند ساخت و ساز را در تمام مناطق مورد اختلاف متوقف کند.
هند و چین در مرزهای مشترک به طول بیش از ۳ هزار کیلومتر دارای اختلاف هستند و با وجود برگزاری مذاکرات مختلف مرزی، دو کشور هنوز نتوانسته‌اند این اختلافات را رفع کنند. در حال حاضر برای بدتر نشدن اوضاع، هر دو طرف باید به توافقی بسیار مهم درباره «خط واقعی کنترل» برسند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن