اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

غذافروش های دوره گرد را از دست نمی دهید

یکی از ویژگی های خاص اکوسیستم استارت آپی در اندونزی، رابطه نزدیک آن با بخش غیررسمی اقتصاد است. گوجک، یک نمونه از این استارت آپ هاست که کار خود را با تاکسی های موتوری، موسوم به اوجک در اندونزی آغاز کرده است. با این استارت آپ مسافران می توانند از طریق اپلیکیشن های موبایل، موتورها را پیدا کنند و به این ترتیب، بخش بزرگ اما به ظاهر کوچکی از حمل ونقل اندونزی، دیجیتالی شده است.
وارونگ پینتر، یک نمونه دیگر از این استارت اپ هاست که به دیجیتالی شدن دکان های کوچک خانوادگی کمک کرده است.
این استارت آپ ها سرمایه قابل توجهی جذب کردند و مسیر دریافت این خدمات در اندونزی را تغییر دادند. امروز در آستانه پایان سال ۲۰۲۰، یک استارت آپ دیگر آماده است که با روش های خلاقانه، یک بخش غیررسمی دیگر در اندونزی را تغییر دهد.
لاه اپ، با هدف تغییر تعامل مشتریان با غذا فروش های دوره گرد و رستوران های سیار کوچک  در اندونزی ایجاد شده است. در شهرهای اندونزی، می توان غذافروش دوره گرد را همه جا دید. آن ها با پای پیاده، دوچرخه یا موتور سیکلت محصولات را به طور مستقیم به فروشندگان عرضه می کنند. آن ها به طور معمول یک چرخ دستی هم دارند که محصولات را در آن آماده و حمل می کند. خوردن غذای این آشپزخانه های خیابانی، به یک فرهنگ در اندونزی تبدیل شده است که رقابت با آن تنها برای خدمات تحویل غذا ممکن است. با این حال کسب وکار آن ها بدون مانع نیست و بیشتر وقت ها، یک مانع خیلی ساده فرصت های آن ها را محدود می کند؛ شما ممکن است آن ها را پیدا نکنید.
 این چیزی است که بنیانگذار لاه اپ، رچمت آفندی بارها تجربه کرده است. او می گوید:«یک بخش دست نخورده در صنعت آشپزی برای نوآوری وجود دارد که همین غذافروش های دوره گرد است. ما اغلب منتظر فروشنده ای هستیم که غذای مورد علاقه مان را بخریم اما آن ها را از دست می دهیم. به این دلیل ساده که متوجه آمدن آن ها نشدیم و دور از خانه بودیم. این چیزی است که بیشتر وقت ها برای بیشتر مردم رخ داده است از جمله خودم. به همین دلیل ایجاد یک ویژگی تازه در اپلیکیشن ها را شروع کردیم که به مشتریان امکان می دهد این غذافروش ها را پیدا کنند و از آن ها بخواهند به محله مشتری مراجعه کنند».
خدمات لاه اپ در اپلیکیشن های موبایل و واتس اپ در دسترس است. علاوه بر این، مشتریان می توانند با لاه اپ، از دیگر فروشندگان در دیگر شهرها غذای منجمد بخرند. این پتلفرم در مرحله آزمایش است و قرار است در فصل نخست سال ۲۰۲۱ ره اندازی شود. در مرحله نخست، لاه اپ برای کاربران در جاکارتا و باندونگ در دسترس است. این استارت آپ اعلام کرده با بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ کسب وکار در حوزه آشپزی فعالیت می کند.  
لاه اپ با یک گروه ۱۰ نفره کار خود را آغاز کرده است. افندی،  موسس لاه اپ، یک تازه وارد در اکوسیستم استارت اپی نیست. او پیشتر هم بنیانگذار آنترین، یک استارت آپ لجیستیکی بوده است. او درس های زیادی از تجربه آنترین آموخته که در لاه اپ به کمک آمده است. یکی از آن ها مربوط مقیاس بندی است. افندی می گوید:« تعداد بارگیری ها متناسب با سرمایه مورد نیاز برای ایجادزیرساخت هاست. به همین دلیل باید یک بستر بهینه را انتخاب کنیم. دلیل عرضه لاه اپ در واتس آپ و یک اپ موبایل هم همین است. واتس آپ انتخاب شد چراکه از پیش به عنوان یک پتلفرم ارتباطات استفاده شده است. با انتخاب واتس آپ  به سرمایه گذاری کلانی برای ایجاد زیرساخت نیاز نداریم. این مثل یک چت بات است که کاری بیش از مکالمه انجام می دهد».
لاه اپ برای  افزایش کاربران، چه فروشنده و چه خریدار، از همه کانال های بازاریابی استفاده می کند. این استارت آپ هم چنین برنامه دارد روابط خود را با تعاونی ها و کسب وکارهای محلی در شهرهای مختلف اندونزی بیشتر کند.
لاه اپ برنامه دارد خدمات خود را در آینده نزدیک توسعه دهد و این فراتر از برنامه فروختن غذاست. از جمله خدمات آینده لاه اپ، رزرو بلیت خطوط هوایی و حتی ثبت شماره خودروست. بنیانگذاران لاه اپ کار با فروشندگان سیار غذا را فرصتی بزرگ می دانند. افندی می گوید:« ما پتلفرمی را پیدا کردم که یافتن و ثبت شمار زیادی از فروشندگان سیار غذا در اندونزی را فراهم کرده است. این یعنی این بخش می تواند با دیگر بخش ها در صنایع غذا و آشپزی رقابت کند و این یعنی فرصت های بیشتر».
به گفته موسس لاه اپ، «فروشندگان غذای زیادی وجود دارند که نمی توانند خدمات خود را در پتلفرم های تحویل غذا ثبت کنند. به همین دلیل است که لاه اپ تصمیم گرفته از این فرصت استفاده کند».
سایت e27 اعلام کرده لاه اپ اکنون مشغول جمع کردن سرمایه برای نخستین دور جذب سرمایه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن