اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

طلا را اینترنتی نخرید

محمد کشتی آرای

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا، قیمت ارز در بازار ایران کاهش یافت. همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار داخلی، قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی هم روند نزول قیمت را در پیش گرفت و همین روند کاهش قیمت سکه در بازار ایران را کلید زد.
در چند روز گذشته، با توجه به تعطیلات دو هفته ای بازارهای اصلی کشور و تعطیلی همه صنوف وابسته به طلا، جواهر و سکه، تقاضا برای سکه و مصنوعات طلا کاهش پیدا کرد. علاوه بر این، انتشار اخبار مثبت درباره واکسن کرونا باعث شد امروز قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۴۷ دلار کاهش پیدا کند و با کاهش نرخ ارز و  ورود آن به کانال ۲۵ هزار تومان، قیمت هر سکه بهار آزادی به کانال ۱۱ میلیون تومان رسید. امروز قیمت اعلام شده برای سکه ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که نسبت به روز گذشته، کاهش چشم گیری یافته است.
صنف طلا و جواهر هم، مثل سایر صنوف در ایران از همه گیری کرونا صدمه دیده است. کاهش قدرت خرید مردم و تعطیلی چند هفته ای صنوف باعث شده رکود شدیدی در بازار این صنف ایجاد شود. مصرف طلا و جواهر به شدت کم شده است. با این وجود ممکن است عده ای در فضای مجازی برای خرید و فروش طلا اقدام کنند.
براساس قانون خرید و فروش طلا در فضای مجازی ممنوع است و هیچ آیین نامه ای در این باره نداریم. در شرایطی که همه واحدهای صنفی با تصمیم ستاد ملی کرونا تعطیل شده است، بعضی مترصد فرصتی برای سودجویی اند. به مردم توصیه می کنیم به فروشندگان و خریداران در این فضا اعتماد نکنند. معامله طلا و جواهر یک مسئله تخصصی است و طبیعی است که باید با نظارت انجام شود. در معاملات طلا در فضای مجازی این نظارت وجود ندارد و مشخص نیست طلایی که خریداری می شود، همانی است که باید باشد. بنابراین بهتر است مردم از معامله طلا در فضای مجازی خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن