اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

صدای کارآفرینان به جایی نمی رسد

رضا سواری

زمانی که قیمت ها متعادل و کمترین حاشیه سود در بازار برای تولیدکنندگان مرغ فراهم می شود، دولت  دخالت کرده و  بازار را برهم می ریزد. متاسفانه مرغ تبدیل به یک کالای سیاسی در کشور ما شده است که همیشه باید کمتر از قیمت تمام شده به مصرف کننده برسد. اکنون که قیمت مرغ به سقف هشت هزار تومان رسیده، تولیدکنندگان در هر کیلو، ۱۵۰۰ تومان ضرر می کنند و دولت هم هیچ تمهیدی برای مشکل تولیدکنندگان در نظر نمی گیرد.
این درحالی است که اگر دولت در مکانیزم عرضه و تقاضا دست نبرد و قیمت ها را تغییر ندهد، علاوه بر تعادل بازار، مصرف کننده هم می تواند از کالای با کیفیت بهتر استفاده کند. دولت در شرایطی با قیمت گذاری عرصه را بر بر تولید سخت کرده که تولیدکنندگان ناچارند از تسهیلات بانکی با سود ۲۵ تا ۳۰ درصد استفاده کنند. با دخالت دولت امکان برنامه ریزی از تولیدکننده سلب شده است. انتظار ما این است که دولت مثل همه دولت های دیگر به عرضه و تقاضا در بازار احترام بگذارد.  
کارآفرینی در برهه کنونی بسیار سخت شده است. صدای کارآفرینان به جایی نمی رسد و کسی از آنان حمایت نمی کند. حمایت ها همه در اندازه شعار باقی مانده است. هرچند تشکل ها در بخش خصوصی فعالانه کار را پیگیری می کنند اما دولت بهایی به آن ها نمی دهد. ما به عنوان کارآفرینان کشور مشاورانی رایگان برای دولت هستیم که می توانیم به کشور خدمت کنیم. بدون مشورت از مشاوران متخصص، تصمیم های غیرتخصصی بسیاری در کشور به اجرا گذاشته شده و به دود آن به چشم همه رفته است.
من به عنوان تولیدکننده نمونه، ۱۲ بار در کشور برگزیده شدم و ۳۸۲ لوح دارم اما لوح به چه درد ما می خورد. این ارزشگذاری و ارزش شناسی مورد احترام است اما کافی نیست. باید در کنار تقدیر از کارآفرینان، صدای آنان را شنید. اینکه ما در بدنه تولید و در جامعه کارآفرینی مشکلات را فریاد می زنیم به این دلیل است که نظرات ما در امور اقتصادی داخل نشده است. فراموش نکنیم که براساس گفته رهبر معظم انقلاب، ما سربازان جبهه اقتصاد و ایثارگر هستیم  که باید در مقابل دنیا بایستیم. استقلال کارآفرین، استقلال کشور است. همه تلاش ما هم ایستادن روی پای خودمان است، به شرطی که از ما حمایت شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن