اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

صادرات چین در ماه نوامبر افت کرد

بررسی داده های آماری ماه نوامبر از اقتصاد چین نشان می دهد، هرچند ایالات متحده امریکا برای کاهش رشد اقتصادی چین و به تعادل رسیدن تجارت خود با این کشور بسیار تلاش می کند اما، اوضاع برای چینی ها اینقدرها هم بد نیست. آهنگ رشد اقتصادی چین هرچند کند شده اما رشد واردات مواداولیه نشان می دهد سیاستگذاران چینی قرار نیست کوتاه بیایند و به آثار جنگ تجاری که ترامپ آن را کلید زده، تن بدهند.
صادرات دومین اقتصاد جهان در ماه نوامبر سال جاری میلادی، برای چهارمین ماه متوالی افت کرد. با این حال تحلیل گران افزایش واردات چین را علامتی از موفقیت سیاست های پکن برای تحریک تقاضای داخلی می دانند.
برای ۱۷ ماه، جنگ تجاری، خطر احتمال رکود را تشدید کرده و رشد دومین اقتصاد جهان را برخلاف روند ۳۰ سال گذشته، کند کرده است. سیاستگذاران چینی به دنبال کاهش آسیب های جنگ تجاری بر تولید و صادرات چین هستند و تلاش می کنند تقاضای داخلی را تحریک کنند.
داده های گمرک چین نشان می دهد صادرات این کشور در ماه گذشته میلادی ۱.۱ درصد کاهش یافته است. به گزارش رویترز، در مقابل واردات چین ۰.۳ درصد رشد را نشان می دهد. پس از فعالیت بیشتر کارخانه های چین که در اثر جنگ تجاری کاهش پیدا کرده بود، رشد واردات نشانه خوبی برای چینی هاست که بعضی آن را به بهبود مذاکرات چین و آمریکا نسبت داده اند. مذاکراتی که هرچند رو به جلوست اما هم چنان درباره جزییات در آن اختلاف نظرهایی وجود دارد.
تراز تجاری چین در ماه نوامبر ۳۸.۷۳ میلیارد دلار بوده است. نظرسنجی رویترز این میزان را ۴۶.۳۰ میلیارد دلار برآورد کرده بود و در ماه اکتبر هم مازاد تجاری چین به ۴۲.۸۱ میلیارد دلار رسید.
هرچند بعضی مسئولان آینده مذاکرات تجاری چین و آمریکا را مثبت ارزیابی می کنند اما موضع گیری آمریکا علیه چین در اعتراضات هنگ کنگ و برخوردهای دولت چین با اقلیت مسلمان، آینده این مذاکرات را مشوش کرده است.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن