اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

شبکه های اجتماعی در خدمت برندها

براساس آمار استاتیستا، ۴۲۰ میلیارد کاربر در شبکه های اجتماعی فعالند و برندهایی که در این شبکه ها حاضرند، ۸۸ درصد بیش از دیگر رقبا دیده می شوند و ۶۹ درصد رشد بیشتر را در تولید تجربه می کنند. پرسش مهم این است که چطور باید یک برند را در شبکه های اجتماعی معرفی کرد تا مشتریان بیشتری به سراغ محصول یا خدمت آن برند بیایند.
اسکارلت ویسنت، از نویسندگان سایت کارآفرین  و مدرس بازاریابی است. او در مطلبی در این سایت، به ۶ نکته برای فعالیت برندها و شرکت ها در شبکه های اجتماعی اشاره کرده که به آن ها در جذب مشتری بیشتر کمک می کند.
۱.محتوای آگاهی بخش و ارزش آفرین به اشتراک بگذارید
برای تولید محتوای آگاهی بخش درباره محصول و خدمات، باید بدانید مخاطب هدف شما به چه دلیل از شبکه های اجتماعی استفاده می کند. دانستن این نکته، پیش از انتشار محتوا درباره برندها ضروری است. این پرسش ها کمک کننده است.
*مخاطبان من، وقتی یک هشتگ تا کلمه کلیدی را جست وجو می کنند، به طور مشخص دنبال چه چیزی می گردند؟
*چرا مخاطبان من از اینستاگرام و فیس بوک استفاده می کنند؟
*آن ها دنبال چه می گردند و امیدوارند به چه برسند؟
وقتی از زاویه نگاه مخاطبانتان به موضوع نگاه کنید، می توانید به رویکرد مناسب در تولید محتوای لازم برسید. شبکه های اجتماعی جایی برای تعاملات اجتماعی است و قرار نیست شبیه به یک بازار عمل کند. براساس آماری که بک لینکو ارائه کرده، ۵۴ درصد از  جست وجوگران در شبکه های اجتماعی برای یافتن محصولات از این شبکه ها استفاده می کنند. این فرصتی بزرگ برای صاحبان برندها و کسب وکارهاست که از این پتلفرم ها برای افزودن به اعتبار و ارزش  کسب و کارشان استفاده کنند. این کار با انتشار محتوای آگاهی بخش ممکن است.
یکی از مهم ترین مزایای به اشتراک گذاشتن چنین محتوایی این است که شما به تدریج، به عنوان متخصص حوزه کسب وکار خود شناخته می شوید. این به شما کمک می کند به عنوان منبع معتبری به نظر بیایید، به همان اندازه که می توانید به عنوان یک فروشنده خوب شناخته شوید. در این شرایط، شما برای قانع کردن مخاطب برای خرید محصول یا خدماتی که عرضه می کنید، زمان و هزینه کمتری صرف خواهید کرد.
۲.از جادوی قصه برای ارتباط با مخاطب استفاده کنید
بیشتر بازاریاب ها می دانند باید اطلاعات آموزشی را در اختیار مخاطب قرار دهند. ۷۱درصد از کسب وکارها از شبکه های مجازی برای معرفی محصول استفاده می کنند. در این بین، چه برندهایی می توانند مسیری متفاوت را طی کنند و در بین تعداد زیادی از کسب وکارها در شبکه های اجتماعی، برجسته شوند؟ یکی از قوانین در کسب کارها، کار کردن با کسانی است که می شناسید و به آن ها اطمینان دارید. برای ایجاد چنین فضایی در ارتباط با مشتریان خود از جادوی قصه استفاده کنید و قصه گویی را در استراتژی تولید محتوای شرکت بگنجانید.  هدف از قصه گویی، برانگیختن پاسخ های احساسی و کنش های مخاطب با استفاده از روایت هاست. روایت هایی برای برقراری ارتباطات و مخابره پیام شما به مخاطب. قصه ها باعث می شوند برند شما خاطره انگیزتر شود.  زمانی که قصه برند خود را ساختید، می توانید از آن قصه به عنوان صدای برند خود استفاده کنید و به مردم آنچه را که برند شما عرضه می کند، ارائه کنید. قصه شما به مردم نشان می دهد چرا خدمات و محصول شما برای آن ها مهم است و باوری که ریشه شکل گیری برند شماست، تا چه اندازه با باورهای آنان سازگار است.
۳.روند پیشرفت کار را برای الهام بخشیدن به مخاطب به اشتراک بگذارید
 خریداران زمانی دست به کار می شوند که شما الهام بخش باشید. الهام بخش بودن شما به آن ها انگیزه می دهد.  یک راه الهام بخش بودن برای مشتریان، به اشتراک گذاشتن فرایندی است که در توسعه کسب وکار خود طی کرده اید. زمانی که مشتریان بالقوه شما از این فرایند مطلع شوند، به شما به عنوان یک متخصص در حوزه  کسب وکار نگاه می کنند، کسی که می تواند آن ها را راهنمایی کند. این یعنی صرف وقت، هزینه و تلاش کمتر برای اقناع مشتریان.
۴.نتیجه را با مخاطب به اشتراک بگذارید
خرید از شما یک تصمیم است و ساخت این تصمیم زمانی ممکن است که مخاطب بالقوه بداند آنچه شما می گویید، برای او هم ممکن است. مردم پیش از پرداخت هزینه باید به شما اعتماد کنند. نشان دادن نتایج یا تجربه دیگر مشتریان نشان می دهد شما فقط حرف نمی زنید بلکه عمل می کنید. نشان دادن این تجربه ها می تواند دیوارهای بین شما و مشتریان بالقوه را فروبریزد.  نشان دادن این نتایج این فکر را در مخاطب تقویت می کند: «اگر دیگران انجامش دادند، من هم می توانم».
۵.مشارکت در شبکه های اجتماعی را زیر نظر بگیرید
این محتواست که درشبکه های اجتماعی پادشاهی می کند اما اثرگذاری محتوا به میزان زیادی به الگوریتم ها در شبکه های اجتماعی و سطح مشارکت وابسته است. هرچه یک محتوا مشارکت بیشتری را برانگیزد الگوریتم ها، محتوای شما را به کاربران بیشتری نشان می دهد. این فرصتی برای برندهاست که بیشتر دیده شوند. الگوریتم ها در شبکه های اجتماعی زمانی تحت کنترل است که محتوای تولید شده توسط تعداد بیشتری از مردم موردپسند واقع شود و پیام بیشتری دریافت کند و بیشتر به اشتراک گذاشته شود. زمانی که شما به طور منظم محتوای مرتبط با کسب وکارتان را به اشتراک بگذارید، به خوبی درک می کنید کدام یک از این محتواها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. بازاریابی دیجیتال به معنای آزمودن مداوم و پیشرفت های تدریجی در اثربخشی داده هاست. به طور مدام باید سطح مشارکت در شبکه های اجتماعی را رصد کنید، این کار به شما کمک می کند بفهمید کدام یک از پست ها مشارکت بیشتری را برانگیخته و باید روی چه محتوایی تمرکز کنید. ساده تر اینکه هر محتوایی که بیشتر مورد توجه بوده تکرار و تقویت کنید و اشتراک آن هایی که دیده نشده را متوقف کنید.
۶.کاربران را گام به گام هدایت کنید
آخرین و نه کم اهمیت ترین نکته، توجه به هدف و مقصود شما در تعیین استراتژی محتواست. هر بخش از محتوایی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید باید براساس اهداف کسب وکار شما تهیه شود. گام بعدی در رابطه با مشتریان و مخاطبان چیست؟ محتوای شما چه سودی برای آن ها دارد و  آن ها چرا باید به این محتوا توجه کنند؟ آیا می خواهید فهرست مخاطبان در ایمیل خود را طولانی تر کنید یا تعداد ثبت نام ها را بالا ببرید؟ مطمئن شوید هدف شما از انتشار هر پست روشن است و به طور مستقیم بر تصمیم مخاطبان و مشتریان اثر دارد. آن ها باید بدانند شما چرا در یک شبکه اجتماعی فعالیت می کنید، چطور می توانید به آن ها کمک کنید و چرا آن ها باید فوری اقدام کنند. شفافیت به آن ها کمک می کند وارد حدس و گمان نشوند، چراکه شما مسیر را برای آن ها روشن کرده اید. این دلیلی است که باعث می شود آن ها از پست شما به راحتی عبور نکنند.
روش های اثبات شده برای جذب مشتریان بیشتر
روش های زیادی برای جذب مشتری وجود دارد، روش های اثبات شده ای که انتخاب هر یک از آن ها به نوع نگاه مربیان کسب و کار و صاحبان آن ها بستگی دارد. مهم است بدانید رویکرد کدام کارشناس با نظر و نیازهای شما سازگار است و بر کاری که بهترین نتیجه را دارید، تمرکز کنید. مهم ترین نکته معرفی شما به عنوان متخصص حوزه کسب وکار شماست و اینکه میزان فروش محصول و خدمات خود را افزایش دهید. بزرگترین اشتباه هم این است که به دام امتحان همه روش ها بیفتید و وقت، انرژی و پول زیادی را هدر بدهید. مهم تر از هر چیزی، شناخته شدن در یک حوزه، معرفی شدن به عنوان متخصص آن حوزه و جذب مداوم مشتری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن